Gå til innhold
Arkivverket

[#56464] Sigvart Martinius Martinsen f. 1868


Gjest Marit Helene Amundsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Helene Amundsen

Jeg søker etter opplysninger om denne mannen. Han er min mannns oldefar.Han var sjømann og omkom på sjøen i et forlis en gang etter 1900.Det er i grunnen alt jeg vet.Han var født i Svelvik og gift med Karoline Kristine Tollefsen f.1868 på Vinneseie, N.Eiker Under FT 1900 0602 Drammen bodde han med familie på Tangen. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Er ganske ny i slektsforskning og vet ikke helt hvor jeg skal lete videre. Finnes det noen registere over folk som har omkommet på denne måten?mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er ikke sikker på om det er etterslekt eller forfedre du er på jakt etter. Her er ihvertfall dåpen hans i 1869: Permanent sidelenke: LenkeHan er n° 3, var födt 10/12-1868 og ble döpt 17/1-1869. Foreldra er Matros Martin Olsen Harmvig(våg?) og Severine Syvertsen i Norbygd (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Tusen takk for disse lenkene. Så var det når han forliste. Så av FT 1900 for 0206 Drammen at det sto at foreløpig bosted var 'Bon seilas Amerika'. Det er mulig at det var på denne seilasen at han forliste. Er Bon skutas navn? Skulle gjerne hatt hjelp til å finne ut når forliset skjedde. Finnes det noen steder hvor savnet personer er registrert og hvor dem egentlig er savnet fra?mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her får de en datter i 1865, n° 17: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8125&idx_id=8125&uid=ny&idx_side=-25>Lenke Grue: N° 71 her kan være en kandidat til Martin Olsen som var fra Solör (både Grue og Hof finnes vel her) Permanent sidelenke: LenkeForeldra er Ole Jensen og Kari Olsdtr Nordre LövbergetN° 174 nok en kandidat: Permanent sidelenke: LenkeForeldra er Ole Mortensen og Kristine Johannesdtr KveenbergetHof: N° 24: Permanent sidelenke: LenkeForeldre Ole hansen og Inger Gundersdtr SagmoenN° 116: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vil det si at du har hans forfedre? Det er jo ikke nödvendig å lete dersom du allerede har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Tusen takk til Kjellaug. Dette skal jeg bruke kvelden og helgen til å sjekke ut videre.mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Til innlegg nr.6. Hadde bare farens navn. Har ikke funnet noe mer bakover der enda. Visste bare at han var fra Solør kanten. Noe mer hadde jeg ikke. Så opplysningene dine kan være til stor hjelp for meg. Etterkommerene til Sigvart har jeg. Som du skjønner så er jeg ny i 'faget'. Har bare holdt på noen måneder. Tusen takk igjen.mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

OK da vil du altså ikke ha mer hjelp dersom jeg forstår deg rett.Kan nå legge inn denne Sörine Syvertsdtr som jeg fant i Hurum n° 11: Permanent sidelenke: LenkeForeldre Syver Nilsen og hustru AnneMagrethe AndersdLykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ikke rart jeg ikke fant dem med det samme! De gifta seg först 29 januar i 1865: Permanent sidelenke: LenkeHan var enkemann, så de andre barna må være hans bare.Far hans het Ole Pedersen og far hennes Syvert NielsenHun var 24 og 3/4 år og het Sörine Mathea Syvertsdtr, det er altså henne jeg fant over i innlegg 9.Han var 28 og 1/4 år, han var fra Nesbygd på Hof og da passer det me N° 116 i innlegg 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Da har jeg tolket det dit at Sørine Mathea i innlegg 9 og Severine er en og samme person. Eller er jeg helt på vidvanke her? Og Martin Olsen er identisk med 116 i innlegg 5 etter hva jeg kan forstå. Dette var jo fantatisk. Takk så langt. Da har jeg masse og ta tak på søndag. Skal på jobben i morgen. Men du klarer kanskje og finne ut noe om forliset Sigvart Martinius skulle ha omkommet ved også du? Tror det må ha vært rett etter 1900 en gang.mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det er riktig. Navn ble skrevet på mange måter på den tiden. Så fant jeg ekteskapet til Ole Pedersen Hoff og Gjertrud Eriksdtr: 24/2-1834 i Hof, Hedmark: N° 9: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9162&idx_id=9162&uid=ny&idx_side=-324>LenkeHan var 30 år og hans far het Peder SörensenHun var 40 år og hennes far het Erik OlsenI 1801 finner vi en Peder Sörensen 17 år gammel på Hoff prestegård, det er vel utvilsomt Ole Pedersens far og dermed farfar til Martin Olsen: LenkeFinner en Giertrud Eriksdtr som passer fint med alder i ft 1801, men faren heter Erik Hendriksen dessverre. Men mora har vært gift med en Ole för, kan hende det har blitt litt rot her pga det. LenkeHer er hun döpt på högre side 23/12-1795: Permanent sidelenke: LenkeErik Dulpetorpet og Giertud Andersdtr (högre side nesten nede)Ser det er flere som lurer på om Erik het Hendriksen ell. Olsen: LenkeKanksje en bygdebok fra området kan hjelpe deg her, eller dersom det finnes skifte.Peder Sörensen ble döpt 25/12-1803 i Hof/Hedmark: LenkePeder Sörensen Grönengen og Mari Olsdtr Böyges/Böges 'uægte' barn: I kirkebok överst på högre side Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ekteskapet til Syver Nilsen og Anne Magrethe Andersdtr (foreldra til Sörine/Severine/Everine Syversdt) 7/1-1835: Permanent sidelenke: LenkeGreier ikke å tyde stedet han bodde på men han var 28 år of faren het Nils Jonsen. Var han födt på Knatvold, Holmsboe (??)Anne Magrethe födt Holtnæs under Prestegaarden og er 24 år gammel, hennes far heter Anders Sebjörnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Nå har jeg virkelig masse å jobbe med til søndag. Da takker jeg så mye for hjelpen og sier meg fornøyd ihvertfall inntil videre. Må få alt dette på plass så det ikke går helt i surr for meg her. Ha en riktig god helg, og igjen hjertelig takk.mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Foreldra til Anne Magrethe Andersdtr i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f10628&gardpostnr=27&personpostnr=525#nedre>Lenke Anders Sebjörnsen f. ca 1762 og Maria Andersdtr f. ca 1765 på PrestegårdenDet er to kandidater til Nils Jonsen i ft 1801:en på 16 år og tjener på Inglingstad nordre: Lenkeen på 26 år på Knem Söndre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marit Helene Amundsen

Tar denne tråden litt opp igjen.Etter god hjelp til å komme videre tror jeg nå at jeg har funnet riktig Nils Jonsen. Han var fra Sande i Vestfold og giftet seg 27.12.1800 med Christine Hansdatter Pettersborg. Jeg har funnet fem av deres barn: 1. Jon f 1801 d 1801 2. Hans f 1802 3. Ole f 1804 4. Syver f 1806 5. Truls f 1808 d 1808Denne familien flyttet fra Sande til Holmsboe i 1810.Det er vielsen til Nils Jonsen Leeret og Christine Hansdatter Pettersborg jeg trenger litt hjelp til tydningen av. Jeg klarer litt av den men ikke nok til å få noen helhet i det. Det er nest siste på høyre side: Permanent sidelenke: LenkeBlir veldig glad hvis noen kan bistå meg med dette.mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan jo prôve litt, men det er en setning jeg ikke er sikker pâ.Aar 1800, 2° December: mödte paa Sande Prestegaard Nils Jensen Leeret (?) og declarerede sin forlovelse med pigen Christine Hans Datter Pettersborg og mödte sammen ... maa ... som kautionister Mand ... anmeldt forlovelse ... Copulert 27 Dec s.a. (samme aar) jeg forstâr det slik at det ikke er noen forhindrelser, men jeg er sikker pâ at andre klarer dette bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Takk igjen Kjellaug. Den setningen du sikter til er uforståelig for meg også. Er ikke så flink til å tyde slik skrift enda.Får vel litt mer grep om det senere kanskje.Har funnet foreldrene til Nils og noen søsken,men står helt fast på Christine Hansdatter Pettersborg. Pettersborg er vel fødested eller bosted regner jeg med. Finner ikke noen plass eller gård rundt i Sande distriktet med det navnet. Etter søk har jeg funnet 1 i Akershus, 2 i Hedmark og 1 i Oppland. Kan vel ikke tro at det er noen av disse. Er det noen som har et tips så jeg kan komme litt videre med Christine? Fant paret i FT 1801,men det ga meg ikke noe mer enn det jeg hadde fra før: Lenke Alderen på Nils er helt gal da han er født i 1772. 20 år er vel litt ungt til å bli titulert skomaker også eller tar jeg feil her?mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.