Gå til innhold
Arkivverket

[#56437] Didrich Johan Hemingsen, Røytvik i Lurøy.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er dessverre ikke så god med kirkebøker at jeg kan legge ut link, men her er det jeg fant om Hemming Hansen som konfirmant i 1832: Hemming Hansen ble konfirmert i Lurøy kirke 2.søndag etter trefoldighet 1832, og datoen 1.juli står også. Han er da oppgitt å være 18 år og født i Bogen, og foreldrene var gårdbruker Hans Hemmingsen og hustru Christianna Jacobsdatter. I kristendomskunnskap er det nevnt noe om indenat utenat(??), og i det fikk han temmelig godt. Det ser ut som om han hadde tålelig begrep. Jeg er litt usikker på om jeg har tolket karakterene riktig her. Koppevaksine av Arnt Olsen i oktober 1826, og det er nevnt noe om attest.Det står ikke noe om at han het Hans Henning Hansen, men jet tror likevel dette må være den samme som du er ute etter siden fødested stemmer og alder stemmer noenlunde. Jeg kan finne han som døpt i ministralboka 1767-1824 på torsdag, da jeg likevel skal se etter noen av mine i samme kirkebok. Den er ikke utlagt, og det er heller ikke sammendrag av ministralboka 1774-1793 og 1794-1819. Alt dette finner jeg på biblioteket her, men du må altså smøre deg med tålmodighet i noen dager når jeg skal finne han som døpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Hvis det fremgår at det var disse foreldrene, må det være riktig person. - Mitt problem med dette, er at det i en artikkel om forulykkede på sjøen, fremgår at i dette forliset i 1837, var denne gutten med. - Likeså hans bror Jacob Hansen, f.c. 1817. - Denne Jacob skulle imidlertid ha blitt gift og bos. i Lien, Lurøy. - Jeg begyndte da nesten å lure på om det kunne dreie seg om to andre brødre fra Bogen. - Men hvor mange brødre kunne det finnes med samme navn i Bogen og med omtr. samme fødselsår ? - En mulighet er vel at kanskje Jacob overlevde forliset. - Eller at det rett og slett er en annen Jacob som blev gift og bos. i Lien. -- M.v.h. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det må være en annen Jacob som ble gift i Lien, for på side 457 i innscannet kirkebok for Lurøy 1825-1862 finner jeg disse som omkommet på sjøen i Lofoten under? samme steds den 22.02.1837:-Christen Andersen 22 år og ungkarl fra Kilen-Andreas Andersen 23 og ungkarl fra Kilen-Mathias Andersen 17 år og ungkarl fra Kilen-Hans Henning Hansen 24 år og fra Bogen-Jacob Hansen 20 år og fra Bogen-John Benjaminsen 37 fra SelnesJacob Christian Hansen var 18 år da han ble konfirmert 28.juni eller juli 185, og foreldrene var Hans Hemmingsen og hustru Christiana Jacobsdatter. I indenat kristendomskunnskap fikk han taalverdig, og det ser ut som om han fikk det samme i utenat kristendomskunnskap. Han hadde tålelig begrep. Attest for koppevaksine av 1831Hans Christian Hansen var 16 år da han ble konfirmert den 3.juli 1836 i Lurøy kirke, og med de samme foreldre som over. Han fikk godt i indenat og utenat kristendomskunnskap, og hadde tålelig begrep. Koppevaksine av 1835, og det er oppgitt at han var født i Bogen. Håper jeg har bidratt litt iallefall til å oppklare her Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Vel, egentlig er jeg like 'forvirret'. - Jeg formoder at det du skriver er korrekt. (Hans Christian Hansen, nest siste linje, er vel en feilskrift) - Dersom detter er riktig, måtte jo Hans Christian Hemmingsen i Bogen ha hatt barna: Hemming Hansen, Hans Henning Hansen, Jacob Hansen og Ane Dorthea Hansdr. -- Kanskje det kunne fremkomme noe avklarende i forbindelse med giftermålet til Jacob Hansen i Lien i 1846, m. Karen Maria Østensdr. ? Kanskje forlovere e. lign. ? -- Det er jo litt merkelig også at slik det var opplyst tidligere, skulle Jacob og Karen først ha bodd i Bogen, før de bosatte seg i Lien. -- Ellers er jo ikke Bogen store plassen, slik at det var plass til så mange familier. -- M.v.h. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg nå ser i kirkeboka 1825-1862 en gang til på Jacob så ser jeg at det faktisk står Jacob Hansen Os 20 år, så da var det vel den Jacob Hansen som var fra Bogen som ble gift i 1846. Det står faktisk Hans Henning Hansen 24 år, og han druknet da 22.02.1837 i Lofoten. Dette står på side 457 i innscannet kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner Jacob Christian Hansen og Karen Maria Østensdatter som gift 1(?) juni 1846 i Lurøy, og brudgommens føde-og oppholdssted var Bogen. Hans far var Hans Christian Hemmingsen. Hun bodde i Lien, og hennes far var Østen?-tersen. Det kan også se ut som om faren het Peter og at Karen Marie het Petersen til etternavn. Dette står ogs i kirkeboka 1825-1862 her på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Tusen takk for bryderiet. - Eneste logiske forklaring / konklusjon, må da bli at det var en annen Jacob Hansen som også omkom under dette forliset i 1837. Og da ikke bror til Hans Henning, slik det sto i artikkelen jeg leste. - Eller har noen en annen forklaring ? - M.v.h. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bare artig å gjøre litt for andre. Jeg tror at den som har skrevet artikkelen ikke har fått med seg at den Jacob Hansen som er ført som druknet i kirkeboka ikke har fått med seg at det faktisk står Jacob Hanssen Os der. Siden denne Jacob også var 20 år i 1837 så har vel den som skrev artikkelen fått denne Jacob til å passe. Ordet Os sto litt svakt i kirkeboka.Ellers har jeg funnet giftermålet mellom Jacob Christian Hansen og Karen Marie Østensdatter. De lbe gift i juni(kanskje 1.juni?) 1846. Brudgommens føde-og oppholdssted var Bogen, og hans far var Hans Christian Hemmingssen. Han var 29 år.Karen Marie Østensdatter var 32 år, og hennes far var Østen?-tersen. Det kan også se ut som om faren het Peter, og at det står Karen Marie Petersdatter. Forloverne var iallefall Ole Anderas Jensen Onøe og Iver Tollefsen Sund(?)Koppevaksine er ført med datoene 12.juni 1826 og 5.juli 1831, og jeg tror det første tidspunket gjelder for brudgommen det andre for bruden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha. - Det var da greit å få en orden på dette også. - Hva dette 'Os' skulle være, er jeg usikker på. - Kanskje Konsvik -osen ? -- Karen Maria Østensdr., skulle enl. det som er opplyst, være dr.av Østen Christensen, br. i Vatnet og Marit Gabrielsdr., begge fra Rana. - Ved 1865 tellingen, satt Karen Maria som enke hos sine foreldre i Vatnet. -Det er ikke kjent når mannen døde. - M.v.h. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiKaren Marie Østensdatter er datter av Østen Kristensen (skifte 1871)fra Krokstrand og eller Snasen i Rana g. 1. m. Marith Gabrielsdtr Han bodde på Vatne i Lurøy og ble gift i Rødøy. Skifte 1871, Da er Karen nevnt. Skiftet etter hennes mann Jakob Kristian Hansen foretatt 1860 på Lien i Lurøy. Boet var falitt. Søsken av henne var Gabriel Ø. på Selnes, Kristianne Ø. g. m. Johan Jakob Jakobsen på Norbostad, Lorents Ø. på Gjerelvvatnet i Rødøy, og halvsøsken Gidsken Bergitte g. m. Nils Larsen, Vatne, Pouline Dorthea Bang Ø.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om det er så viktig lengre, men jeg har iallefall funnet Hemming Hansen og hans brødre som døpt i Lurøy slik som jeg lovet:-Hemming Hansen ble døpt 2.pinsedag 1815, og far var Hans Hemmingsen Bogen. Altså het han ikke Hans Hemming.-Jacob Christian Hansen ble døpt i Lurøy 14.p.trinit.1817, og far var som forrige.-Hans Christian ble født 21.08.1820, og døpt 20.09.1820 i kirken. Hjemmedåp 03.09-1820. Far som forrige.Jeg prøvde å se etter Hans Hemmingsen og kona som gift 1808-1815, men fant dem ikke i 'Sammendrag av kirkeboka 1774-1819' på mikrofilm PF-423. Det er samme kilde for de 3 sønnene deres som døpt. Nå så jeg ikke ministralboka 1767-1824 angående giftermålet her, men det kan jeg gjøre senere hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Hva jeg forstår, skulle Hans og Christiana ha blitt gift i 1812. - Vel helst da i Nesna. -- Det elsdte barnet var vel da Ane Dorthea, f. 1812. -- Selv om det var en Hemming døpt i 1815, kunne det vel også være en Hans Henning f. 1813, slik det var nevnt ? -- Vel, jeg er i tvil om hva jeg skal tro. - Kanskje var hverken den Jacob Hansen, eller hans angivelige bror, Hans Henning, egentlig fra Bogen i det hele tatt ? - (altså disse to brødrene som var med i dette forliset i 1837.) -M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner ungkarl Hans Christian Hemmingsen Røtvig og Christianna Jacobsdatter Skaga gift i Nesna kirke 14.p.trinit.1812(side 223 i kirkebok for Nesna 1791-1820 her på Digitalarkivet). Jeg har prøvd å finne Hans Henning Hansen som døpt i Nesna 1812-litt uti 1814, men jeg fant han ikke der. I dag er også ministralboka for Lurøy/Træna 1767-1824 utlagt på Digitalarkivet, og jeg fant han ikke der for perioden 1812-litt uti 1814 heller. Hans Henning kan jo være født før 1812 eller etter 1815 i Nesna eller Lurøy. Presten kan også ha glemt å skrive han inn som døpt. En annen teori er at presten har rotet med navnene da han skrev om drukningsulykken 22.02.1837 og at det kanskje egentlig var Hemming Hansen som druknet. Dessuten er det jo også en bror Hans Christian født 1820, og det er vel heller sjelden at 2 barn som levde opp het det samme(selv om jeg vet at det forekom). Nå er også ministralboka for Lurøy for perioden rundt 1812-1814 slett ikke enkel å lese, og kanskje har jeg oversett noe der. Da er det enklere i Nesna i samme periode, og sammendraget av kirkebok for Lurøy 1774-1819(da her for perioden 1812-litt uti 1814). I sammendraget står ikke riktig alt vet jeg fra andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå denne siden finner en Anne og Hemming Hansen som barn til Hans Chr. Hemmingsen Hun er nr 10 av piker og han nr 8 av gutter [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050426030733.jpg>Lenke Han kalles Hemming Hansen men er nok den som dør i 1837 med Hans Hemming som fornavn. Han blir da f. ca 1813 og Anne i 1812her på den høyre siden litt ned på siden finner en Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det står at både Hemming og Anders Johan Andersen Silen ble døpt 2.pinsedag 1815, og det kommer mye bedre frem med å gå inn på 1815 på det som kalles 'annen liste'. Jeg har jo sett mikrofilmene med ministralboka 1767-1824 og det som på mikrofilmene kalles 'Sammendrag av kirkebok 1774-1819', og sammendraget er mye enklere å lese. Jeg pleier å lese det først, og så går jeg inn på den vanlige kirkeboka hvis jeg skal sjekke faddere, trolovelser osv. som ikke står i 'Sammendrag av kirkebok 1774-1819)(her på Digitalarkivet ført som annen liste og går til 1824). På mikrofilmene er 1820-24 ført på skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal dere ha. Dere er så flinke å lese 'kråketær' at jeg er imponert. - Jeg forsøkte å lese dette under lenken, men det gikk 'i smått' før jeg kom igjennom. - Jeg syntes det sto noe om Henning Røytvik, men jeg har sikkert sett feil. - Jeg vet ikke om det er så viktig med disse som druknet. - Hovedsaken er vel at alle barna kom med, når man først skulle rydde opp her. -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner Ane Dorthea Hansdatter døpt 20.p.trinit.1812 på side 307 i 'annen liste' på året 1812, og på side 269 i ministralbok for Lurøy og Træna 1767-1824. Da jeg så mikrofilmen dukket det opp en mulig søster av Hans Hemmingsen: Hemming Røtvigens barn Dorthea døpt 2.p.trinit.1795. Dette var i 'annen liste' eller sammendrag av kirkeboka for 1767-1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jo, det er riktig at en Dorthea Hemmingsdr. var f. 1795 og enl. Steinar, d. 1827. -- Der var også en Maren, f. 1793 og ang. d. 1826. -- Så skulle det være en Anna, f. 1789, men med ukj. dødsår. - Likeså en Ingeborg, f. 1791, også med ukj. døddsår, men begge åpenbart døde før 1831. -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På Frode Holthes hjemmeside finner du om Hemming Hansen som var far til Dorthea og hennes søsken, og moren Else Maria Didriksdatter har jeg som døpt 01.04.1756 eller 1757. Hennes far Didrik Jensen var jo bror av mine aner Dorothea Jensdatter Hønnichen og Jacob Jensen. Det er mulig du har aner på Didrik Jensen Myklebostad? Hvis ikke så kan du sende meg en mail, og jeg har mye om disse som jeg kan sende deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.