Gå til innhold
Arkivverket

[#56479] Helga Mariane f. 18 mars 1861 i Ås, Akershus


Gjest Jostein Børnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Børnes

Er det noen som kjenner til noe mer om denne slekta. I kirkebok under døpte i 1861 får vi opplyst at farens navn er Samuel Olsen Hvitsten(Vollebæk) og morens navn er Marthe Halvorsdtr (fra Garder ??) Er det noen som har mer opplysninger om denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei,Takker for interesante innlegg. Er det noen som kjenner til noe om hvor Samuel Olsen kommer fra, og evt hvem som er hans foreldre?Evt når han døde i Kristiania?mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei Heidi,Jeg er på jakt etter forfedrene til særlig Samuel Olsen og MArte Halvorsdtr (født Garder i Vestby??)mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan dette være familien i Oslo 1865? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f60301&gardpostnr=1972&personpostnr=46203&merk=46203#ovre>LenkeSe barn nummer 23 her, Sofie Emilie: Lenke Her er mor Johanne Mathea Halvorsd. Samme Helene Halvorsdtr. og Johan Halvorsen er faddere. Ingen åpenbare fra Samuels side.Her er Oluf i 1852, barn nr. 21: Lenke Samuel er her på Vollebæk, mor nevnt som Johanne M. Johan og Helene faddere også her. I tillegg Vilhelm Østby, som var fadder også for Sofie. Sjekk ut Østby(e) i Ås eller Kråkstad.Og BINGO:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Du finner opplysninger om Samuel Olsen i Trygve Vik: Ås gårdshistorie, bd. I, s. 277. Høybråten var en plass under Vollebekk, men lå på gammel Sørås-grunn. Ved Samuels fødsel 1/3 1815 og dåp 27/3 s.å. har presten kanskje gått seg litt bort i navnene, for han har kalt faren også for Samuel Olsen, men morens navn stemmer med Viks omtale av henne. En av fadderne ved Samuels dåp var fra Vastad i Vestby som moren. Om henne finner du i Osvald Martinsen: Vestby gårdshistorie, bd I, s. 428.Lån inn bøkene fra ditt lokalbibliotek! De er god hjelp i jakten på aner, i sær i Vestby som har 'vanskelige' kikebøker. Men det er alltid en god regel å sjekke opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, Her dukker det opp en datter av min 2-tippoldefar jeg ikke har registrert tidligere! Jeg klipper fra mine notater:82. Halvor Johansen Hebæk 25.4.1802-22.12.1882 g 1827 83a. Anne Marie Jacobsdtr, Huseby nordre i Hurum 8.2.1807-11.8.1863Halvor født på Hebæk i Ski, men foreldrene kom fra Gulli i Kroer og via Halstad i Ski. Kjøpte østre Sneis i Nordby (97/6) i 1830 for 500 spd Anne bodde på Furu i Frogn v vielsen. (Sneis brant uassurert?) Solgte i 1836 for 700 spd E. Ås gårdshistorie b1 s 431: Vassenga under Kvestad: Bruket lå ved sørenden av Årungen. Halvor kjøpte dette i 1840 for 800 spd. Kom hit fra Sneis. Solgte Vassenga i 1857 for 1700 spd etter å ha bygd nytt våningshus, bryggerhus og vognskjul.Kjøpte Garder vestre (skolen med skredderstua) e. Martin Christophersen Ålerud i 1855. Lånte 713 spd fra Follo overformynderi. Frasolgte i 1869 50 daa innmark + litt skog til Vestby kommune – videresolgt til Garder skolekrets. I 1915 ble ”Bakke” frasolgt for kr 5000 til Vestby kommune – jorda videresolgt til Søndre Garder for kr 2600.Barn: Johanne Helene 1827Johanne Matea 1828 gm Samuel Olsen Høybråten under Sørås i ÅsHelene 1832 i Ås, g 6.6.65 m enkem Johan Kristiansen GarderJohan 1834Johan Baltzer 1840 i Ås83b. Helene Nilsdtr fra Eidsberg 1830- g 10.12.1867 (tok over Flisebruk sammen med bror etter at hun var blitt enke?) Datteren Helene er min tippoldemor. Jeg har mye om anene bakover.Mvh Jarleif Nordheim (For direkte kontakt: jarleif.nordheim(a)online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Beklager, jeg var litt kjapp: Din Marthe Matea er i gårdshistorien for Ås ført opp som Johanne Matea. Dette har jeg aldri sjekket mot kirkeboka, så her har det nok vært en trykkfeil i gårdshistorien.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hun var født på plassen Stensrud under Hebæk, og var døpt Johanne Matthea, se første barn på denne siden: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7559&idx_id=7559&uid=ny&idx_side=-29>LenkeHer er Samuels dåp fra klokkerboken, nevnt i innlegg 9, her med dato 11.3.1815: Lenke og her fra ministerialboken, samme dato:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei,Takk til dere alle. Dette var det som jeg var ute etter å finne ut, og skal hilse og takke så mye på vegne av kona min som er direkte etterkommer etter Samuel Olsen og Marte Halvorsdtr.Normalt finner jeg ut av disse sammenhenger selv, men ettersom jeg ikke er særlig godt kjent i området så er bruk av debattforum et utmerket måte å få et raskt svar på.Jeg er naturligvis interessert i å komme lengre bakover i tid, og tar gjerne imot ytterligere info om disse slektene, selv om jeg kommer til å sjekke orginalkildene(kirkebøker, skifteregister,pantererg mm)mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Til innlegg 12, del I: Det var godt å få bekreftet at Trygve Vik hadde rett m.h.t. navnet til Johanne Mathea Halvorsdtr. Har brukt bøkene hans mye, og har aldri greid å avsløre slurv hos ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiJeg har nok lest feil, slik at navnet er Johanne Mathea(og ikke Marthe slik jeg først leste i kirkebok-kopien på nettet)Innleggene Deres er et svært godt utgangspkt for videre studium, men tipsene har vært og kommer til å være til stor hjelp fremover.Dere ønskes en fortsatt god søndagmvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.