Gå til innhold
Arkivverket

[#56432] Hva står det her? Kirkebok for Nes i Hallingdal 1767.


Gjest Alf Thore Skinstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg har problemer med å tyde teksten i trolovelsen til Halvor Nubsen Hilde og Jøran Olsdatter Lenke Nr.37 på høyre side.Jeg trenger hjelp til hele teksten.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For meg ser det ut som de var beslektet i 3. ledd og fikk derfor kongelig bevilgning.Copulert 2. söndag efter Trinit.1768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Takk for raskt svar.Jeg syntes også at det sto kongelig bevilgning, men jeg forsto ikke hvorfor.Dem ble da gift 12 juni 1768 og fikk første barnet 14 Jan.1770Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Enig med Kjellaug. Jeg tolker også teksten lik:*i 3die Le?d beslægtede, har søgt og erholdet Kongel Bevilgning.*Som du sikkert vet skulle tremenninger egentlig ha Kongelig Bevilgning helt fram til 1800, for å kunne gifte seg. (At endel tremenninger ble gift uten, eller uten et presten har anmerket det, ja- det er en annen sak).Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg har truffet på et tilfelle før hvor det var nær slekt som giftet seg, uten at jeg fant noe i kirkeboka.Det ser ut til at jeg ikke finner ut når Jøran Olsdatter er født. Halvor Nubsen er trolig født i 1740. (Jeg har igjen å sjekke mot kirkeboka.)Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en Jöran Olsdtr födt i 1744 i Aal (högre side nett under II) far Ole Siverts. Medhus (?) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8544&idx_id=8544&uid=ny&idx_side=-10>LenkeHalvor Nubsen finner du til venstre her: Permanent sidelenke: LenkeFlaa 24 juli, 1740: Nub Gapskinds L. HalvorPrivatfolk har lagt dette inn på FS:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I denne sammenheng kan vi nok se bort fra Jøran Olsdtr født 1744 i Aal.H.Buøens avskrift av Maulands samlinger forteller litt om Hilde. Et sterkt forkortet sammendrag som viser hvem kona til Halvor Nubsen var:*Hallvard Nubsen fikk skjøte på 1/3 part av gården, eller søndre Hilde, 8/2-1768, (klippet). I jan.1768 var han blitt g.m. Jøran Olsdt. fra nedre Hilde. Hun d. allerede 1780 (klippet)* Sitat slutt. De hadde forresten 3 sønner og 3 døtre som levde ved skiftet etter henne, men disse er ikke navngitt i avskriften.Over til nedre Hilde. Sterkt forkortet også derfra: *Ole Tollefsen var f. omkr.1723. Han ble 10/9-1748 gm enken Sigri Guttormsdt. Gulsvik og bodde mange år på 'Knutsgarden' i Gulsvik inntil hans stedsønn ble gammel nok til å overta garden.* Sitat slutt. Hopper nå over mye, men Sigrid døde 1790, og hadde med Ole Tollefsen 2 døtre som begge var døde før henne. Ei av disse var Jøran dp.27/5-1749, gift til øvre Hilde.Jørans dåp finner du nest nederst på venstre side. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8541&idx_id=8541&uid=ny&idx_side=-173>LenkeForeldrene bodde da på Gulsvik, men flyttet til Hilde 1764.Jøran vart gravlagt 2.juli.1780 i Flå. Oppgitt alder 33 år. Nr.121 høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Takk for god hjelp.Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle komme lengere bakover med Jøran, før det kommer flere bøker om Gard og Slekt i Flå. Jeg regner med at Hilde vil komme med her.Jeg har ikke hørt om H.Buøens avskrift av Maulands samlinger. Er dette en bok er tigjengelig på biblotek?Jeg har begynt å se litt i Flå-boka. Takket være Ellef fant jeg Jøran i boka.Det er beklageligvis ikke noe personregister i disse bøkene.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei.Torkel Maulands samlinger er ingen bok. Han samla inn bakgunnstoffet til gardshistoria i den første bygdeboka fra Flå, *Flaa 1920, forfatter H. Hegna*.T. Østro forteller i forordet til første bind av de nye Flå-bøkene at det var en begrenset del av hva Mauland hadde framstilt som ble trykt.Vi som pusler med slekt her på Ringerike har mye å takke den lokale gards- og slektshistorikeren Erling Bjørke for. Mye av arbeidet etter han oppbevares i 4 ringpermer på biblioteket i Hønefoss. 2 permer med gards- og slektshistorie fra Ringerike (hovedsaklig fra Soknedalen), 1 perm ditto fra Krødsherad og 1 fra Flå. I sistnevnte finner vi bl.a. avskrifter av endel av Maulands arbeider. Disse permene står oppstillt i lokalavdelingen på biblioteket, men er ikke for hjemmelån. Derimot finnes en kopimaskin :-)Har sjøl kopiert endel derfra, bl.a. Hilde, Heie, og Ve. Sjøl om dette er et godt hjelpemiddel, er det på langt nær alle slektsgrener som er tatt med. Mindre bruk og husmannsplasser gikk man stille forbi på den tiden. Mauland gjorde jo dette arbeidet før 1920.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei Ellef.Dette var meget intresant, spesielt det med Soknedalen. Jeg regner med at Lunder kirke hører med til dette området.Jeg har en person som har døpt barn i Lunder, men som jeg har problemer med å finne videre bakover. Dette får jeg eventuelt ta opp i en ny tråd senere, dersom jeg ikke får besøkt biblioteket i Hønefoss.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Lunder annex består grovt sagt av øvre delen av Soknedalen, Strømsoddbygda, Havikskogen og Brekkebygda. (Innerste delen av Brekkebygda lå i Krødsherad frem til den store kommunesammenslåinga i 1964). Stemmer at Lunder kirke er kirka der. Mange ukjente forveksler Lunder med Lunner på Hadeland.E. Bjørke undersøkte ikke slektene på alle husmannsplassene. Men mange andre slektsgranskere har nok vært innom endel av disse. Dersom ikke opplysningene ligger altfor langt bakover i tid, har kanskje *Soknedalen lokalhistoriske forening* svaret. Dette er en stor lokalhistorisk forening med over 700 medlemmer. Har ingen egen hjemmeside. Kanskje derfor de driver det så godt. *Internettforeninger* er det mer enn nok av fra før. IT er i hvert fall ikke noe for gamlinger som meg.Nok om det, og tilbake til tråden. Jeg vil senere i helga forsøke sette opp en liten anesirkel, slik at det forhåpentligvis letter arbeidet med å komme videre bakover på Halvor Nubsen og Jøran Olsdtr.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Satte opp en anesirkel, som jeg håper kan være til hjelp.Det kan være være gjennom Ragnhild Olsdatter roten til slektskapet går, altså at Hallvard (Halvor) og Jøran var 3.menninger. Men Ragnhilds forfedre vet jeg i intet om.Ei av Jørans oldemødre - Ragnhild Nubsd Hilde - , var forresten søstera til Hallvard Nubsen Hilde. Sistnevnte var igjen farfaren til Hallvard Nubsen, Jørans mann.Mvh Ellef.

bilete4220.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da er du Ellef kommet inn på noe som jeg har i mitt slektsprogram på Ole Guttormsen Gulsvik med aner. Han var gift med Ragndi Hallgrimsdatter som du skriver her Ellef, og hun levde ifølge mine notater fra 1672-1753. Ola Guttormsens foreldre var: Guttorm Herbrandsen Gulsvik(ca 1629-1680), og Sigri Embriksdatter fra Ringnes i Krødsherad. Opplysninger om disse har jeg fra 'Gårds-og slektshistorie for Flå' bind 2 som jeg en gang hadde på fjernlån gjennom biblioteket. Siden jeg ikke har noe mer på Sigri Embriksdatter starter jeg med Olas far Guttorm Herbrandsen som nummer 1, med aner dobbelt bakover. Tar ikke de eldste jeg har her, siden de kan være omdiskutert.1)Guttorm Herbrandsen Gulsvik født ca 1629 og 1680. Jeg har notert at han sammen med den 2.kona Sigrid bodde på Nordre Gaptjern i Gandrud fra ca 1676. Han var gift 1 med Helga Torgersdatter.Foreldre:2)Herbrand Gutormsen Gulsvik født 1594 eller 1595. Ifølge boka 'Hallingslekter' av Botolf Baklien var det skifte etter han 15.09.1688. Fra den boka har jeg skrevet av mye om Herbrand(han var bror av min ane Torand Guttormsdatter).3)Margit Gautesdatter Børntes(ca 1609-10, og skifte 16.05.1693). Besteforeldre:4)Guttorm Jonsen Guslvik født i 1540-årene, og død i 16245)Birgit Torsdatter Frøvoll6)Gaute Olsen Gunhildsgard født ca 1560 og død ca 16367)Barbro Halvorsdatter Leksvold født ca 1565-75, og død ca 1635-37. Kilder for disse er bygdeboka for Flå bind 2, og 'Boka om Gol bind 6'. Oldeforeldre:8)Jon Helgesen Gulsvik død før 22.08.15919)Torand Halvorsdatter død før 157010)Tor Nilsen Skavlem11)Ingebjørg Steinarsdatter Kravik født ca 1535.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Anne Lise.Jeg har de samme anene som du nevner, sjøl om enkelte årstall variere en smule.Jeg ætter forresten fra flere av de ytterste leddene jeg krotet ned i sirkelen i innlegg (12). Ville bare ikke gjøre sirkelen altfor uoversiktelig ved å legge til flere ledd. Den er kun ment som en liten starthjelp.I alla fall er det bråstopp ved Ragnhild Olsdatter, kona til Nub Hallvardsen (Halvoresen) Hilde.Da det ble trolovet 7.okt.1736 i Flå, var cautionsmennen Palme og Ole Wee. En liten mulighet for at hun var fra de traktene. Kanskje kommer man videre ved å finne faddere til deres barn. Vet heller ikke når hun døde. Lenke til trolovelsen. LenkeMvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja kanskje var Ole Wee Ragnhilds far? Jeg ville iallefall prøvd å følge fadderne, og det har vist seg flere ganger når det gjelder mine aner at det har vært til hjelp slik at jeg har kommet videre.Nå har jo ikke jeg Ragnhild Olsdatter og Nub Halvardsen Hilde, for jeg kommer inn her en god del lengre bak tid og da på greinen i Gulsvikslekta med Torand Guttormsdatter Gulsvik født 1590-årene(søster av anenr. 2 i oppsettet mitt), så felles aner blir da fra nummer 4 og bakover. Det at jeg likevel kunne svare her er at jeg legger inn en del etterkommere av søsken på aner, og dermed kom Ola Guttormsen Gulsvik født ca 1666 med her som barnebarn av Torands bror Herbrand. Jeg hadde også lagt inn et par generasjoner til etter Ola, men nå har jeg jo fått enda et par navn til(hadde ikke barn på Sigri Guttormsdatter og Ola Tolleivson Hilde. De som har tilknytning til Gulsvikslekta er iallefall forløbig de eneste jeg har i sirkelen din i min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan jo si litt mer her, og anenummer 11 Ingebjørg Steinarsdatter Kravik har jeg Steinar Hallvardsen Kravik/ca 1500-1510 og skifte 26.03.1546) ,og Ragnhild Toresdatters foreldre på. Som Steinars foreldre har jeg Hallvard Kravik og Turi Evensdatter Busnes. Busnesslekta er skrevet om i Gjallarhorn nummer 26, og jeg mener også det skal være noe i nummer 30. Jeg har kjøpt disse heftene, men finner dem ikke nå. Så det kan iallefall være tips om litteratur videre når det gjelder disse. Selv om jeg har skrevet en del om anene til Guttorm Herbrandsen Gulsvik er det mye jeg ikke har fått(det er ganske mye informasjon i bøkene om enkelte personer), og jeg har jo ikke tatt søsken som det er flere av til anene(bortsett fra at jeg har nevnt at min Torand Guttormsdatter Gulsvik var søster av Herbrand som er anenummer 2 her da).Jeg ville ha lånt bygdeboka for Flå bind 2, for Gol bind 6 og 'Hallingslekter' av Botolf Baklien hvis jeg hadde vært Alf her, så ville jeg også etterhvert ha lånt Gjallarhorn nummer 26 og 30. Jeg må innrømme at jeg ikke finnes kjent området, og har aldri vært i Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

De nye bygdebøkene fra Nes og Flå har jo også et kart.Ellers finnes det en rekke nettkart. Et av disse tar for seg de 6 kommunene i Hallingdal.Her kan du søke på stedsnavn, gards- og bruksnummer, o.s.v. Du finner fort utav det.Lenke til Hallingkart. http://www.hallingkart.no:80/Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for linkene til kart. Jeg har jo planer om Hallingdalstur i 2009, og håper å kombinere slektsforskning og Landsfestival i gammeldans i Ål sommmeren 2009. Det er ikke sikkert det lar seg kombinere da. Ja det var iallefall et sidespor, som jeg ikke skal fortsette på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Fant ørlite mer rundt denne ukjente Ragnhild Olsdatter, kona til Nub Hallvardsen. Hadde i farten oversett at T.Mauland nevnte hennes begravelse 29.okt.1780.Kirkeboka bekrefter at Ragnild ble begravet i Flå denne datoen. Se nr.171. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3049&idx_id=3049&uid=ny&idx_side=-223>LenkeEn, foreløpig ørliten, kandidat vart døpt i Flå Dom. 2. Advent 1710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.