Gå til innhold
Arkivverket

[#56512] Dorthe Brønnildsdatter på gården Berg i Soknedal.


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Erik Jensen Berg 1689 – 1742 hadde overtatt gården Berg? etter sin far.Gift med 27/12 1722 med Dorthe/Doret Brynhildsdatter/Brønnildsdatter. Går ut fra at det er henne, Dorthe Berg, som er gravfestet 2. mai 1756 i Soknedal. Men det er satt et spørsmålstegn etter Soknedal.I alle fall hadde ekteparet disse barna:Jens 1722 – 1771 gift med Ingeborg OlsdatterBryngel 1724 – 1727 (Brønnild, Eric Bergs sønn død 10. aug. 1727)Bryngel 1727 – 1804 gift med Kirsti Anfinnsdatter, SolemKersti 1730 - ? gift med enkemann Even Sivertsen, Fløttum. Jeg har opplysninger om forfedrene til Erik Jensen Berg. Berg tolker jeg som gårdsnavn.Jeg mangler opplysninger om Dorthes forfedre.Dorthe drev gården videre sammen med barna til 1744, de flyttet fra gården og den gikk ut av slekten. Hvor flyttet de? I 1775 ble gården solgt til capitan Johan Christian von Throne.Hvem overtok gården etter 1744. Var det flere eiere frem til 1775. En stor ildebrann ødela gården i 1803.Disse opplysningen har jeg altså. Skulle gjerne ha fått dem verifisert. Opplysninger om bygdebok mottas med takk. Det kan være feil og mangler i det som er gjengitt fordi jeg har satt sammen gamle notater.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Opplysningene stemmer rimelig bra med det som står i bygdeboka for Soknedal, Midtre Gauldal, Sør-Trøndelag, under gården Berg nedre. Ref. Jens Haukdal, Busetnad og folkeliv i Soknedal, bd. 1 s. 446-447. Dorthe Brønnelsd. flyttet til husmannsplassen Nordrønningen under Berg nedre, men det står ikke hvor hun kom fra.Jens f. 1722 ble gift 1759 med Ingebor Olsd. Bjørgbakken (1732-1806).Bryngel (Brynild) f. 1727 ble gift 1764 med Kirsti Anfindsd. Solem (1736-1807).Kersti f. 1730 ble gift 1760 med enkemann Even Sivertsen Fløttum (f. Lien 1726). De flyttet fra bygda.I tillegg til de barna som er nevnt ovenfor, var sønnen Ole, f. 1736, d. 1765.Dagfinn R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk for oppslag i bygdebok. Kanskje finner jeg noen flere opplysninger der og i tellingen fra 1801 som Berit har minnet om. Papirene som jeg har, må være fra 1960-tallet og derfor er det fint å få bekreftet at opplysningene er troverdige da jeg har nedtegnelser fra ganske mange andre gårder i området. IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.