Gå til innhold
Arkivverket

[#56431] Kan disse være samme person


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

Jeg ønsker bare å høre deres mening om dere tror at disse 2 jentene kan være de samme som de innfelte damene. Bildet er et kort som ble sent til min Bestemor og det står at det er fra Anna Næss. Min oldemor var Laura Hammernæss og de 2 infelte damene er hennes 2 yngste søstre, Thea Bernthine (venstre) og Anna (høyre).Hvis jeg kan med en viss sikkerhet si at damen til venstre er den samme som den infelte, må den andre jenta være Anna.Disse jentene er født henholdsvis 1891 og 1896 så bildet er vel sikkert rundt 1910+ og Thea utvandret til USA noen få år etter (fikk sitt første barn der i 1918) og Anna i 1922.Hva tror dere? Er de like nok?

bilete4212.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom du studerer munnen til den innfelte damen til venstre, vil jeg heller si at hun likner på högre person i bildet.Damen til venstre i bildet har en annen munn. Det samme gjelder öynene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Enig med Kjellaug, det kan godt vere dei same damene, men då omvendt av det du har stilt opp. Ho til høgre på det store er veldig lik den venstre små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det slo meg med en gang jeg så bildene, og før jeg hadde lest hva dere andre skriver, at hun øverst til høyre ligner svært på damen nederst til venstre. Det er særlig munnen som ligner. Når det gjelder damen nederst til høyre, så synes jeg ikke hun ligner noe særlig på noen av de to øverste. Men kan hun være deres mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det vesle biletet til høgre er teke mykje seinare enn dei to andre, og viser dermed ei mykje eldre kvinne. Eg meiner begge dei to på det store biletet kunne kome til å sjå slik ut med åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jenta til høyre er nok den samme som den innfelte til venstre, og enig med Hans at den andre innfelte kan være mor, eller bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kan da ikkje skje det Finn:-)! Det er vel litt større sannsynlighet for at i hvertfall personen på to av bildene er den samme? Hvis den innfelte dama til høyre skulle være en av jentene, så må nesten hun også være den samme som hun på det mørke bildet og hun til høyre på det store, det kan være det, håret er ikke ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Enig med Reidar, jeg tror og at det er tre personer som er de samme, men i forskjellig alder. Munnen er den samme på alle tre bildene.Dvs damen til högre og de to innfelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hva sier folk med kunnskaper om klesmoter over tid? Kanskje slike folk kan sannsynliggjøre (eller eventuelt utelukke?) at damen nederst til høyre både er damen nederst til venstre og damen til høyre på bildet øverst, med noen års mellomrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det virker klart at øverste høyre og nedre venstre må være de samme ut fra forutsetningen, begge har noe nær den samme munnen som påpekt. Det som for meg er avgjørende er at begge skjeler, begges venstre øye på bildet (dvs. høyre øye) er nærmere neseroten enn det andre øyet.Nedre høyre har vel noe av den samme munnen, men siden hun bruker briller er det ikke mulig å avgjøre om hun skjeler. Brillebruken kan imidlertid tyde på det. Jeg synes at det er ting i bildet som synes bak brillene som viser at hun skjeler, men at bildet er speilvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Jøss, det var mange flere svar enn forventet.En ting kan jeg avklare med det samme, jeg vet hvem de 2 nederste damene er og at de er søstre og at de er IKKE samme person. Damen til venstre er Thea Berntine og damen til høyer er 'tante Anna' (dvs min bestemors tante). De er de 2 yngste jentene av en større søskenflokk hvor nesten alle utvandret til USA. De er fra Hammernesset på Frøya (under Hammeren).Det jeg vet, uten at det kan avgjøres på bildet, er at Anna ver 5' 4' (162 cm) da hun kom til Amerika i 1922 og hennes svoger (Theas mann) betalte reisen.Min personlige mening, som gjør at jeg heller mer mot at venstre dame er venstre jente er fasongen på hodet (jenta til høyre ser ut til å ha et smalere hode) og den påfallende like frisyren og hårfestet. Riktignok har damen litt mer av en 'kjerringfrisyre' enn jenta men ellers er den veldig lik synes jeg. Også det faktum at Thea (f. 1891) er 5 år eldre enn Anna (f. 1896) styker dette.Under riktig lyssetting og vinkel kan det kanskje hende at begge har lik munn og kanskje at begge skjeler også, ikke vet jeg.For sammenligningens skyld legger jeg også her ved et bilde av deres storesøster Laura som er født 1875. Hun er min oldemor. Kan skjeling være slektens onde arv fordi jeg skjeler også (med venstre øye)?Takk for mange interessante innspill.

bilete4218.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dama til venstre har ikke samme munn, se og på 'hullene' på hver side av munnen, for ikke å snakke om den lille skjelingen som Kristian nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

For å idetifisere folk i på forskjellige på bilder, må en se på trekanten som øynenes og nesen danner. Dette området forandrer seg ikke med årene. Om en har mulighet til å printe ut et utsnitt av ansiktet på gjennomsiktig plastark (slik som blir/ble brukt på 'overhead') slik at det blir like stort på et elde og yngre bilde, vil det være perfekt 'match' på samme person. Det går sikkert an å gjøre det i photoshop også (lime det ene oppå det andre). Jeg har gjort det selv med to bilder av min bestefar, et ungdomsbilde og et da han var rundt 75 år. Resultatet var forbløffende. Øyne og nese var nøyaktig likt. Det er nesten som fingeravtrykk.Jeg vil tro at Charlotte har plassert fotoene riktig, slik at begge bildene til høyre er samme person. Disse to har også et bredere ansikt (hodeskalle) enn de to til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Du Kari! De grunnelementene du nevner i innlegg 16 som kan være praktisk å se på for å identifisere folk, tror du de er overførbare til en annen lang debatt hvor det er vanskelig å få gehør for at de det gjelder ikke er samme person? Beklager avsporingen og sidespranget men jeg syns metoden din var verdt å ta med seg:-) Forøvrig må ikke temaene sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.