Gå til innhold
Arkivverket

[#56440] Tyding av kirkebokside


Gjest inger- marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest inger- marie Næsset

Gunhild Olsdatter ble født i Sauherad i 1770. Jeg tror jeg har funnet en Gunnhild men klarer ikke å tyde hva som står. Det er høyre side - tror det står døbte- 13 LenkeTrenger virkelig hjelp til å tyde dette! Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 13: döpt samme dag gaardmand Ole Torgrimsön Noridals og Maria Kiøstolsdtr datter Gunhildfadderne: .... Jærnes, Marta Olsdtr, Eric Aarnæs, Christin Aarnæs, Kittel Torgrimsön AarnæsDa er det vel dette paret du finner her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger- marie Næsset

Tusen hjertelig takk! Det var disse jeg var ute etter. Nå kan jeg lete videre etter min manns aner. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger- marie Næsset

Er det noen som kan fortelle meg hvorfor jeg ikke finer gården Noridals i bygdebok for Sauherad. Se svar nr. 2 som jeg har fått. Ole Torgrimsøn skal være fra Noridals. Jeg leter også etter Årnes i bygdebøkene. Dersom det finnes noen som har tips til meg så ville jeg bli kjempeglad. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du finner dessuten navnet Torgrim Kittelsen på Norndahl söndre, denne Torgrim er kanskje en fetter av din Gunhild. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger- marie Næsset

Jeg har forsøkt å lete etter Ole Torgrimssøn men kommer ikke videre. Nå har jeg bladd i tre tykker bygdebøker fra Sauherad i hele natt, men nå tror jeg ikke jeg vil finne han i dissebøkene. Takker deg Kjellaug for hjelpen. Det var spennende med Torgrim Kittilesen som du viste til her. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Som Kjellaug viste til i innlegg 2, bodde på familien på Søndre Årnes i FT1801. Der er de også omtalt i bygdeboka (bind V, s. 331-332).Det oppgis at Olav Torgrimsson og Mari Tjostolvsdotter bl.a. hadde dattera Gunhild (f. 1770), gift 1790 med korporal Torstein Halvorsson Hetterud. Ved dåpen står det: 'Døbt samme dag gaardmand Ole Torgrimsøn Norndals og Maria [el. Maren?] Køstolsdaatter daatter Gunnild Testes. Karen Jærnæs, Marte Olsdaatter, Erik Aarnæs, Christen Aarnæs og Kittil Torgrimsøn Aarnæs'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger- marie Næsset

Tusen takk. Når du viser til at de er omtalt i bygdebok (bind V) mener du da i bygdebøker for Sauherad?. Isåfall så mangler jeg noen av bøkene for Sauherad og at det kan være grunnen til at jeg ikke finner gårdene. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger- marie Næsset

Takk for hjelpen. Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke har funnet gårdene. Har bøkene 1-3 avSauherad bygdebøker så da kommer jeg vel ikke videre før jeg har fått tak i resten av serien. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.