Gå til innhold
Arkivverket

[#56475] Carl Petter Pedersen og Johanna (Johanne) Gundersdatter Skedsmo/Hurum


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da de gifta seg står det at han var 43 og hun 23 og 1/2 år.Dvs han skulle være födt ca 1786 og hun ca 1806. Det er en Carl Petter Pedersen f. 1786 i Fet Akershus med foreldre Peder Granberg og Maria Danielsdtr: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100224882412&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeJeg synest tydlig det står han kom fra Fedts da han gifta seg.fant en kandidat til Johanne på Hof: Lenkeog en på Elverum:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Kjellaug.Jeg er litt usikker på denne familiegrenen. Det er ”mye flytting” mellom Nes området og Buskerud.Faren til Carl Petter Pedersen heter Peder Pedersen. Han du viser til heter Peder Granberg. Granberg kan være ”gårdsnavnet” hvor Peder ble født og Pedersen kan være ”skjult” siden gårdsnavnet benyttes. Siden Carl Petter Pedersen ble født i 1786, er det stor sannsynlighet at foreldrene levde i 1801. Jeg har ikke klart å finne noen som passer inn med ditt funn.Den gården jeg trodde Carl Petter Pedersen bodde på i 1801 var Ryen gård i Skedsmo. Far heter her Peder Pedersen og mor heter Mari Larsdatter.Carl Petter Pedersen og Johanna (Johanne) Gundersdatter ble gift i Hurum kirke, Buskerud 22. januar 1829. De fikk sønnen Paulus Gunnerius Pettersen som ble døpt i Røyken kirke, Buskerud.Paulus gifter seg første gang med Helle Kirstine Nilsdatter i Røyken kirke 7. juni 1860.Så ser det ut til at Paulus flytter til Nes hvor den opprinnelige farsslekten kommer fra.Paulus gifter seg andre gang med Maren Oline Carlsdatter i Nes kirke 26. oktober 1872. De får datteren Caroline Dorothea Paulusdatter, som døpes i Nes kirke 29. juni 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Les godt det som står da han gifta seg. Jeg leser det slik 'Brudgommen kommer fra Fedts Prestegj og bruden fra kirkesogn i ...' og så greier jeg ikke mer, legger ved lenke til permanent side, så kan kanskje noen greide det bedre ved å forstörre bilder: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8433&idx_id=8433&uid=ny&idx_side=-258>LenkeDet er en fordel å legge lenke til permanent side, da ser vi jo og hvor det er fra og kan bla og forstörre. I klokkerboken ser vi det litt bedre: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror det er samme person, oppdaget plutselig at faren er gift for andre gang! Han har sikkert bodd i Fet da sönnen ble födt og så flyttet til Skedsmo: LenkeDet står 'deres börn', men det er ikke sikkert at Carl er hennes for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det skulle vel ikke være dette paret som ble trolova 8/9 i 1793 og gifta seg i 1794. nest nederst til högre: Permanent sidelenke: Lenke'Trolovelse paa prestegaarden enkemand Petter Pedersen fra Sörums pgj til piken Mari Larsdtr hm af Sih../ Lih...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tro ikke at Petter/Peder og hans förste kone ble gift i Fet, har kikket fra 1770 til 1786. Det er da mulig at han ble gift i Sörum siden han kom derfra. Synd det ikke er hjelp å få på FS, ser ikke ut for at de har kopiert noen av disse kirkebökene.Dette forklarer og det store spranget mellom disse to brödrene, en på 14 og en på 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Jeg tror du har rett og setter pris på den hjelpen du har bidratt med. Jeg har fortsatt to åpne punkter.Peder Pedersen fikk Carl Petter Pedersen med Maria Danielsdatter i 1786. Hun falt sannsynligvis bort en gang mellom 1786 og 1794. Jeg har sett etter i KB for Fet og Skedsmo under perioden 1786-1801 og har ikke klart å finne henne (mitt første åpne punkt).Carl Petter gifter seg for andre gang 1794 med Mari Larsdatter og får sønnen Ole ca. 1796. I 1801 bor de på Ryen gård.Mitt andre åpne punkt, er navnet Peder Granberg. Jeg finner ingen gård (eller personer) med dette navnet i Akershus ved 1801 tellingen. Kan det være at Granberg er en husmannsplass som ikke er registrert som gård i Akershus under 1801 tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har også leita etter det förste ekteskapet til Petter/Peder Pedersen, men har ikke funnet det enda. Jeg har og leita etter Maria Danielsdtrs död, ikke i Skedsmo så vidt jeg kan se, men det må være mellom 1786 og 1794. Heller ikke i Fet. Men det er jo mulig at jeg har gått glipp av noe.Hvor var de fra Carl Petter ble födt til Peder dukker opp i 1794, det er jo det som er spörsmålet, finner du hans förste kones begravelse så blir nok det lettere. Da vil du og få hennes alder og kan finne hennes opphav lettere. Hvor kan de ha gifta seg henne og når? Det er det store spörsmål. De kan ha vært gift i mange år för hun fikk Carl Petter, det er ikke en lett sak!Har funnet Granberg både i Vang og Rommedal i Hedmark. Han var jo skomaker stod det, reiste han rundt tro?? Vil heller tro at det er navn på en liten husmannsplass der de bodde i Fedt.Ellers var det jo Petter/Peder Pedersen som gifta seg opp igjen i 1794-:)Her er lenke til kirkeboka for dåpen til Carl Petter, nederst til högre. Det kan være greitt å ha fadre med: Permanent sidelenke: LenkeMora står her Maria Danielsdtr Long. Hvor kan det være henne? Det eneste stedet jeg finner Long, er i Lands/Oppland dersom det da ikke er et annet navn som står skrevet. Finner ingen med Daniel/Danjel som etternavn der ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Man skal aldri stole helt på oppgidte årstall!! Jeg har plöyd igjennom kirkboka for Sande fra 1804 til 1808 uten å finne noen Johanne Gundersdtr, så tenkte jeg at jeg får ta en titt för 1804 og hva fant jeg? Johanne Gundersdtr f.20 november 1803 (nest siste på venstre side). Foreldre: Gunder Mathisen Braatens og hustru Ragnhild Pedersdtr Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Under DIS genealogiske ressurser, Akershus-Aurskog/Høland-Bygdebøker fant jeg et register til 'Bygdehistorien for Aurskog og Blaker' hvor plassen Granberg forekom to ganger http://www.disnorge.no/genress/ut.php?id=129929 inkludert sideref til riktig bygdebok. Grunnen til at jeg søkte i Høland er at ved FT 1801 var det 3 garder i Sør-Norge ved navn Logn, to av dem i Høland. Danielsen var heller ikke noe uvanlig navn der og siden Høland er/var nabobygd til Fet, kan dette kanskje være et spor å forfølge mhp hvor Maria Danielsdatter Logn kom fra.Forøvrig en liten presisering mhp Petter Pedersens oppholdssted da han ble gift med Mari Larsdatter i 1794 (6): Jeg leser det til 'Sørums Ejie', hvilket plasserer ham på en plass under gard Sørum i Skedsmo og ikke i Sørum prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå har jeg sjekket KB fra Höland til 1770,men finner henne dessverre ikke döpt der heller.Det er jo mulig at de gifta seg der da, det har jeg ikke sjekka.Som sagt fant jeg henne heller ikke död i Skedsmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Takk for hjelpen så langt.Vedrørende (#12) så sjekket jeg ut de tre Granberg gårdene på SA idag.Granberg under Toreid gård (Sørum-Blaker) ble opprettet i 1875.Granberg under Berg gård (Aurskog-Høland) ble opprettet i 1830.Granberg under Harkerud gård (Aurskog-Høland) er en husmannsplass og ble opprettet i 1760. Her er det flere brukere. Ole Eriksen Harkerud i 1790. Neste var Johannes Olsen (f. 1764, d. 1845) gm. (1800) Mari Pedersdatter (f. 1776, d. 1818).Eneste mulige link til Peder Granberg (Pedersen) er etternavnet til Mari Pedersdatter. Kan de ha felles far. Det ser ut som om det er Johannes Olsen som fikk gården etter sin far og at Mari var inngiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Under søk på et ekteskap mellom Michel Christensen og Karen Villumsdatter, 19. oktober 1777, så fikk jeg en 'følelse' av at jeg burde søke under Gjerdrum.Og da fant jeg følgende Venstre side, øverst #15: LenkeKan dette være enda et alternativ til de 'ettersøkte' Peder Pedersen og Marthe/Mari Larsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er det jo hun som er enke og han ungkar, men det skal vel være omvendt. Det var han som var i andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.