Gå til innhold
Arkivverket

[#56514] TOBIAS DIDRICHSEN født ca 1727


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Tobias Didrichsen er min 4.tippoldefar. Det jeg vet om ham er at ble født ca 1727 og ble gift i Vefsn i 1771 med Dordi Andersdatter fra Eiterålia, Vefsn. Jeg leter etter Tobias sine foreldre. Skifte etter Tobias er i Dolstadsjøen, Vefsn, i 1797.Jeg nevner at sønnen Anders Tobiassen født ca 1775 i Tverå i Vefsn ble gift i Flakstad i Lofoten i 1804 med Johanna Cristine Larsdatter fra Krystad. Presten har her skrevet feil (for- og etternavn byttet om): Tobias Andersen af Helgeland.Hennes aner kan vi følge her: LenkeAnders opholdt seg ei tid i Flakstad hvor noen barn ble født, bl a dattera Dina Maria døpt 3.april 1806 som er min ane.Ifølge Vefsn Bygdebok Særbind I tok Anders Tobiassen til som lærer i Drevja og Fustvassbygda rundt 1810. Han dekket da Skaland, Veset, Hellfjell, Hering, Mjåvatn og Ømmervatn. Det tok han tre år å rekke rundt på alle steder. Anders var interessert i sitt arbeid, og kan skal ha røkta det godt. Skifte ved hans død i 1839 er i Dolstad, Vefsn.Jeg har ikke funnet Tobias Didrichsen født i Vefsn. Kanskje han var 'innvandrer' dit ?.Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Tobias Didriksen, døpt 29.11.1728, foreldre Didrik Pettersen og Maren Jensdtr, Lønnskogen i Øksnes, flytta til Vefsn i 1765 som tjener for presten Mathias Brun. Han er 'din' Didrik iflg. Kjell Jacobsen. Du finner slekta hans omtalt i bind 3 av 'Gård og slekt i Øksnes'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.