Gå til innhold
Arkivverket

[#56507] Hva ble man vaksinert mot i 1813?


Gjest Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Ved en vielse på Vestre Toten står brudgommen oppført som 'Vac. 1813' og bruden som 'Vaccsineret'. Hva var de blitt vaksinert mot?Mvh. Mari S. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

Ann-Mary,Takk for en interessant link! Men den sier bare at vaksine mot kopper var en betingelse for konfirmasjon i ett bestemt omraade. Vet du om det gjaldt videre, og? Eller hvornaar det kom lovgivning om dette?Med vennlig hilsenTore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

Forordningen om koppevaksinasjon av 1810 galdt vel for hele landet. Vaksinatører var både leger, jordmødre, prester og også noen utvalgte bønder som ble opplært. Ordet vaksine kommer av det latinske ordet for ku 'vacca'. Den engelske legen Jenner utviklet vaksinen fra materiale fra kuer som hadde koppesår. Jeg har en koppevaksinasjonsattest fra 1864 da søster til min bestefar ble vaksinert. Har scannet den og legger ved.

bilete4225.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

Ut fra denne konfirmasjonsprotokollen i 1818 har min tipptippoldefar vaksinert sin egen datter i 1811! Han var bonde. Flere av de som ble konfirmert samtidig hadde hatt naturlige kopper i 1811. Confirmerede Piger, No 6 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.