Gå til innhold
Arkivverket

[#56441] Oppslag i adressebøker for 1898-1900 i Kristiania


Gjest Kirsti Ottersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Ottersen

Er det noen som har mulighet til oppslag i adressebøker for Kristiania i tiden 1898-1900. Jeg leter etter Kristian Ludvig Ottersen, født i 1853, Tune. Han var støperimester.mvh Kirsti Ottersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Ottersen

Ja, familien bodde i Moss i 1900, men de flyttet stadig på seg. Han ble enkemann i 1898, og har giftet seg på nytt før F.T.1900. Klarer ikke å finne hvor han giftet seg. Vet bare at hun het Anna og var født i 1868 i Kristiania. Har lett i kirkebøkene i Kristiania, men kan ikke finne dem gift.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Jeg har plutselig veldig 'tungt for det' og klarer ikke helt å forstå hva Kirsti egentlig sier her? Altså: Hvordan kan K.L.Ottersen være enkemand i 1898 og ha giftet seg på nytt før 1900? Mener du at han giftet seg m Anna i 1898 så er det jo litt pussig at alle barna er oppført som Ottersen i FT1900 ? Mener du at han giftet seg med en annen, kan han jo ikke stå i FT for 1900 sammen med Anna og barna. Da konkluderer jeg med at han i så fall må ha giftet seg om igjen etter Annas død og da må jo det være etter 1900? Er det MIN hjerne som ikke vil koordinere her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

AnnikenForstår det slik: De barna Kristian Ludvik har hos seg i 1900 er barn fra hans første ekteskap, med en kone som døde i 1898. Kristian Ludvig har alstå giftet seg om igjen med Anna før folketellinga 1900. Barna de har hos seg, er altså hans barn, og hun er stemor for dem alle. Ble det klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Jon! Så godt at det er noen som er klare i toppen i sene kvelds/nattetimer :-) Kanskje det er lettere luft der ute på Nesodden enn denne forureningen inne i Oslo ..nei, det var vel bare innmaten i hodet mitt som satte seg fast (hvis det er noe der inne, da?)! Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Kirsti! Beklager de 'nattlige' avsporinger med Hr Torp :-) så jeg løfter temaet ditt opp igjen med mer relevante spørsmål:Vet du når de flyttet til Moss eller hvor lenge de ble boende der? Har du konfirmasjonsopplysn på noen av barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Konfirmasjonen til Ida, sier hun ble døpt i Trefoldighet...Kildeinformasjon: Østfold fylke, Bysoknet i Moss, Klokkerbok nr. I 6 (1889-1900), Konfirmerte 1900, side 313. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Jepp! Du skjønte tankegangen min .. kanskje vi kan finne bosted i Kristiania da han ble enkemand og muligens nøste derfra til nytt giftemål? her er dåpen til Ida Marie. Leggmerke til at det stadig står Ottesen uten r i kirkebøkene. Artig m den ene fadderen her : Anna Ottesen ..Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Du verden! Hvordan i all verden ble lenken SÅ feil??Her lenke til Ida Maries dåp: rmasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. I 5 (1881-1891), Fødte og døpte 1885, side 188. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

HELT UTROLIG?? Enda en gang :rmasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. I 5 (1881-1891), Fødte og døpte 1885, side 188. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Når jeg limer inn ser jeg at det står riktig men når innlegget er på plass er det helt feil :-(Har nå logget meg helt ut og inn igjen på forumet og PRØVER IGJEN M RETT LENKE! :Kildeinformasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. I 5 (1881-1891), Fødte og døpte 1885, side 188. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Kirsti!I innlegg 3 sier du at han ble enkemann i 1898. Vet du når Maren Paulsen (hvis det er hennes hele navn)døde, slik at vi ikke leter på datoer FØR dette. Er du sikker på at de var gift frem til hennes død? Du sier også at de flyttet mye .. har du oversikt over flyttinger frem til Moss? Evt etter Moss? Har du dødsdato/sted på Kristian Ludvig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Ottersen

Hei Anniken!Kristian Ludvig var gift 3 ganger. Den første kona het Maren Nielsdatter Egholtsbråten og døde i 1892, da bodde famililen i Aakerbergveien, Grønland menighet. Kristian giftet seg på nytt i des. 1893 med Karen Sofie Pettersen. De giftet seg i Kampen menighet. Karen døde 26.juli 1898,da hun fikk et tvillingpar. Hun ble begravet i Østre Aker kirke.Vet ikke hvor de bodde før de flyttet til Moss. Familien bodde en tid i Tønsberg, et par av barna er konfirmert der i 1909.Kristian døde i Moss 26.des. 1931.mvhKirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Kirsti, deg har jeg dårlig samvittighet for!Kjenner deg ikke, men det er vel vanlig 'folkeskikk' og ikke bare plutselig 'forsvinne' uten noen avslutning/forklaring. Her kommer den: Fikk akutt syke foreldre (de er 92 og 93 år!) som heldigvis nå er bedre :-) Nå har jeg vært utenbys i noen uker og blir her minst en uke til. Jeg har ikke hatt tid til brukerforum før nå.Når jeg er tilbake i Oslo kan jeg dra til Byarkivet og se i adr.bøkene for deg, hvis ikke noen andre her på forumet kan gjøre det før den tid, da? Håper med dette innlegget at din forespørsel blir aktualisert igjen så du får mer hjelp.Mvh Anniken Lindaas Kolstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Ottersen

Hei Anniken!Hyggelig å høre fra deg igjen. Det hadde vært utrolig fint om du kunne sjekke adressebøkene for 1898-1900 for meg.Familien må ha flyttet tilbake til Kristiania, for i 1902 ble Kristian Herbert konfirmert i Grønlands menighet.Jeg kan heller ikke finne konfirmasjonen til Mimi Amalie Virgina, hun ble født 29 april 1890 og skulle da vært konfirmert rundt 1905. Tror du at du kan sjekke adressebøker rundt 1905 også? Har ikke funnet noe om Mimi etter 1900, hun har forsvunnet helt.På forhånd takk!mvhKirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Kristin Var på Byarkivet i går, men fant ingen Ottersen/Ottesen av interesse forløpig. Litt problem med mikrofilmapparatet så det tok litt tid å komme igang. Leter mer for deg til uken. Du skal få en fullstendig rapport fra meg med årstall og funn/ikke funn. Håper det dukker opp noe! Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Har dessverre ikke noe nytt å komme med, Kristinn. Har hatt dataproblem samt sykdom i familien og har ikke nådd å komme meg til Byarkivet (De stenger så tidlig!.Nå reiser jeg utenbys fra 13. til 26. mars. Etter dette gjør jeg gjerne oppslag for deg i adr.bøkene, hvis du fortsatt trenger hjelp.Jeg har laget meg en liten oversikt over det jeg til nå vet utfra dine opplysninger. Jeg legger den inn her, så kan du jo sjekke om dette er riktig. Håper skjemaet mitt ikke kommer for rotete ut her til lesing:Kristian Ludvig Ottersen Kronologisk oversikt:1853 Født i Tune Sm (f 3/10 Sarpsb. oppg. v/Barna:1895)(konf Moss, se viels.1893)18?? Gift1: Maren Nielsdatter Egholtsbråten (f.1852 Rygge, v/død:1851) Viet hvor? 1882 Barn: Gerhard f. Kr.a 1885 Barn: Ida Marie f 24/5, dpt 19/7 1885 Trefoldighet.Kr.a Bo:Rusløkv 60 1887 Barn: Kristian Her(m)bert f 8/11, dpt 26/12 Kr.a 1890 Barn: Mimi Amalie Victoria f 29/4 1890 Kr.a 1892 Død : Maren Nielsdatter Egholtsbråten 15/5 bgr 20/5Grønl.Bo:Aakerbergv 40 (cancer hepatis)1893 Gift2: Karen Sofie Pettersen (f 1856 Enebak konf 1871) Bo: Kolstadg 15 Lysn: 10/12, Skifteatt.18/12, Viet:24/12 kl 41/2 Kampen Krk, Kr.a 1895 Barna:Erling Tvilling f 24/3, dpt 31/3 Rikshosp, Kr.a Bo: Tr.hjemsv 129 Harald Tvilling f 24/3, dpt 31/3 Rikshosp, Kr.a 1898 Død : Karen Sofie Pettersen d26/7 bgr1/8 Østre Aker Krk, Bo: Bækkelaget (”Blødning efter fdsler, Død på Fdslstiftelsen”) Død : Pigebarn Tvilling, f 26/7 d 26/7 Død : Karen Tvilling, f 26/7 d 24/10 bgr og jordfst 29/10 Østre Aker (”Krampe”)18?? Gift3: Anna (Olsdatter)?? (f. 1868, Kr.a.)1900 Konf: Ida Marie 22/4 Moss Bo:Værftsgt14,Moss FT : Kr.L.og Anna m/barna Moss Bo:Værftsgt15,Moss 1901 Vacc: Kristian Her(m)bert 9/10 av I.Østby (?), Grimstad 1902 Konf: Kristian Her(m)bert 25/5 Grønland Krk, Kr.a Bo: Heimdalsg 28 1902 Vacc: Erling og Harald 24/4 Hvor? (Dato oppg. v/ konf) 1908 Att : Muligens att. til E/H 23/4? (står det R h TYFUS?, se fdsl 1895) 1909 Konf: Erling og Harald 18/4 Tønsberg Krk Bo:Fagerheim,Tnsbg 1916 Att : Muligens att. til E og H 26/4 og 24/12 (se fdsl 1895)1931 Død: Kristian Ludvig Ottersen 26/12 (Enkemann?) Bo: MossAdresse-oversikt. Kristian Ludvig Ottersen [Chr(istian)Ludv. Ottesen] f. 1853, Tune konf i Moss (se vielse 1893) støperimester/former KRISTIANIA: 1885 Ruseløkv. 60 1892 Aakerbergvn 40 1893 Kolstadgt 15 (Viet2) 1895 Trondhjemsvn 129 1898 Bækkelaget (Tønsberg skrevet til senere i krk.b.)MOSS: 1900 Verfsgd. 14 (v/ konf Ida) Værftsgt 15 (FT1900) KRISTIANIA 1902 Heimdalsgt 28 TØNSBERG 1909 Fagerheim MOSS 1931 DødØnsker deg en god påsketid! Jeg har pc med meg men er litt usikker på dekning på Nettet dit jeg skal, så jeg er muligens bare på nonen ganger i blant.Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Ottersen

Hei Anniken!Har sjekket det du har skrevet og det ser riktig ut. Kristian og Maren giftet seg 15. febr. 1874 i Trefoldighetskirke i Kr.a. De fikk et barn i 1872, Otter (står skrevet som Otto i kirkeboka da han ble døpt, min tippoldefar)og ei datter Helga f. 1875 i Moss.Ser du har skrevet Olsdatter på Anna, Kristians 3 hustru??Reiser bort i påsken jeg også,uten pc...Ha en riktig god påskeferie. Ser fram til å høre fra deg igjen.Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hallo KIRSTI! (Har jo skrevet navnet ditt helt feil hver gang, sorry!)Igjen bare et 'pip' fra meg uten nye resultater. Bare så du vet at du ikke er glemt! Her kommer en liten 'arbeidsrapport' over hvordan man kan få brukt opp tiden fort uten noe særlig resultat!Jeg dro til Byarkivet, men der var det fremdeles bare en maskin som virket og den er stadig okkupert av andre og kan ikke bestilles. Dro videre til Riksarkivet og den eneste maskinen som jeg kan ta utskift på var ledig hurra!.. men fikk den ikke til å mate inn filmrullen så jeg fikk hjelp av div på arkivet men fant tilslutt et triks selv med en sorts 'selvkonstruert' hjelpestang som vi fikk vippet filmenden inn i rett sluse med. Hurra, hurra! Men ingen funn for deg på den rullen (1905 pga evt Mimi), hente flere filmer i skuffen...men der var akkurat de jeg skulle bruke 'ute på vandring'. Fikk tredd i rull for 1885 og for 1886 bare for å sjekke om han i det hele tatt stod i adr.bøkene og hvordan han skrev navnet sitt/tittel etc der. Fant ham begge år som Chr.Ottesen [uten r], Jernstøber(Thune) RuseløkVn 60 2.etg., og så var det kveld og stengetid ...! Drar ditt muligens tirsdag eller onsdag og regner ikke med flere tidskrevende hindringer så jeg nå får gått igjennom alt du trenger.Utfordringer er til for å mestres :-)Hei så lenge fra Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Ottersen

Hei Anniken!Det virker som det bare er trøbbel med denne familien:-)) Veldig takknemlig for at du orker å fortsette letingen etter anene mine. Takk skal du ha.Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

SØK I CHRISTIANIA ADR.BØKER :OTTE®SEN, CHRISTIAN (LUDVIG), Jernstøber/former Ingen som passer i1910, 1909, 1908, 1907,1906 ?(rullen er etterlyst av meg på Riksarkivet),1905,1904,1903,1902 (Finnes heller ikke i Heimdalsgt.28, men i nr 41 bor en Ottesen, Joh.,Arb[eider] ,1901,1900,1899,1898,18971896 Ottersen, Chr. Værkseier, Hammerfest Gd 2, 2.etg (Er dette muligens riktig person?)1895 (Finnes heller ikke i Tr.hjemsvn.129) Funnet i1894 Otte_sen, Chr., Støberimester, Kolstad Gd 15, 2.etg1893 Ottersen, Chr., Støberimester, Aakeberg Vn 38, 4.etg1892, 1891,1890 Ottersen, Chr., Støber (H.P.Andersen), Aakeberg Vn 40, 2.etg1889 Ottersen, Chr., Støber, Aakeberg Vn 40, 2.etg1889 Otte_sen, Chr., Jernstøber (Thune), Ruseløk Vn 60, 1.etg1888 Otte_sen, Chr., Jernstøber (Thune), Ruseløk Vn. 60, 1.etg1887 ? (Har ikke notater på dette året, vet ikke hvorfor, kan sjekke senere.)1886 Otte_sen, Chr., Jernstøber (Thune), Ruseløk Vn. 60, 1.etg1885 Otte_sen, Chr., Jernstøber (Thune), Ruseløk Vn.60, 1.etg Har ikke funnet noen MIMI AMALIE VICTORIA, men finnes noen Helga og noen Herm. samt noen K. og Kr. Vet du yrke på noen av disse barna? Navnet Refsum i evt tilknytning til Helga?NB Svar til innlegg (22): Jeg aner ikke hvorfor jeg hadde notert Olsdatter som etternavn på Christians siste hustru Anna. Listen ble laget en sen natt og jeg tror kanskje at det skjedde en glipp da jeg har jobbet parallelt med en Anne Olsdatter et helt annet sted og tid. Men for sikkerhets skyld tok jeg det med her i parentes og med spørsmålstegn (til deg, egentlg), så det var fint du reagerte så vi kan få støket dette etternavnet på 'din' Anna nå! Beklager at jeg ikke var nøyaktig nok.Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.