Gå til innhold
Arkivverket

[#56511] Aasmund Christophersen og Mari Gudmundsdatter gift 1775


Gjest Terje Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje dette er hans förste ekteskap i Spydeberg 15/11-1767: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100222968726&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Da skulle han vel være födt rundt om 1736-40 dersom han var 64 i 1801. Dette er giftermålet i kirkeboka: Permanent sidelenke: LenkeHer står det Hougen så det er vel et skudd i blinde.Fant og en Mari Gudmundsdtr f. 1745 i Askim: Lenke Men hun kom fra Slengebraate.Her fçr de en datter Christine i 1775 - nett under midten på högre side: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Takk til Kjellaug! Jeg finner ikke mer enn 1 Aasmund Christophersen i FT 1801 i Østfold, så det er vel god sannsynlighet for at ekteskapet du har lagt in link til er hans første ekteskap Kjellaug. Ser at linken til 1801 tellinga ikke fungerer så jeg prøver på nytt: Lenke Den Mari du nevner kan jo også være en god kandidat. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Assmund kom ikke fra Hougen, men fra Hougland, den nærmeste gården er vel i Trögstad.Der finner vi en Mari Christophersdtr 50 år i 1801, en mulig söster?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=f10122&gardpostnr=46&personpostnr=627&merk=627#ovre>LenkeDer er og en Anders Christophersen 38 år som kan være en eventuell yngre bror eller i slekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant ingen Asmund/Amund Christophersen i det området, han blir nok ikke en lett nött å knekke dersom du da ikke får bedre hjelp fra bygdeböker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Fra GH, Eidsberg, b. I, s. 286 - om Bekkevar på Slitu:- Leilendinger siste tiåra av 1700-tallet;- 1793: Hans Bjertsen fra Ås i Ty (Eidsb.) - d. 1794;- Mattias Hansen og Gunhild Svendsd., slutten av 1790-åra;- Amund Kristoffersen og Mari Gudmundsd. i 1801;- Amund d. 1802 (nederst t. h. på KB-side) :LenkeSønnen Mattis Amundsen bruker til 1808 - 1809. Gift m. tidl brukers datter, Inger Hansd., f. 1780, datter av Hans Bjertsen.Finner ikke noe om akt. personer i Askim GH under Gutu og Slengbråte. En Gudmund (Johansen ?) eier Slengbråte-bruket Huuset, 1793 - 98 (?) - hvis jeg husker rett.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Egil, takker så mye for oppslag. Ser at du skriver Amund og ikke Åsmund i omtalen, er det fordi Amund og Åsmund er brukt om hverande. Når han dør i 1802 står det Osmund. I tillegg har jeg sett varianten med AA og og kun A brukt. Når Aasmund gifter seg med Mari i 1775 er Fuglesangen nevnt. Har funnet Fuglesangen i Aas i FT 1801. Finnes det noe sted i Askimtraktene ved det navnet på den tiden? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Amund, Osmund osv. ble tydeligvis brukt om hverandre. Bygdebok-forfattere pleier vel også å normaliser navn. Der jeg har referert, er skrivemåten som i kilden.Fuglesangen var tydeligvis et ganske vanlig plassnavn, i hvert fall på 1800-tallet. Finnes bl.a. i Eidsberg, Trøgstad og Askim.I 1886-matr. finner man 2 småbruk under Store Mørkved med dette navnet.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Mathias Aasmundsen som Egil nevner som bruker på Bekkevar på Slitu til 1808-1809 er min ane. Vites det noe mer om hans svigerfar Hans Bjertsen og hvem han var gift med? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.