Gå til innhold
Arkivverket

[#56442] Inger Olsdatter fra Nes. Baading gård ?


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Jeg trenger hjelp til å finne ut mer om Inger Olsdatter fra Nes. Står hun under Baading gård i bygdeboken?Inger Olsdatter ble gift med Peder Hansen (døpt 24. mars 1776 i Nes kirke, født på Holtet gård tror jeg) 24. oktober 1806 i Nes kirke, Akershus. Se venstre side øvre halvdel (det refereres til Baading gård). [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061103030402.jpg>LenkeI 1801 tellingen var Peder Hansen tjenestefolk på Baadingen gård. Ser ingen Inger Olsdatter der.De fikk Hans Pedersen, døpt 4. oktober 1807 i Nes kirke. Se venstre side nedre halvdel (det refereres til Baading gård). LenkeDe fikk Margrethe Pedersdatter, døpt 8. oktober 1809 i Nes kirke. Se høyre side nedre halvdel (det refereres til Baading gård). LenkeDe fikk Carl Elias Pedersen, døpt 1. november 1818 i Nes kirke. Se venstre side nedre halvdel. LenkeDe fikk Maren Louise Pedersdatter, døpt 26. desember 1828 i Nes kirke. Se høyre side midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! I Nes bygdebok V under gården Bodding (Vestre Bodding) finner jeg på side 91-92 husmannsplassen Tangen:Hans Olsen, f.ca. 1741, gift med Margrete Olsd. f.ca. 1748, var husmann i 1801 og tok opp plassen. Utsæden i 1801 var 1/2 tønne korn. Barn: Per (se neste), Ole f.ca. 1788. En sønn tok overPer Hansen husmann fra 1802, ble gift 1806 med Inger Olsdatter Bodding ca. 1787 - 1829. Barn: Hans f. 1816 - Karl Elias f. 1818 - Anne f. 1821, Gulbrand 1823-24, Rønnaug f. 1825, Maren Lovise f. 1828.Plassen var ny hette det i 1804. Den fødde 1 ku, 1 sau og 1 gris. Avgifta var 4 rd. i året.(Dette var alt som stod der) Skal se om jeg finner opphavet til Inger Olsdatter Bodding.Hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Ting kan tale for at du finner Inger her i 1801 LenkeForeldre til denne er husmannsfolk under gården Stensbodding - side 143 i samme bygdebok som i forrige innlegg.Ole Gulbrandsen fra Nyhus født ca 1747 - gift 1767 med Rønnaug Eriksdatter fra Stensbodding 1746-1816 var husmann i 1801. Barn: Anne f. 1767, Gulbrand, Inger f.ca. 1787, Kari f. ca 1791.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Takk så langt.Se denne linken fra 1801 tellingen for 'Baadingen gård'. LenkeDe tre nederste linjene viser far, mor og bror (Tangen). Den femte nederste linjen viser Peder (ikke Per) Hansen. Kan det være slik at han er tjenestekar på hovedgården og ikke vises som 'sønn' under Tangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Mye taler for det at det siste er tilfelle Lenke -Peder er nr 44 - Foreldrene er som vi ser Hans Olsen Holtet 60år i 1801 og Margrete Olsdtr. (53) Finnholteng døpt 3. april 1749. De giftet seg 24. juli 1775. Margrete er datter av Ole Trondsen Finnholtenga og Berte Sørensdtr. De står omtalt s 220 i b.V i bygdeboka. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Takk skal du ha Magne. Dette hjalp meg videre. Det eneste jeg nå mangler på denne grenen er når Ole Gulbrandsen døde (#3). Han var gift med Rønnaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Magne. Dette er dessverre feil Ole Gulbrandsen som jeg leter etter. Se #3, Ole Gulbrandsen fra Nyhus døpt 4. april 1747 i Nes kirke - gift 5. desember 1767 med Rønnaug Eriksdatter fra Stensbodding.Jeg finner både Ole og Rønnaug på Steensbodding i FT1801. Se LenkeSannsyneligvis er den Ole Gulbrandsen en av anene til Rønnaug, som jeg sikkert trenger senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Den Ole Gulbrandsen som er død i 1754 må vel i tilfelle være bestefar til Ole Gulbrandsen fra folketellinga i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Faren til Ole Gulbrandsen (døpt 4. april 1745 og død etter 1801) het Gulbrand Hansen Se dåpen til Ole (venstre side #32) LenkeDette betyr vel at bestefaren til Ole heter Hans. Jeg tror at den 'andre' Ole Gulbrandsen kan være i familien til Rønnaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Det ser ut som Peder (Peer) og Inger får døpt en ny Margrete 9 aug 1812 LenkeEr det sønnen Hans som blir gift med Inger Marie Olsdatter 18 november 1834, og evt. senere med Berthe Marie Olsdatter 22 april 1853, og som er bosatt i Gruestuen under folketellingen i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Jeg oppdaget for sent at det var feil Ole Gulbrandsen jeg viste til. Det var han fra Nyhus som 26/10 1767 ble g.m. Rønnaug Eriksdtr. Stensbodding du spurte etter. Jeg har ikke greidd å finne når han døde, men Rønnaug ble gravlgt 14 oktober 1816. Lenke Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Svar til (#12). Jeg har ikke kommet så langt på den grenen enda. Du har helt rett i at det kan være sønnen Hans du finner bosatt i Gruestuen under folketellingen i 1865. Hans på Gruestuen var 59 år i 1865, dvs at han er født ca. 1806.Inger Olsdatter og Peder Hansen fikk mange barn, deriblant Hans Pedersen, døpt 4. oktober 1807 i Nes kirke.Jeg har også en annen Hans i notatene mine, født i 1816. Jeg har ikke klart å finne ham i KB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Waagaard

I tema 22099 søker jeg etter slektsforbindelse etter ei Inger Olsdatter. Hun var bosatt på Runni. Hun er sannsynligvis født på omtrent samme tidspunkt som den Inger Olsdatter som diskuteres her. 1780-1790. Hun er sannsynligvis ikke identisk.Har noen kommet over noe informasjon om en mulig kandidat? Spør på bakgrunn av det utstrakte arbeide som er gjennomført her.vhKnut Waagaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Knut.Jeg fant til slutt Inger Olsdatter som ble født på Nordre Bodding gård. Hun ble døpt i Nes kirke 7. mai 1786. Se Lenke (se venster side #72).Foreldrene var Ole Gulbrandsen og Rønnoug Erichsdatter.Angående din Inger (bosatt på Runni), har du sett i bygdebøkene for Nes. De er ganske utfyllende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.