Gå til innhold
Arkivverket

[#56437] Didrich Johan Hemingsen, Røytvik i Lurøy.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Er det noen som har oversikt over kone og barn til Didrich Johan Hemingsen, f.c. 1787 i Røytvik, bosatt i Bogen i Lurøy, Nordland ? - Det hadde vært kjekt om jeg fikk orden på dette. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er vielsen til Didrich Johan Hemmingsen og Anne Haagensdatter 11.10.1818 i Nesna:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A04 (1791-1820), Kronologisk liste 1818, side 314-315. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16587&idx_id=16587&uid=ny&idx_side=-90>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Tusen takk. - Dette var jo overveldende. - Jeg ser jo at Ane skulle være fra Longseth. - Da gjenstår bare å finne hennes foreldre. - Det skal vel gå i 1801 tellingen. -- Takk igjen. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fant en Anne Haagensdatter døpt i Nesna 3. søndag i advent 1784 (nederst på høyre side): Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A03 (1770-1791), Kronologisk liste 1784, side 235-236. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16586&idx_id=16586&uid=ny&idx_side=-119>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet er to Anne Haagensdatter i 1801, hun som er 18 år tjener på Longseth, og jeg tror det er dåpen hennes jeg har funnet ovenfor, men her hadde det vært fint med litt lokalkunnskap!Anne Haagensdatter, 18 år i 1801:LenkeAnne Haagensdatter, 20 år i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fant konfirmasjonen til Anne Haagensdatter Longset, 18 år, i 1802 (første spalte på høyre side, nr. 15):Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A04 (1791-1820), Kronologisk liste 1802, side 126-127. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16587&idx_id=16587&uid=ny&idx_side=-168>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk igjen. - Jeg formoder at det er hun på Longseth og med far som jeg tydet som Haagen Eliasen. - Det er noe kjent med hans navn, men jeg klarer ikke å plassere han her og nu. - Skal stikke innom Bibl. og se i folketelingen. - Takk skal du ha. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiDidrik og hans etterkommere og fortfedre hører til en slekt som kommer fra Bergen til Lødingen og jeg har noen 1000 av dem.så til Jakob Didriksen, han var ifølge skiftenegift 2 ganger, 1. m. Karen Augustinusen (skifte 1869) og så med Pernille Kristine Pedersdtr som overlevde han. Han døde 21/1-1876 skifte er gjengitt 2. ganger trolig siden det ikke var barn i 2. ekteskap. Skifte 1878 i Røytvik.Barn: Ole Johan Jakobsen 25 år, Didrik Johan Olaus 23 år, Johanna Zahl Jakobsdtr 20 år, Martine Augustine Nikoline 15 år. Sistnevnte var i Buviken i Sjona, Nesna. så Martinus Didriksenskifte på Silen i Lurøy 1881, d. 22/1-1881 ektefelle Andrea Andersdtr Barn: Anders Dass Martinusen 21 år, Anna Helena Martinusdtr 19 år, Petter Kristian Parelius Martinusen 16 år, Anton Johan Gaarder Martinusen 12 år, Marie Antonette Martinusdtr 5 år.Formynder for de umyndige var Hans Isaksen, SilenSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Steinar. - Takk skal du ha. - Vet du noe om 1. kona til Jacob var fra Buvik i Nesna ? -- Vedr. forfedrene har jeg jo selv 'alle', dersom du da ikke har funnet noe nytt på seinere tid ? - Altså da ut over det som fremgår av bl.a. Gardshist. for Lødingen. -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidesvere har jeg ikke noe om Karen Augustinusdtrs foreldre. en liten rettelse Johanne skulle være Julianne og Martine skal være Mortine på barna til Jakob.Har dessverre ikke tilgang til bøker om NesnaSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

O.k. - Greit å få dette riktig når man først skal 'rydde'. - Ser at det var en Karen Augustinusdr. på Longseth som var 5 år i 1801, så det er jo en mulighet at det er hun. -- Anne Haagensdr. var åpenbart tjenestepike i samme fam. på Longseth og var 18 år i 1801, så da er vel eneste muligheten å evt. finne hennes foreldre i skiftene. -- Formoder at det var Helene som var mor til 3 gutter som omkom på sjøen. - Takk skal du ha. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg tror jeg ville ha sjekket mantallet i 1865 for å finne alder på Karen på Røytvika / Bogen. - Hun burde jo være med der. - Både Buvika og Longseth er jo i nærområdet for folket i Røytvika. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå folketellingen 1865 finner du henne ikke, derimot finner du henne her Lenkehun er nr 18.du finner Jacob Didriksen og barna i Røytvika i 1865Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Dere er da så flinke med disse Lenkene. -- Jeg må bare si at jeg er usikker på hvem som er foreldrene til Karen Augustinusdr. -- Som far til Karen Augustinusdr., hadde jeg en misstanke om denne Augustinus Johansen fra Sjon Botnet, f.c. 1865. (som jeg hadde notert som på Buviken og sønn av Johan Jacobsen og Karen Andersdr.) - Men denne Augustinus var åpenbart dreng hos sin søster på Fagervik i 1801 og var da åpenbart ugift. - Men han kan jo ha blitt gift senere 'på gamle dager' ? -- Jeg har da forsøkt å lage en noenlunde oppstilling av familien her, men jeg er usikker på om en del ting enda er riktig. -- For å ta det ovenfra: Hemming og Else hadde a) Hans Christian Hemmingsen, f.c. 1783, g.m. Christiane Jacobsdr. - Deres barn var: 1. Ane Dorthea, f.c. 1812, g. i Lien. -- 2. Hans Henning Hansen, f.c. 1813, omkom på sjøen 1837. -- 3. Jacob Christian Hansen, f.c. 1817, g. m. karen M. Østensdr. og bos. i Lien. - (etter hva som fremgår av en art. i Lurøyboka, skulle også han ha druknet i 1837, sammen med broren Hans og bl.a. 3 søskenbarn i Sila. - Enten må det være feil, eller så snakkes det om en annen Jacob som druknet.)-- b) Didrich Johan Hemmingsen, f.c. 1787, g.m. Anne Haagensdr., f. 1784, dr av Haagen Eliasen. - Deres barn: 1. Helene Marie D, f.c. 1820, g.m. Andreas --, bos. i Silen. De hadde barna: 1.a) Andreas Andreasen, f. 1814, druknet i 1837. -- 1.b) Christen Andreasen, f. 1815, druknet i 1837. -- 1.c) Mathias Andreasen, f. 1820, druknet i 1837. -- 1.d) Ole Andreasen, hjemme i 1865. -- 2. Jacob Didrichsen, f.c. 1824, druknet 1. jauar 1877 på tur fra Øbø. - Han var g.1.m. Karen Augustinusdr., f. 1821, d. 1865. (Han var g.2.m. Pernille Kirstine Pedersdr.) - Barn m. Karen: 2.a) Ole Jacobsen, f.c. 1853. -- 2.b) Didrich Johan Jacobsen, f.c. 1855. --2.c) Juliana Zahl Jacobsdr., f.c. 1858. -- 2.d) Mortine Jacobsdr., f.c. 1863. -- 3. Martinus Didrichsen, f. 1829, d. 1881, bos. i Silen, g.m. Andrea Andersdr. (datter av ?) -- Deres barn: 3.a.) Anders Dass Martinusen, f.c. 1860. --3.b) Anna Helena M., f.c. 1862. -- 3.c) Petter Christian Parelius M., f.c. 1865. -- 3.d) Anton Johan Gaarder M., f.c. 1869. -- 3.e) Marie Antonette M., f.c. 1876. -- c) Anna Hemmingsdr., f.c. 1789 d. ????. -- d) Ingeborg Hemmingsdr., f.c. 1791, d. ????. -- e) Maren Hemmingsdr., f.c. 1793, d. ???? -- f) Dorthea Hemmingsdr., f.c. 1795, d. ????. -- g) Else Hemmingsdr., f.c. 1797, g.m. enkem. Mons Henriksen. - Deres felles barn: 1. Hanna Pareli Monsdr., f. ?? , videre skjebne ? --2. Anne Malena Bang Monsdr., f.c. 1830, videre skjebne ? -- Vel, det blev med noe her litt utenom tema her, men jeg tar gjerne imot utfyllende opplysn og eller synspunkter /korreksjon, dersom dere har. -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ved vielsen til Jacob Andreas Didrichsen (se innlegg 14)heter bruden Karen Andrine Augustinusdatter fra Buvig i Sjonen, 25 år, med far Augustinus Johnsen. Jeg antar at Johnsen er en skrivefeil for Johansen, for ved Karen Andrines dåp 6. mai 1821 (se innlegg 16)står det at foreldrene er Augustinus Johansen Buevig og Johanne Andersdatter, #Ægtefolk af Bondestand'.Ungk. Augustinus Johansen Fagervig og Pige Johanne Susanna Andersdatter ble viet 1. søndag i advent [27. november] 1803 i Nesna. Spons: Hans Pederssøn og Anders Johannessøn Fagervik:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A04 (1791-1820), Kronologisk liste 1804, side 140-141. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16587&idx_id=16587&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk. - Ja da blir det som jeg nevnte, at den riktige Augustinus er sønn av Johan Jacobsen, f. 1729 i Fuglestad, bos. i Sjon Botnet. - Kona til Johan, Karen Andersdr., var også fra Sjon Botnet. -- Johan Jacobsen blir da bror til mor til Else som var g.m. Hemming i Røytvik. -- M.v.h. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikan sende deg et aneoppsett fra en generasjon nærmere deg og bakover. steinaro5 på start punktuum no er e.post adressen.Hvis dette er dine aner treffes vi på flere punkterstart gjerne nærmere deg selv i så tilfelle.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.