Gå til innhold
Arkivverket

[#56437] Didrich Johan Hemingsen, Røytvik i Lurøy.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Takk Steinar. - Jeg må bare beklage, men det skjønte jeg ikke noe av. - Altså da denne adr. - Trodde kanskje du hadde min adr. fra før. - Nu vel; Jeg tror vel egentlig jeg har det meste lengre bak, da dette jo var oppe tidligere. - Noe lar seg åpenbart ikke løse (?) - M.v.h. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heietter å ha lest det jeg skrev selv må jeg si meg enig. det har gått helt i tull her. Har sent deg en Mail.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Må bare beklage at jeg nok har surret litt i innl. 22., vedr. Helene Didrichsdr., som åpenbart hadde vært g.m. en Andreas i Silen. - Disse som jeg 'i farta' antok var hennes sønner, kan jo ikke være det, da hun nok måtte bli voksen før hun fikk barn. - Disse må da være sønner av en annen eldre Andreas i Silen. - Helene hadde da åpenbart kun en sønn Ole, f.c. 1854. - Hun satt jo som enke i 1865. - M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Vedr. denne Anne Haagensdr., f. 1784, g.m. Didrich Johan Hemmingsen, Bogen og som, - slik det så ut for meg, var dr. av Haagen Eliasen Helgiaaen i Nesna; - Er det mulig at han kan være sønn av Elias Haagensen, f.c. 1713, som angivelig skulle ha vært bos. på Hauknes i Nesna ? - Det blir jo i nabolaget så å si. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er vielsen til Anne Haagensdatters foreldre i Nesna 1881.Dom. 19 p. Trinit. (21.oktober)Copulerede nr. 4: Haagen Elias. Langstrand og Anne Maria Olsdatter.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A03 (1770-1791), Kronologisk liste 1781, side 177-178. [Nesten nederst på høyre side]:Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16586&idx_id=16586&uid=ny&idx_side=-90>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er døpt en Haagen Eliasen i Nesna 13. juli 1749, faren heter Elias Haagensen, men jeg klarer ikke å se hvilken gård de bor på. Flere av faddere kommer fra Longset. [På høyre side, sjette søndag efter Trin.] Det står et kryss foran, men det gjør det på alle dåpsbarna, så det tror jeg er for lettere å finne dåpsbarna.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A02 (1738-1769), Kronologisk liste 1749, side 285-286. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16585&idx_id=16585&uid=ny&idx_side=-142>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jo dette kan åpenbart være samme karen.- Jeg klarer heller ikke å se hvilken gård det står at Elias bor på. - Jeg fant at det var et skifte (Svein Edvardsens skifter)- etter en Berete Nilsdr. i 1780 på Langstarand i Nesna, som var g.m. Haagen Eliasen, men åpenbart var hans 2. kone, da hennes søsken arvet. - Langstrand er vel også i nabolaget til Helgiåen, om jeg ikke husker feil. - Haagen var da åpenbart i live i 1780, men det er ingen Haagen i 1801 tellingen. - Synd det var så vanskelig å lese hvem som var faddere ved dåpen til Haagen. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

P.S. - Dersom det er den Elias Haagensen jeg misstenker, så skulle han være fra Samuelsmoen. - Kan det være det det står etter hans navn ? - M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøver meg på å tolke noe fra linken iallefalle, og jeg mener at gårdsnavnet på være noe som begynner med Halm eller Holm, men finner ingen gård i Nesna som begynner med dette. Tror jeg greier å tyde noen av fadderne iallefall: Anders Andersen?, Jacob Pedersen Lille Stero(Lille Steiro), Kirsten??, Martha Larsdatter Langseth, Elisabeth Christensdatter Einmoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener det står Elias Haagensen Holmvigens barn som døpt, men det Holmvik er da vel i Alstahaug eller Vefsn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

For meg ser det også ut som 'Holmvigens.' Er det noen lokalkjente som vet om det finnes en plass som heter Holmvika i Nesna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jeg har aldri hørt om noe slikt navn i Nesna. - Det eneste jeg kjenner til, er i nuv. Leirfjord og der har det etter det jeg kjenner til, aldri vært noen Elias Haagensen. - Hvis noen klarte å tolke dette til Helbækmoen, så er det vel samme gård som Samuelsmoen. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner heller ikke noe Holmvigen i Nesna, men kan Holmvig i Alstahaug ha gått under Nesna på den tiden? Fagervika i Leirfjord gikk vel under Nesna, og da kan kanskje Holmvik ha gått under Nesna også? Ellers ser jeg jo at Haagen Eliassen var i Langstrand da han giftet seg 1781, og i bygdeboka før 1801 for Nesna av Øyvind Jensen er det såvidt på side 148 nevnt en Elias Haagensen som var bruker der og døde i 1764. Det kan jo være far til Haagen her. Kanskje var Holmvigen en husmannsplass under et bruk i Nesna, og husmannsplasser er jo ofte ikke nevnt i bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner Elias Haagensen Langstrand som gravlagt Fer.2.paascat(2.påskedag) 1764 i innscannet kirkebok, og han er da oppgitt å være 50 år(altså født ca 1714). Jeg har prøvd å se etter Elias Haagensen som gift for 1740-41, uten å finne noe. Ser mer etter det senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har nu sett på dåpen til Anne Haagensdr. igjen. - Innl. 8. / Lenke, høyre side. - For meg ser det ut som det står Haagen Eliasen Helgiå Stranden. - Noen av gådsnavnene til Fadderene er fra området, men jeg klarte ikke å tyde alle. - Noen som er bedre enn meg til å tyde slik skrift ? -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Døbt et Pigebarn N. Anne. Fader: Haagen Eliæsen Helgeaastranden Moder: Anne Maria Olsdatter. Faddre: Christen Monsen Flostrand, Jacob Nilsen Hagen, Anne Josephsd. Næsne, Mette Dorthea Gunnersd. ibid., Maren Jonsd. ibid.I linjen ovenfor er ' Haagen Elias. Helgeaaens Qdv. ' introdusert.Jeg overså i innlegg 8 at det stod 4. søndag i advent like over de introduserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

To av fadderne er vel Anne Josephsdtr.fra Levang, Nesna gift med klokker/lærer Gunder Isachsen Berg, Myrvold Alstahaug. Og Mette Dorthea Gunnarsdatter, klokker G.I. Bergs datter fra 1. ekteskap, gift med Peder Christian Andersen fra Åsvær, Dønnes, bosatt på Ugelfoden, Herøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Tusen takk. - Dere er da så flinke at det er en fryd. - Det er vel da rimelig å formode at dette er riktig far til Anne Haagensdr. - Spørsmålet er da om det lar seg bevise at Haagens far, var denne Elias Haagensen, f. 1713, fra Samuelsmoen i Hemnes. -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå først går det opp for meg at jeg har Elias Haagensen født 1713 i mitt slektsprogram, men jeg har ikke kone og barn på han. Her er iallefall det jeg har om han og hans aner:1)Elias Haagensen født ca 1713, og jeg har skrevet at han holdt til på Hauknes i Nesna. Foreldre:2)Haagen Haagensen født ca 1687, og gift i 1713 med Johanna Eliasdatter Solhaug.Gift 2 med Valborg Stensdatter(ca 1696-12.07.1773). Jeg har vært borti Haagen flere ganger i tingboka 1734-39 hvor han var innstevnet for gjeld han ikke kunne betale, og det gjaldt gjeld til flere.3)Johanna Eliasdatter Solhaug(ca 1683-skifte i Samuelsmoen i 1749). Gift med nummer 2. Barn:a)Elias Haagensen født 1713(se anenr. 1)b)Haagen Haagensen født 1715c)Karen Haagensdatter født 1717, og gift med Lars Jonsend)Peder Haagensen født 1719e)Oluf Haagensen født 1722f)Johanna Kierstine Haagensdatter født 1724g)Benjamin Haagensen døpt 21.04.1726h)Abelone Haagensdatter døpt 28.03.1728, og død i 1818.i)Kjersten Haagensdatter født 1730j)Abel Haagensen født 1733(beksrevet som Haagensdatter ved morens skifte i 1749).4)Haagen Abelsen født ca 1651-1658, og han ble gravlagt på Hemnes kirkegård 3.p.paascat som var 3.søndag etter påske 1734. Dette var ifølge Bauers kalender 16.05.1734. Ved manntallet 1701 var han oppsitter i Vildmoen på Hemnes. Det er litt uvisst hvor han var bruker før 1690, men fra da av var han bruker i Vildmoen. I perioden 1710-1723 var han bruker/forpakter i Valla på Hemnes. I 1722 ble han dømt for å ha ha bygd en ubrukelig hundrom seksringsbåt, og kjøperen måtte få tilbakebetalt for båten. Gift i ca 1679 med Karen Christophersdatter.5)Karen Christophersdatter født ca 1652. Gift med nummer 4. Disse er jo også blant mine aner. Deres barn:a)Abelone Haagensdatter født ca 1679 og død 1761. Hun var gift med Ole Olsen Tomeidet, som ifølge Frode Holthes hjemmeside var født ca 1667.b)Ole Haagensen født ca 1685, og det var skifte på han i Titternes på Dønna i 1758. Jeg har ikke kone på han, men jeg har 3 barn på han døpt i kirkeboka for Hemnes(Abel døpt 25.03.1714, Peder døpt 19.05.1715 og Kirsten døpt 28.03.1723). Så Ole må ha vært gift. Disse er jo også nevnt ved farens skifte i 1758c)Abel Haagensen født ca 1686-1694, og han døde 03.09. 1768. Han ble gravlagt på Hemnes kirkegård 11.09.1768. Trolovet 04.07 og gift 19.09.1723 med Anne Arentsdatter født ca 1700.Hun døde 07.10 og ble gravlagt 26.10.1777 på Hemnes kirkegård. Disse er blant mine aner.d)Haagen Haagensen født ca 1687(se anenr. 2 her).e)Karen Haagensdatter født i perioden 1682-1694. Det kan være denne Karen Haagensdatter som er oppgitt å være 83 år som gravlagt på Træna kirkegård 01.01.1765, men hun har i såfall kanskje fått for høy alder(?) siden hun ifølge Frode Holthes interaktive hjemmeside ble født CA 1694. Hun var jo innblandet i slosskamp med Abraham Jonsen Huusøens kone. Gift 1 med Jens Jørgensen Sande som det var skifte på i 1746. Gift 2 mellom 1746 og 1750 med Christopher Nilsen Todal som det var skifte på i 1750.f)Johanna Haagensdatter født ca 1697, og var i Bodø ved farens skifte i 1734. Død etter 1734g)Dordi Haagensdatter født ca 1700, og død etter 1734.h)Maren Haagensdatter født 1704 og død 1756. Gift med Aron Eliassen Solhaug(ca 1681-skifte i Solhaug i Hemnes i 1746). Oldeforeldre8)Abel Olsen som i 1647 hadde 1/2 våg i landskyld i Lillebjerka, og han var bruker der fra ca 1647 til 1690.9)Ukjent dame som var gift med nummer 8. Barn:a)Ole Abelsen Bjerka født ca 1652, og 14 år i 1666.b)Peder Abelsen Bjerka født ca 1656, og 10 år i 1666.c)Haagen Abelsen Bjerka(se anenr. 4 her).Vi har vel utvekslet en del om disse før Alv på noen av dine andre grener, men jeg er ikke sikker på hvor mye av dette jeg har skrevet om da.Dessverre står det ikke i skiftet etter Johanna Eliasdatter i 1749 om hvor sønnen Elias var, og jeg vet ikke hvor jeg har det fra at han var i Hauknes(det kan være fra Frode Holthes hjemmeside eller bygdeboka for Hemnes). Kanskje er det verdt å ta en titt inn på Frode Holthes hjemmeside. Jeg håper jeg har vært litt til hjelp iallefall, og beklager at jeg ikke koblet det jeg hadde i Samuelsmoen tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jo dette er jo interessant nok og kjent fra før. Men har vel liten verdi i denne sammenhengen, dersom det ikke lar seg påvise at det er samme Elias, som denne på Helgiaaen. -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har iallefall funnet en Elias Haagensen Hauknes og Gjertrud Hansdatter som trolovet i Nesna 19.p.trinit.1745(side 188 i kirkeboka 1738-69). Forlovere var Ole eller Ola Pedersen Stien og Jon Christophersen Holm??(det samme uleselige navnet som ved dåpen til Haagen Eliassen i 1749)De gifter seg 28.01.1746(på side 193 i den samme kirkeboka). Jeg hadde jo håpet at jeg skulle finne noe om Elias Haagensen fra Samuelsmoen ved trolovelsen, men det fant jeg altså ikke. Jeg søkte på Family Search etter Elias Haagensen som gift, og gikk så over på innscannet kirkebok ut fra dette. På Family Search var det kun denne Elias Haagensen som var å finne som gift i Nesna i perioden 1735-1755. Jeg tror iallefall at Elias som gifter seg i 1746 er den samme som han som får sønnen Haagen døpt i 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Denne debatten blev liggende, da det var noe jeg tenkte å forsøke å undersøke selv før jeg evt. gjorde nytt innlegg. -- Nu vel; Det skulle vær en Hans Henning Hansen, f.c. 1813 på gården Bogen. - Det jeg da spekulerer på, er om dette kunne være sønn av Didrichs bror, Hans Christian Hemmingsen, som også bodde i Bogen. - Dere som er så flinke med disse kirkebøkene kan kanskje finne ut hvem som er oppf. som hans far ved dåpen ca. 1813 ? -- Hans Henning Hansen skulle ha vært med på samme forlis i 1837, som tre av sønnene til Didrichs datter Helenes mann, Andreas Andreasen i Sila i dennes 1. ektesk. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.