Gå til innhold
Arkivverket

[#56531] Tydehjelp. Vielse i Berg 1793, Magnus Olsen Løche og Elen Cathrine Lund


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Det står endel om vielsen til Magnus Olsen Løche og Elen Cathrine Lund. Jeg trenger ikke oversettelse av alt, men hva det går ut på. 19 juni 1793 høyre side ; LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Dette var jo litt spennende så jeg har skrevet av det hele, Rita. :-) Skilsmisse var jo ganske uvanlig, men det er nok første gang jeg har støtt på en slik kopi fra kanselliet i København, i kirkebøker. Interessant! Det er ett ord jeg ikke har klart å tyde, jeg har skrevet?, etter ordet. Og så er jeg i tvil om det står før eller for. Jeg lurer på om han oppdaget at hun hadde et barn fra tidligere, men er usikker fordi jeg ikke får taket på dette ordet. Det står helt tydelig –skab, men første del vet jeg ikke. Har du grunner til å tro at hun fikk et barn før dette ekteskapet?’D 19de Juni 1793 er efterfølgende Skilsmisse Bevill-ing indført, saalydende: Kop En Rigsdaler stem-plet Papier 1793. Christianus Septemus pp:giøre alle vitterlig: at eftersom Magnus OlsenLøche og hans Hustrue Ellen Cathrine Lund af BergsPræstegield i Aggershuus Stift udi vort Rige Norgefor Os allerunderdanigst have andragit, at deden Tiid de med hindanden have været i Egte.have de ikke avlet noget Barn tilsammenmen at en af bemeldte Ellen Cathrine Lund FØR?/forEgteskabet begaaet, og af hendes Mand opdagetSkylskab? foraarsaget, at deres Gemytter ikkestemmer overens, og at de vilde blive ulykke-lige, om de skulle blive hos hinanden: Saa haveVi i anledning af deres allerunderdanigste den af osgiorte Ansøg-ning og Begiering allernaadigst bevilget ogtilladt, saa og bevilge og tillade: at de maa leveadskilte fra hinanden i henseende til Bord ogSeng: Forbydende alle og enhver herimod, eftersom foreskrevet staaer at hindre, eller udi nogen maade forfang at giøre under Vor Hyldest ogNaade. Skrevet Paa Vort Slot Christiansborg udiVores Kongelige Residentz Stad Kiobenhavnd 5te April 1793. Under Vort Signet (LS)Efter Hans Kongelige allernaadigste BefalingC:v: Brandt Schov Colbiørnsen Regersen(forts. side 336:)Forestaaende at være ligelydende med Registrant Bogenbevidner underskrevne Hans Kongelige Magestrats Justitz Raad ogArchevarius udi det Danske Cancellie d 14de Juni 1793 HKnudsen.Rigtig Copie testerer Johan Rosing.’

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det kan være at det står:'Egteskabet begaaet, og af hendes Mand opdagetTvil skal foraarsage, at deres Gemytter ikkestemmer overens, og at de vilde blive ulykke-'og da er det vel ikke snakk om noe barn?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det kan det absolutt være, Gunnar.På side 333, i 1791, finner vi vielsen. Ellen Cathrine Lund er fra Moss.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Stor takk til deg Vigdis !Mon tro hva som var feil slik at deres Gemytter ikke passet sammen.Jeg fant igjen Ellen Cathrine Lund i Moss hos sine foreldre i 1801 Lenke der står det at hun var enke af 1ste ækteskap, om det er henne er jo ikke dette sant.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nei, ikke så enkelt å være fraskilt i de dager. Virker jo sannsynlig at det er henne. Riktig navn, sted, samfunnsgruppe og alder. Vet du om hun giftet seg på nytt?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Det er slekten til Magnus Olsen Løche som jeg holder på med. Jeg fant på FS at Elen Katrine Lund ble gift 14 feb.1804 i Moss med Hans Holmsen. Håper at deres ' Gemytter ' passet bedre sammen.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, her Lenke det nye giftermålet hennes, så det passer med at foreldrene hadde tilhold på Fuglevig i Moss landsogn/Rygge. Interessant å se at både Magnus og Elen Cathrine var innvilget retten til å gifte seg på nytt. Lykke til med Magnus! Jeg fikk lyst til å starte et nytt tema om skilsmisse og gjengifte.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.