Gå til innhold
Arkivverket

[#56523] Anna Marie Benson (?) g. Leraas (Haus) fra Bjørnør til USA


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Anna Marie Benson (amerikaner har oppgitt dette etternavnet) skal ha blitt satt bort til lærer Johannes Johannes. Leraas f. 1857 Leiro, Vaksdal, HO og kona Neline Johnsdtr. Vikaunet f. 1866 i Roan i Bjørør, S-T. De var gift i Roan 13.7.1885, og fikk en egenfødt sønn Johannes på garden Vik i Roan, 1889. Anna Marie ble visstnok satt bort da faren døde.I 1891 er familien Leraas å finne i Barrett, MN, hvor de får ti barn til.Men det er altså opphavet til Anna Marie, som etter sigende skal være født 18.9.1881. Hun har selv oppgitt Bessaker som fødested, men jeg har ikke funnet henne født i Roan, eller familien utflyttet/emigrert herfra, og er ikke lokalkjent nok til å vite hvor ellers jeg skulle lete.Hvor ville adopsjoner/bortsatte barn være registrert? Kirkebok?Håper noen kan bistå! En nøtt for familien, dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg sjekket manifestet ved ankomst, - også der er hun ført som Leifa Erikson. Tenkte på at det kanskje var en transkribsjonsfeil, men det er det da trolig ikke, - det er vel heller en ren skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for nyttige innspill, Arne. Leifa Erikson? Så pussig? Kan Anna Marie være ført et annet sted 'på' skipet? Har du lenke til manifestet ved ankomst, eller en dato på Ellis island? Det har vi ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ellis åpnet vel ikke før 1892 så dette er vel da fra Castle Garden. Ble hun også gift med en Leraas? (jfr. temaoverskriften.)

bilete4227.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Flott, Arne! Tusen takk for bildet!Nei, hun gikk visst for Leraas som resten av familien derover. Men hun ble gift Mickelson 7.11.1905 med en kar fra Austevoll. Mickel John (Mikkel Johan) Mickelson f. 1882 på Nordeide i Austevoll. Familien hans var fra Troland.Mickel døde 1934 i Finley, ND, og bodde i Finley fra 1909, mener jeg. De fikk 11 barn. Anna Marie døde 25.2.1970 i Fargo, så familien har mye informasjon fra henne selv. Men om hun visste hele sin historie - hvor hun faktisk var født og alle omstendigheter, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Verdt å nevne, selvfølgelig. Mikkel Johan Mickelson emigrerte over Bergen 13.5.1888 med foreldre Absalon Mikkels. Troland (Mickelson) (1848-1927) og Brita Johannesdtr. f. Stenevik (1850-1931). Begge gravlagt på Ostervold cemetery i Finley, ND. De kom til Finley 1891. Barn Mikkel Johan f. 1882, Mons Olai f. 1885, Helga Ragnhilde f. 1887, Marie Magdelina f. 1890, Alfred Bertin f. 1893, Anna Berthine f. 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvis vi klarte å finne igjen denne Leifa Erikson, så vil vi sikkert kunne se om hun var 9 eller 22 år da hun reiste fra Norge? Det kan jo være at alderen på de to jentene var byttet om? At Anna ikke var 22, men 9?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Noen som er kjent i Bjørnør-distriktet, og vet hvor jeg bør utvide søket mitt? Bessaker er ofte nevnt, er det en bygd eller en gard? Ligger garden Vikaunet i Bessaker, for eksempel, eller blir det uriktig?Har verken funnet Anna Vikaunet som var 22 år i 1891, Leifa Erikson som skulle være 9 år i 1891, eller min Anna Marie Benson (hva er det for et navn?) som skulle være født 18.9.1881 eller 1880.Blir glad for alle tips, her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Er ikke så veldig kjent i området,jeg heller. Men finner i 1865 gården 'Wiigaunet' i Roan.Her bor foreldrene til Nelline Johnsdatter Vikaunet : Lenke Har også prøvd å lete litt i kirkebøkene for Bjørnør,men har så langt ikke funnet Anna Maria døpt.Kan hun ha blitt født en helt annen plass,tro.Hvis det er den Anna som er emigrant sammen med familien i 1891,skulle man nesten tro at hun var i familie med Nelline,siden hun er skrevet med Vikaunet til etternavn.Kan hun være en bror- eller søsterdatter f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Anne! Jeg håper jo at alderen er byttet om på Anna og Leifa, men hvis ikke, er det jo nærliggende å tro at Anna kan være Nellines yngre søster, født rundt 1869?Og jeg lurer også på om Anna Marie kan være født utenfor Bjørnør - men vet rett og slett ikke hvor jeg skulle begynt å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Familien 'over there' mener Leifa Erikson navnet kan være en spøkefull betegnelse på en amerikafarer, etter Leiv Erikson. Dem om det :)Men jeg står godt fast på denne - så hvis noen er lokalkjent eller har andre tips, er jeg særdeles glad for bistand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Bygdeboka har ikke noen datter Anna av faren til Nelline. Nelline hadde iflg bygdeboka kun to søsken Nils og Oleanna. Desverre står det ingenting om Nelline og Johannes enn at de giftet seg og utvandret til USA. Jeg fant ingen passende Anna Marie født under Bessaker heller. Det var en Gunda Marie som emigrerte og ble gift i USA, men noe mer sto det ikke om henne heller.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Står det noe videre om Oleanna, da? Og når var hun født? Jeg tenker som så at Oleanna lett kunne bli til Anna i dagligtale - og kanskje også brukt ved registreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Anne og Arne, takk for innspill. Synd vi ikke fikk noen hjelp av bygdeboka heller.Ifølge folketellingen 1865 var Oleanna allerede da fire år, og det stemmer heller ikke så godt med at hun kunne være 22 i 1891. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Broren Nils hadde ingen barn som kunne være noen av de to jentene. Oleanna, søsteren var født i 1862 og ble gift i 1885 med en Nikolai Kristian Fredriksen Paasche og bodde på Vikaunet, og heller ikke hun hadde barn som passer inn med de to nevnte her.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk for innspill, Anne! Nesten litt underlig at det ikke er nevnt i bygdeboka, hvis familien tok til seg - og sågar tok med seg til Amerika - et lokalt barn.Jeg har nå lett igjen, gjennom kirkebøkene for Bjørnør, alle sokn, etter en passende Anna Marie, uten hell. Og 'Benson' hva kan det være for et patronym? Bentsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

En ytterligere opplysning, og jeg vet ikke helt hvor presis den er, er at Johannes Leraas og Nelline (Lina) Vikaunet tok til seg Anna Marie i 1887, da hennes far døde, hun var da seks år gammel. Anna Maries mor skal da ha hatt to yngre sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.