Gå til innhold
Arkivverket

[#56490] Oppslag i adressebok for Oslo ca 1940


Gjest Harald Folvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Folvik

Kan noen hjelpe meg med et oppslag i Adresseboken for Oslo, 1939/1941, om oppholdssted for familien Rolf og Elna Larsen, med datter Greta. De skal angivelig ha bodd i Torvgaten, men flytte ut derfra tidlig i 1941 (til Lørenskog). mvh Harald Folvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Hei! Jeg skal gå opp på Oslo Bymuseum mandag formiddag og se etter fam. Larsen for deg. Har selv funnet mange fordums slektninger der, så det skulle gå greit. Hilsen Kari H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Hei igjen! Jeg var litt for rask med mitt løfte, hadde glemt at Bymuseet er stengt mandag, men tirsdag er det åpent! Så du må smøre deg med litt mer tålmodighet. mvh Kari H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Har nå søkt etter Rolf og Elna Larsen, men er ikke sikker på om jeg har funnet rett familie (det var 54 Rolf Larsen'er oppført i Oslo Adressebok i 1938). Jeg fant ingen i Torggaten, og lette i nærliggende gater som Storgaten og Tøyengaten uten hell. Ville da kryssjekke med Elna, og der fant jeg en som hadde samme adresse som en Rolf, nemlig i: Søren Jaabæks gate 4, 3. oppgang, 1. etasje: Larsen, Sofie, enkefru - Rolf, bokhandlermedhj. - Elna, fru (ref.: Oslo Adressebok 1940 s. 2519, 2. spalte.) Under Larsen, Elna, fru på s. 954, 2. spalte, står det Alf Hallén i parentes. Det betyr vel at hun arbeidet der. Det samme under Larsen, Rolf på s. 971, sp. 2, der står det Grøndahl i parentes. Jeg har tatt med denne familien under tvil, men det er altså det nærmeste jeg kom. Søren Jaabæks gate ligger i Iladalen, det er jo et stykke fra Torggaten. Dessuten står alle tre oppført også i 1942 og i 1943, så hvis dine slektninger flyttet i 1941, må vi vel lete videre. Hvilket yrke hadde Rolf? Får jeg vite det, kan det kanskje bli lettere å spore ham opp. Mvh Kari H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg tror ikke det er noe grunn til ( i utgangspunktet)å tvile på at dette er det rette ekteparet. Sjekk dem opp mot folketellingene for Oslo i de årene de finnes i adressebøkene for Oslo. Da vil det framkomme mer om flyttinger osv. Oslos kommunale folketellinger er åpne fram til 1948 (60 års sperregrense). Tellingene kan du bla deg gjennom i ro og mak i byarkivets lesesal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Folvik

Rolf Larsen var fabrikkarbeider, og Elna var hjemmeværende (antar jeg, hun hadde en datter født i 1938). Sofie Larsen er ikke registrert som slektning til 'mine' Larsen'er, så det spørs vel om disse er de rette, selv om dette kansje ikke er sagt i adresseboken. Det er mulig folketellingene kan si noe om adressene, hvis det er noen forketelling i dette tidsrommet. De giftet seg i september 1938, så det må være mellom 1938 og 1941, hvor de flyttet til Lørenskog. Men tusen takk så langt! mvh Harald F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

De kommunale folketellingene for Oslo er årlige, og det perfekte redskap for å følge folk i Oslo. Det er bare å entre byarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.