Gå til innhold
Arkivverket

[#56538] Karen Adolfsdatter som holdt til i Larvik


Gjest sidsel pihl haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest sidsel pihl haugen

Karen Adolfsdatter født ca 1733 kan jeg ikke finne i død i noen kirkebok i Langestrand eller Larvik, hvor hun bodde - og levde iallfall til 1801. Kan noen gi meg et ledetråd? Hun bodde hos sin sønn Abraham i 1801. Takk for all tidligere hjelp og hilsen Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn lenke til Karen i 1801 også: LenkeSkulle nesten tro at hun døde i Larvik også. Hun er oppført med 68, men jeg regner med du har søkt gjennom de aktuelle kirkebøker fra Larviksområdet.Ikke lett! mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Takk for bidraget, det er nettopp den lenken som er utgangspunktet, men hvor kommer hun fra og hvor går hun hen - og når? Adolf må ha vært et sjeldent navn, da som nå. Hilsen Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Det ser ut for meg som om det siste innlegget jeg skrev som svar på nr. 6, kl 16.10, ikke er gått ut, jeg har ialle fall ikke sett det på min maskin.Det kan vel tenkes at denne Adolph er far til Karen Adolfsdtr. Særlig er det interessant at svigermoren heter Karen, så hun kan være oppkalt etter sin mormor, og at moren heter Helle Marie. Karen og Peder Jacobsen kalte nemlig en av sine døtre Helle Marie. At min Karen ikke er med i skiftet henger vel sammen med at hun ennå ikke er født. Virker ikke dette sannsynlig?Men jeg har altså saumfart alle relevante kirkebøker i Langestrand og Larvik flere ganger, uten å finne henne. Og det er litt rart.Det er alltid hjelp å få i debattforum, og jeg takker igjen for dette tipset.Hilsen Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Sidsel! Når du forteller om navnene som går igjen tror jeg dette kan være den rette Adolph likevel,selv om jeg først tvilte!Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Det er tydelig at navnet Svane(s), (kan det være et gårdsnavn?) hører med i familien. I skiftet bruker Helle Maries bror Olsen Svane, mens hun selv og søsteren kalles bare Olsdtr. Jeg synes det er veldig morsomt, både det fremmede innslaget (svigersønnene) og de nye stedene, Trundhiem og Porsgrund, utenfor Larvikdistriktet for en gangs skyld.Takk igjen!Hilsen Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Hei igjen. Jeg har studert Solumslekt vedr. Helle Marie og Adolphs ekteskap fra 1727 til hun døde i 1739, og der er 5 barn men ingen Karen. Han gifter seg igjen i 1740 og får et barn i det nye ekteskapet.Det var en skuffelse, men jeg gir ikke opp så lett den gode navnesammenhengen jeg har funnet. Det er litt rart at skiftet i 1731 fant sted i Larvik, to år etter at ektemannen, Ole Guttormmsen var død, og at arvelater, Karen Jansdtr. bodde på Langestrand, mens avdødes arvinger holdt til i Solum.Ja, Adolph var sannsynligvis dansk, det var jo i dansketiden.Takk igjen for tips og henvisninger.Hilsen Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Innlegg 7: Eventuelle barn av Helle Marie Olsdatter nevnes ikke i skiftet ettersom Helle Marie var i live og derfor tok arven selv. Skiftet kan derfor ikke brukes til å slutte noe om hvorvidt Helle Marie hadde barn på skiftetidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

P.S. Apropos til 16. Han kaller seg Adolph Jan Jacobsøn Neuspitser ved 2. gang giftemål- og til 17. Det er selvfølgelig riktig, og nyttig påminnelse. Men hun hadde barn, og for min del skulle hun altså gjerne ha hatt en datter født ca. 1733, men der har de et opphold, dessverre. Årstallet finner jeg ved at hun i folketellingen for Larvik 1801 er 68 år.Hilsen Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Dåpen var 24. MARS.Barnet er ikke anført som uekte. Det betyr sannsynligvis at den Helle Marie Olsdatter som begraves i Solum i 1739 ikke er identisk med Adolf Neuspitzers første kon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har også liggende noen gamle notater om denne slekten. Neuspitzser skal visstnok ha vært hugenotter som måtte rømme nordover. Denne opplysningen finner jeg ikke nå, men jeg tror den stod i et NST? Jeg mener å huske at det var en 'sukkerbager' inne i bildet også.Jeg har ellers notert Ole Guttorm Adolfsen Neuspitzer dpt 13.12.1730 Solum. Hans datter Inger Margrethe Olsdtr Neuspitzer dpt 8.2.1790 Stavern, ble gift med en ny Adolf, Johan Adolf Rosenblad - Holmestrand, og deres etterkommer holdt til i Kragerø i en del generasjoner, før en etterkommer havnet i Larvik.Men alt ligger her uten kildenoteringer, og har vel egentlig ikke så stor relevans til det opprinnelige spørsmålet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Adolph Neuspitzer (ca. 1695 ‑ 1753) (sønn av Johan Jacob Neuspitzer og Sophie Cronborg) Adolf Olsen (1767 ‑ ) (sønn av Ole Guttorm Adolphsen Neuspitzer og Inger Margrete Antonisdatter)Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.