Gå til innhold
Arkivverket

[#56438] Fra Toten til Wisconsin - 1850-tallet


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Dette er en fortsettelse på tema 56409 som tok for seg Anne Jensdatter, mens denne omhandler søsteren Margrethe.Jens Olsen Balke fra Toten (1785-1848) og hustru Elena Jensdatter (1783-1834) flyttet fra Toten til Nes på Hedmark rundt omkring 1817. Etterhvert fikk de kjøpt bruket Bergstuen nedre. Det var her begge to døde. Paret fikk tilsammen 8 barn. 6 av disse barna emigrerte til Amerika til forskjellige tider og steder.MAGRETHE JENSDATTER, f. 30.10. 1818, Lie nordre, Nes på Hedmark. Også hun flyttet tilbake til Toten. Barn med Ole Pedersen fra Nittumødegård, Østre Toten. Margrethe emigrerte til Amerika sammen med sin datter. G.m. PEER HOUGE fra Clayton, Wisconsin. Paret ble gift 4.7. 1860.Elene Olsdatter, f. 13.5. 1845, Smedbyødegård, Østre Toten.Alle opplysninger er av interesse.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Har du ikke noe mer 'å gå på' ???Elene ble altså gift som 15-åring 4. juni 1860 med Peer Houge... i Clayton.Clayton i Winnebago county? ...eller... Clayton i Crawford county?Har du absolutt ingen flere ledetråder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg oppfatter det slik at det var Margrethe som ble gift med Peer (?) men det kan jo lett misforståes. Det får Bengt gjøre rede for. Clayton finnes også i Polk Co.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Beklager, men innlegget var nok litt klønete formulert.Margrethe ble gift med Peer.Nå har jeg gått igjenom materialet jeg har fått fra Amerika og der står det at paret ble gift i 1860, men det kan jo ikke stemme. Det må være en skrivefeil.Ellers har jeg ingen flere opplysninger bortsett fra at et sted står det at 'Elene Olsdtr. conf. Winchester'. Om dette er til noen hjelp vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Joda, det hjalp...........litt.........Det betyr nok at vi snakker om Clayton, Winnebago. Men hvorfor kan ikke vielsen mellom Peer og Margrethe ha foregått i 1860?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Finner Olene med mannen Jens og den yngste datteren i Winchester, Winnebago county i Wisconsin i 1860. Men ikke snurten av Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jeg har ingen ide om hvor det kan ha blitt av henne. Margrethes bror Anders Jensen slo seg ned i Navarino, Shawano i Wisconsin om det kan være et spor, men han emigrerte ikke før i 1867. Ellers er de fleste samlet rundt Winchester, Winnebago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.