Gå til innhold
Arkivverket

[#56468] Ingvald Andreas Nilsen Sætre f. 1875 på Radøy (Manger) utvandret til USA


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Ingvald Andreas Nilsen Sætre f. 19. april 1875 på Radøy (Manger prestegjeld) utvandret til USA. Han skal ha hatt en sønn som levde på 1950-tallet. Ingvald var nok død før 1955. Hvor i USA han bodde vet jeg ikke. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut mer om ham?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Kenneth! Vet du når Ingvald utvandret? I 1900 folktelling jeg finnne: Ingvold Satre...han bor i Winnebago county, Rockford Illinois. Men han var født 1867, og emigrirte 1885. Han er gift med Bertha og de har 3 barn, Ella, annen datter (jeg kan ikke lese navn) og Herbert (f. 1896).Kan dette være riktig familien?Beklager for dårlig norsk! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det eneste jeg vet er at han er utvandret etter 1891. Finner han ikke i listene for emigrerte over Bergen. Når det gjelder Ingvald Iversen Sætre f. 1867 d. 1939 gift med Bertha Hauge er han onkel til Ingvald f. 1875.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ser av kirkeboken at det var født en Ingvald Andreas Nilsen (Sæle) den 2. aug. 1874, - så da er det vel sikkert han som er fengslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei igjen!Min Ingvald finner dere her i 1891: LenkeIngvald Andreas var sønn til Nils Olai Iversen og kona Marta Larsdatter Sætre på Radøy (Manger)Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er altså sabla utgjort!I 1900 i Lake, Monona county i Iowa, finner vi farmer Ole Sater f. i Norge (uten fødselsår - og uten alder) - han er gift med svenske Jennie (uten fødselsår og uten alder) de har sønnen Oscar f. mai 1897.I 1910 finner vi familien som farmere på samme sted. Da heter han Ingal Satter, 36 år, fra Norge, innvandret 1891. Kona er 27 årige Jennie, f. i Illinois av svenske foreldre. Ingal er naturalisert.Hun har født 3 barn som er i live. Vært gift i 13 år. Om alt stemmer, ble hun gift som 14-åring. Barna: Oscar 13, Alice 8, Violet 6.I 1920 har de flytta til Sloan, Woodbury county i Iowa, Han er nå Salesman Hardware. Han kalles nå Ingle O. Satter. 47 år, født i Norge, innvandret 1889, naturalisert 1896. Kona Jennie M. er 36 år, født i Illinois av svenske foreldre. To barn hos seg: Oscar R. 22 år og Violet M. 16 år.I 1930 er Ingle O. Satter 57 år - salesman - i Sloan, Woodbury county i Iowa. Innvandret 1889. Gift som 24 åring. Jennie M. 47 år, gift som 14 åring. Ingen barn hos seg i 1930.Men så var det å finne ut om dette er det rette sporet, da....... Sabla synd at vi mista fødselsmåneden i 1900-tellinga. Det er den eneste amerikanske folketellinga som opererer med fødselsmåned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I en cencus 1915 får vi vite at Ingla Satter i Sloan, er 42 år, har vært 23 år i USA og 21 år i iowa....Hmpf.... spørs om ikke denne kroppen er hakket for gammal til å være rett mann......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet ikke jeg, Jon, - et avvik på minus 1 a 2 år er ikke så mye i denne sammenheng. Synes det kan høres ut som en god kandidat.Det kunne jo vært artig å søke etter sønnen, som etter sigende skal leve 50-tallet, nå når du har barnas navn, evt i Death Index.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Arnfrid!Enig i at kandidaten var god helt til det dukka opp en 1925 census fra Iowa som oppga navnet på innbyggerens foreldre. At slik i det hele tatt fantes, ante jeg ikke. Det er jo en gullgruve for de som leter etter folk i Iowa. Uansett Ingal Satters mor het det Bertha Ingebrigtson...så da så.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er kansje han som er her i 1910:Name: Nick Satra Home in 1920: Duluth, St Louis, Minnesota Age: 40 years Estimated Birth Year: abt 1880 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Roomer Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: Male Year of Immigration: 1910 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 137Household Members: Name Age Carl Roodol 54 Selma Roodol 41 Clarence Roodol 12 Alice Roodol 8 Gladdis Roodol 5 Olof Hawkinson 46 Fin Garrik 32 Nick Satra 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei alle! In the SSDI I found the following: Oscar Satter, born May 11 1897 died Sept. 1970 in Sloan, Woodbury, Iowa....must be Ingvald's son.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.