Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ola Ljødal

[#56474] Peder Jensen - Stange/Romedal

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Peder Jensen og hustruen Marthe Larsdatter flyttet i september 1828 fra Stange til gården/stedet Berge - Brustuen i Romedal med disse barna: Dorthe (f.1802) Jens (1806), Lars (1811) og Anders (1814. En amerikansk slektning mener at Peder og Marthe også var hans tippoldefars foreldre. Tippoldefaren het Peder (Pedersen Sinnerud) og var født i 1816, men står ikke oppført sammen med de andre barna. Er det noen som har kjennskap til denne familien?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Hei Ola! Er ikke sikker på om det kan være denne karen,har IKKE sjekket mot kirkeboken: Lenke Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være den rette Peder Jensen og en gårdsønn som flytter ut til Romedal på disse utflytterlistene? LenkeFant ikke noe under gårdene Sinnerud i minge gamle Stangebøker.Mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Her er dåpen til den Peder som Ann-Mary fant i FS (nr. 32):Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 4 (1757-1780), Kronologisk liste 1762, side 63. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7575&idx_id=7575&uid=ny&idx_side=-63>Lenke Permanent bildelenke: Lenke- og her er dåpen til Anders, født i 1814 med de samme foreldrene:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Stange, Klokkerbok nr. 1 (1814-1825), Fødte og døpte 1814, side 3-4. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ola Ljødal

Takk for tips. I FS er datoen den samme som i kirkeboken (23.juni), men årstallene er forskjellige, FS har 1816, kirkeboken 1814. Anders er døpt 3 dager etter fødselen og et kryss er skrevet etter navnet. Lurer på om det krysset kan bety at barnet døde - eller hvordan skal man tolke det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ola Ljødal

Laila, takk for svar! Henvisningen til Høland er feilaktig. Den til Stange er riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ola Ljødal

Gunn : Det ser ut til at Peder kan ha flyttet enten før eller etter foreldrene, og det er derfor han ikke er oppført sammen med dem, men det er samme år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Feil lenke i (4)! Ja, slik går det når man jobber med flere steder på én gang!Her er forhåpentligvis riktig lenke til klokkerboka (nr. 32):Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Stange, Klokkerbok nr. 1 (1814-1825), Fødte og døpte 1816, side 27-28. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9119&idx_id=9119&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×