Gå til innhold
Arkivverket

[#56468] Ingvald Andreas Nilsen Sætre f. 1875 på Radøy (Manger) utvandret til USA


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Patty Dahl

Ummmm... So I guess this means we have the wrong family...is that what you mean Arne...since Oscar's father was born in Trondheim? My geography knowledge of Norway is not so good... I know where Trondhiem is...but I don't know where Radøy is.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Man kan vel også tenke seg muligheten av at Ingvald (og broren Andreas / Andrew) kan ha brukt et annet etternavn enn Satre/Satra, f eks Olson, og da er det plutselig en hel drøss å velge mellom, spesielt for Andrews vedkommende. Hvilke alternative skrivemåter vil det forresten være for Ingvald? Har sett Ingol. Han hadde jo dessuten Anders til mellomnavn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Har du sjekket dødsmeldinger etter Ingvalds foreldre, Kenneth? (Om de, eller en av dem levde til et stykke ut på 1900-tallet.)Om han var frisk og rørlig burde han la seg finne i disse registreringskortene til WW1(jfr. # 25), men der finner jeg ham ikke. Trolig er han da død før 1918 eller utreist fra USA. Det er jo også besynderlig at vi ikke finner hans emigrasjon - ei heller hans ankomst til Amerika.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Setter stor pris på at det er mange som hjelper meg! Det ble holdt registrering i boet etter Nils Olai Iversen Sætre den 11. aug. 1922. Arvingene var da enken Marta Larsdatter på Uthella, datteren Lovisa Olaisdatter på Uthella (myndig), sønnen Nikolai Martin Olaisen Sætre (myndig) Adresse: Nikolai O. Sætre 2010 W. 2nd st. Duluth Minnesota USA, datteren Olianne Olaisdatter (myndig) gift med August N. Ystebø, Sletten i Nordhordland, sønnen Andreas Mikal Olaisen Sætre (myndig) Adresse: Andrew M. Sætre 1605-6 St. SO., Minneapolis, Minnesota, USA og datteren Karen Olina Olaisdatter (myndig) gift med Kristian Mikalsen, Gamle Vei 4c Gyldenpris Bergen.Altså er ikke Ingvald Andreas nevnt i skiftet etter faren, men det behøver ikke nødvendigvis bety at han ikke var i live.Vi kan vel være enig om at vi har funnet den rette Ingvald Sætre som sykehusvokter i Bergen i 1900, dessuten må det vel være den samme Ingvald som utvandrer fra Kristiansand til USA i 1905.Familien sier at han var gift og hadde barn, men de har ikke noen navn å gi meg. Dessuten burde han vel være registrert i folketellingen i USA i 1910. Kan det være mulig å finne ham der? Brødrene hans kalte seg for Satre i USA.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Når Ingvald ankom Ellis Island 15. april 1905 skulle han jo til sin venn Ole Moseid i Farris, Cass Lake i Minnesota. Jeg finner Ole Moseid i Farris Township i Hubbard County i census 2 juni 1905. Men ikke snurten av Ingvald......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

La meg først 'krype til korset' og beklage at jeg har oversett Jons innlegg # 17 om emigrasjon og immigrasjon. Fatter ikke hvordan jeg har klart det, men det ble litt mye pendling mellom TV og PC i går kveld.Ellers så er det jo noe merkelig at Ingvald er nevnt i skiftet. Om han selv var død så burde vel hans barn være nevnt der, eller? Jeg har søkt og lett etter han i 1910 med alle tenkelige (og utenkelige) skrivemåter for hans navn, men uten hell. Skulle nesten tro at han døde før 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ingvalds mor Marta Larsdatter på Uthella døde altså etter 1922. Har noen sjekka dødsfallsmeldinger eller ev. skifte etter henne. Her finnes det jo en mulighet for at Ingvald kan være nevnt.Hva med obituaries når Ingvalds brødre Andrew og Nikolay dør i USA? Er dette sjekket? Det er ikke uvanlig å nevne søsken, nevøer og nieser i obituaries 'over there'.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei alle! Just thought I would mention this one person...I know some of the information does not 'match' but the name is so close: 1910 Hennepin, Minneapolis, MN census: Ingvald Sather age 31, married to Tina, med 4 barn. The problem is that the immigration year for Ingvald is 1902...and also the oldest child was born about 1900.I know the 'riktig' Ingvald is supposed to be in Norway in the 1900 census....but could Ingvald have traveled to the USA earlier than 1905?Well, perhaps this is not the right Ingvald...but I had to mention it...mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det ser ut som det er enda en Ingval Sather i Hennepin i 1910 enn den Patty nevner - alder 30 år. Han ser ut til å bo sammen med Ivar og Ellen Johnson, begge 35 år, og deres to barn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Mange takk for hjelpen!Ingvald er heller ikke nevnt i dødsfallsmeldingen etter mora Marta Larsdatter Sætre som døde i 1929.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.