Gå til innhold
Arkivverket

[#56483] Skatteliste 1603, Telemark


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heier det noen som kan hjelpe meg med informasjon fra skatteliste fra 1603 i Telemark?Jeg er usikker på hvordan den er organisert (etter person eller etter gård), men det jeg leter etter er eierforholdene på følgende gårder:Håtveit i SauheradGurstad i SauheradHolte i SauheradKise i SauheradNordadal i SauheradLindheim i SauheradSkjella i Lunde/BøErikstein i BøVestre Borge i GjerpenØstre Borge i GjerpenMeen i GjerpenFarsjø i SannidalRinde i SannidalBærø i Skåtøy Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du burde opplyse for oss andre hvor du har funnet denne skattelisten fra 1603.En annen sak er at skattelister normalt kun inneholder opplysninger om mengde skatt og av hvem og hva, men ikke noe om eierforhold til gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ole Bjørn:Du sikter antakeligvis til landskatten 1603 for Telemark. Denne oppgir enkelte odelsbønder i Telemark, men ikke i Bamble fogderi. Dermed vil du ikke kunne informasjon om gårder i f.eks Gjerpen og Sannidal.Odelsbønder i f.eks. Holla og Sauherad (normalt de som eide 4 huder eller mer), samt skattebønder (brukere) samme sted.Eierforholdene du er på jakt etter er første gang gitt mer uttømmende i 1615 for Bratsberg, jfr Odd Arne Hellebergs kildeutgave fra 1991.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei Are'eierforhold' er nok et noe upresist uttrykk på denne tiden, ja. ;-)Det er referert til en skatteliste fra 1603 blant annet i OA Hellebergs artikler om 'Busnæs Ætta' i Gjallarhorn. Jeg har ikke sett originalen/eller avskrift av den og derfor er det vanskelig å vite hva den inneholder, hva den ikke inneholder og hvordan den er organisert.Jeg forsøker å nøste opp noe i en tidsperiode som for meg er noe ukjent. Jeg benytter meg av Jordebok for Telemark som OA Helleberg har lagt ut på Digitalarkivet + Jordebok for 1624 (her står blant annet hva som er odelsgods, giftingsgods og pantegods) for samme område. Jeg hadde håpet å få et 3. referansepunkt i skatteliste for 1603. Jeg forsøker å 'følge' andeler av skylda (godsandel) (huder/tønner etc) i enkelte gårder fra 1603 - 1615 - 1624.Bakgrunnen for denne øvelsen er inspirert av OA Hellebergs interessante (bygdebøker bør skrives om) konklusjoner mhp blant annet Harald Nordadals arvinger. Som en konsekvens av at han har argumentert godt for 'nye' slekssammenhenger oppstår det nye muligheter i randsonen av 'hans' slektsgreiner som jeg forsøker å finne ut av. Konkret gjelder fokuset mitt østre og vestre Borge i Gjerpen og Håtveit kommentarene i Sauheradsoga som vel er en blanding av fakta og spekulasjon. Jeg forsøker å finne ut hva som er fakta.Håper dette var oppklarende.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lensregnskapene finnes på mikrokort, bl.a. på lesesalen på Riksarkivet. Statsarkivet Kongsberg har også mikrokort av de delene av lensregnskapene som vedkommer Buskerud, Vestfold og Telemark.Jeg kjenner ikke til at denne skattelista er transkribert og utgitt. Det må i så fall ha vært i lokal regi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.