Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Frank Kolberg

[#56491] Isach Fransen Ager - Åkre

Recommended Posts

Gjest Frank Kolberg

I kirkebok for Valle i Setesdal finner jeg i årene 1729-40 nevnt en Isach Frandsen på Åkre - capitaine des armes -. Han giftet seg med Agnete Andersdatter 16.1.1729, og så kommer det barn, minst 6 i årene frem til og med 1740. Jeg har en viss grunn til å tro at datteren Karen Kirstine døpt 16.februar 1738 er identisk med Karen Kirstine Isaksdatter gift i Kviteseid med Tron Olsen Lien. Og kanskje er Marte Isaksdatter gift med lensmann Nicolay Nissen Paus hennes søster - en dame det har vært lett lenge etter. Men denne Marte Isaksdatter g Paus er født ca 1748 - så derfor skulle jeg så gjerne hatt tak i om det er noen med kjennskap til gårdshistorien på Åkre og som har noe å si om Isac Frandsen Ager - om han flyttet fra bygda eller hva som helst som måtte forefinnes. Borte i Kviteseid prestegjeld visste de hvem han var etter en tradisjon hvor han nedsettende ble kalt ’bikkjegjeldar’. Det faller kanskje sammen med at han var capitaine des armes og hadde med stell av militære hester? Noen som vet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Kolberg

Så var det en veldig grei formann i Valle Sogelag – Hallvard Tveiten – som viste meg den nye gards- og ættesoga for Bygland, Bygland gard og ætt bind III, der det står mye om Isach Ager og hans etterkommere. Han hadde virkelig en datter Martha Isachsdatter født i Bygland – riktignok 4 år eldre enn en skulle tro etter folketellingene i Kviteseid 1782 og 1801. Men mulighetene øker sterkt for at dette virkelig er den Marthe Isaksdatter som i 1777 giftet seg med lensmann Nicolay Nissen Paus. Til dåpen av deres sønn nr 2 som fint og greit ble kalt Isach – er Karen Kirstine Isachsdatter fadder, og hun er datter av Isach Ager. Så gjenstår bare å få sikkert fastslått at hun også er Marthes søster og lille Isachs kjødelige tante. Noen som sitter på opplysninger om skifte og annet etter Isach Ager?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.