Gå til innhold
Arkivverket

[#56444] Christence Andersdatter f.ca.1726 gm 1750 John Larsen Stene på Hogstad Inderøy


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Jeg jobber med å finne opphavet til Christence Andersdatter gårdbrukerkone på Hogstad og håper noen kan hjelpe med opplysninger. Hun er oppgitt å være 29 år i 1755 og altså født ca.1726.Hun hun forlover seg og gifter seg 1750 med John Larsen Stene f.ca.1717. Forlovere var Abraham Hammer og Lars Nordberg (Lars Nordberg var gm Anne Andersdatter f.ca.1709)John Larsen Stene var sønn av Lars Olsen Stene f.ca.1663 og Barbro Olsdatter 1675(som i et skifte er oppgitt å være søster til Eskil Olsen Hø (senere Koen?)). Denne Eskil Olsen Koen, må være den samme, som Eskil Olsen 9år og tjenestekarl hos Ole Jakobsen Storfolden i Werran.Men tilbake til Christence Andersdatter. Det ser ut for meg at navnet Christence er unikt i dette området på denne tiden. Det kan kanskje bety at hun kommer utenbygds fra.Christence Andersdatter og John Larsen Stene på Hogstad fikk følgende barn:1)Lars Johnsen f.1750 (ble senere jekteskipper og bosatt i Trondheim under slektsnavnet Steen)Faddere: Eskild Koen, Halvor Koen, Gollov Helberg, Gunille Stenstad, Ole Stenen.2)Anders Johnsen f. 1751 Faddere: Eskild Koen, Halvor Koen, Ole Eskildsen Koen, Gunilla Stenstad.3)Ole Johnsen f.1754 Faddere: Ole Hogstad, Hans Melhus, Henrik Melhus, Berithe Hogstad.4)Peder Johnsen f.1756 Faddere: Ole (Overkvam?) og hustru, Lars ibd, Ole Hogstad.5) Barbro Johnsdatter f.1759 Faddere: John Jystad og hustru, Otter ibd, Barbro ibd, Ane (....?)6)John Johnsen f.1761 Faddere: John Jystad og hustru, Gunder Kvam, Berithe (Jonasdatter?)ibd.7)Barbro Johnsdatter f.1764 Faddere: John Jystad og hustru, Lars Kvam, Marit (Undersåker?)8)Ole Johnsen f.1767 Faddere: John Ottersen Jystad og hustru, Ingeborg Andersdatter Strømmen, Arent Pedersen Kvam, Volquart Hansen Melhus.9)Ingeborg Johnsdatter f.1770 Faddere: Mads Hogstad, Arent Kvam, Karin Kvam, Maren Kvam.Jeg føler meg ganske sikker på at Christence sin mors navn må ha vært Ingeborg. Dette siden det er bare to døtre i familien, nemlig Barbro og Ingeborg. Barbro er da en oppkalling av farmor og Ingeborg vil da naturlig være en oppkalling av mormor. Spesielt siden Ingeborg ble født etter så mange år. Jeg vet ikke om begge Barbroene levde opp. Hvis de så gjorde ville jeg holde en knapp på at Barbro var navnet på både farmor og mormor til barna.Foreløpig kandidater for far og mor er Corporal Anders Følstad i Verra og hustru Ingeborg Pedersdatter som var f.ca.1709. Problemet er kronologien. Ingeborg blir nemlig litt ung til å være mor til Christence Andersdatter f.ca.1726/27.Håper noen kanskje vet mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Torkild, ikke akkurat svar på spørsmålet ditt, men litt mere info. Jeg har avskrift av Minestralboka fra Inderøy, Døde 1735 - 1802, og der finner jeg Christense Andersdatter dødde i april 1771. Det står at hun var 97 (!) år gammel og var fra Jørstad.Hvis du ser på den skanna Minestralboka for 1771 tror jeg nok det er en avskrivnings feil her, det skal være 47 år, ikke 97, og det skal være Hogstad, ikke Jørstad. Dvs Christense var fødd ca. 1724, som gjør det enda mere vanskelig for Ingeborg å være moren.Kan ikke finne John Larsen (eller Stene) i avskriften. Som du sikkert nok vet står det veldig lite i Inderøyboka. 'Opsittaren på garden i 1769 heitte Jon. I 1775 var kvartermeister Mikkel Halstrøm bygselmann'. Betyr det kanskje at John flyttet fra Inderøy etter konen dødde i 1771? Det kan være grunnen til at jeg ikke finner han død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk, jeg lurte litt på når Christina døde.Det jeg tenker da, er at alderen mellom Lars Nordberg (som var forlover 1750) sin kone Anne Andersdatter (f.ca.1709) og Christence Andersdatter kanskje født 1724 skrumper litt inn. Kanskje er disse to søstre?Jeg har også merket meg Ingeborg Andersdatter Strømmen, som er fadder til Ole Johnsen Hogstad født 1767. Det ser ikke ut til å være så mange med navnet Ingeborg Andersdatter i ekstraskatten 1762. Problemet er å få identifisert hvem av dem hun er og hvor gammel og hvilken gård Strandsetet Strømmen ligger under. Hun kan jo, hvis jeg er heldig være en søster av Christence Andersdatter Hogstad.Jeg greier heller ikke ut ifra fadderne å se noen sannsynlig forbindelse mellom dem og Christence Andersdatter (bortsett fra muligens Ingeborg Andersdatter Strømmen).Hvis Christina virkelig var født 1724 ville hun være 46 år da hun fødte sitt siste barn og det er vel sånn noenlunde innen rimelihetens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Jeg har skrevet av endel registre til skifteprotokollene fra Inderøy, og har notert at det skiftes etter Jon Larsen og Christence Andersdatter Hogstad, i protokollen som dekker perioden 1767-1772 (bok 10).Hvis du ikke har kikket på dette skiftet, kan det hende får ytterligere opplysninger om familien her. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Husmennene og plassene på Strømmen kom under gårdene Sundfer eller Næss (ved Strømmen) (Jeg skulle vite det, jeg vokste opp der!).Kan ikke finne Ingeborg Andersdatter i 1801 ved de to gardene, men det er en Ingeborg Andersdatter, Strømmen, som dødde 4.3.1783, 54 år gammel, så det kan vel være henne, yngre søster av Christense?Skal se litt nærmere på det senere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Ja det har du jammen rett i Gyrid. Dette skiftet har jeg helt oversett. Det blir en god stund til jeg får sjekket, men det burde jo være noen formyndere her siden det er mange umyndige barn uten foreldre. Det skal bli spennende å se hva som dukker opp her.Til Svein. Jeg tror det er godt mulig at denne Ingeborg er den rette. Nå som en vet alderen, skulle være en mulighet for å finne henne i de søkbare mantallene 1762 og 1755. Skal bli interessant å se hva som kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Som du kanskje vet Torkild så er Hogstad, Kvam, Melhus og Jystad nabogårder så en kan godt forstå at fadderne kom derfra, men hva med Ingeborg Andersdtr fra Strømmen? Som du sier så må hun være i slekt på noen måte.Men jeg kan ikke finne noen noen gode kandidater for henne i 1755 eller 1762 tellingene så det neste steget er vel å følge opp Gyrids forslag.PS. Hans (Folqvardsen) Melhus og sønnen, Volqvart Hansen Melhus, som var fadder for barna Ole(1) og Ole(2) er mine aner 7 og 6 generasjoner tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.