Gå til innhold
Arkivverket

[#56540] Mads Toppenhaug på Modum, henrettet omkring 1830


Gjest Jon Mamen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Mamen

I 'Gamle Modum' for 1996 står det en historie om Mads Toppenhaug, som skal ha blitt dømt til døden og henrettet på Modum, tiltalt for blodskam og drap. Mads skal da ha vært i 30-årsalderen. Han som forteller, er født i 1863. Dette kan ha vært omkring 1830. Vet noen noe mer om denne historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg kjenner ikke historien, men har du lett i kirkebøkene under 'døde'? Jeg vet ikke om en skrev opp henrettelser i Modum, men 'trolige' selvmord på 1830-tallet har jeg funnet, så helt utenkelig er det ikke. Uansett bør dødsfallet være registert,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Dette må ha vært før 1815, da denne henrettelsen ikke står i lista på Wikipedia. [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Henrettelse>http://no.wikipedia.org/wiki/HenrettelseDu må nok søke i tingbøkene for å finne noe mer informasjon da det mange ganger ikke står i kirkeboken.Det finnes noen bøker om emnet.F.eks Bøddelen : myte & virkelighet av Reimerthi, Claes og Myklebust, Morten.Ellers så bør du se i Modums historie av Roar Tank.Toppenhaug er en gård i Sigdal, så en titt i bygdebøkene der kan nok gi noe mer informasjon. Iht O. Rygh:Norske Gaardnavn. Lenke og et søk i matrikkelen for 1886 ga dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Takk for svar. Er Wikipedias liste over henrettede etter 1815 komplett? Toppenhaug er angitt som en plass under Sønsteby på Modum. I Modums Historie har jeg ikke funnet noe om saken. Men fortellingen bærer preg av å være ekte. Får prøve å leite før 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg er ikke lokalkjent i dette området men har har boka Sigdal og Eggedal, historisk beretning, utarbeidet av Thormod Skatvedt(Ny-utgitt i 1981 etter ei 1914-utgave), men finner ikke Toppenhaug i Sigdal i denne boka, men de har vel kanskje flere bygdebøker? Men det er ei gammel gårds-oversikt i denne boka også. Det er også berettet om noen gamle forbrytelser i denne boka, og det ser ut som Sigdal har hatt sin egen skarpretter. Så er det nevnt en avstraffelses-metode som kalles 'Kagstrykning', ei slags offentlig pisking ser det ut for. Det vart en del avsporing her, så beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1865 finner jeg gårder med navn Toppenhaug på Eker og I Hole i Buskerud, ingen på Modum: LenkeMannen kan jo være fra et annet sted enn Modum? Vet ikke om det er noe hjelp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Jeg får bare holde fast ved at spørsmålet bygger å en beretning fra en kar som var født i 1863, i nærheten av Sønsteby på Modum. Han døde i 1946. Journalist Nils Drolsum fikk tak i beretninger han hadde skrevet om livet sitt. Han henviser til ei stue nær Søsnteby som kaltes Toppenhaug. Dette stedet trenger ikke ha vært opprettholdt som boplass. Forbrytelsen skal ha funnet sted i den stua. Dette kan være et sagn. Men, som nevnt, beretningen virker troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Muligens et spor å nøste videre på:Broren til min 2x tippoldefar giftet seg i 1837 til Toppenhaug (en plass under Hære, på grensa mellom Øvre Eiker og Modum). Brudgommen het Johannes Henriksen (1813-1876) og bruden var datteren på Toppenhaug, Karen Pedersdatter, f. omkr. 1809. Jeg har ikke gransket denne grenen inngående.Denne Karen Pedersdatter, er ugift når det skiftes på Toppenhaug etter hennes mor:Skifteprotokoll: Eiker, Modum og Sigdal:Skifte 24. feb 1827 på plassen Toppenhaug under Hære på Eiker.Marthe Marie Johannesdatter er død. Enkemann er Peder Christensen.Avdøde var gift 1. gang med Anders Hansen, og etterlater i dette ekteskapet Christine Andersdatter som nå er gift med Hans Amundsen i Drammen.I ekteskapet med Peder Christensen etterlater hun:Anders Pedersen 23 år skomager i Kjøbenhavn, Anne Magrethe Pedersdatter 21 år hjemme og Karen Pedersdatter 17 år, tjener hos Simen Wolstad.Johannes Henriksen og Karen Pedersdatter er her i 1865, LenkeMen i folketellinga 1875 kalles det samme paret selveiere på Toppenhaug under Hære. Jeg tipper det i 1865 og 1875 i realiteten er snakk om samme eiendom.Kanskje var det Anders Hansen, den første ektemannen til Marthe Marie Johannesdatter, som var innblandet i de dramatiske omstendighetene som du nevner......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tror teorien sprakk.............ja,ja.... Skifte 1/10-1801 - Humlebekk på Eiker: Anders Hansen er død.Enke er Marthe Maria Johannesdatter - hennes verge er far Johannes Pedersen Haugset.Etterlatte barn: Hans Andersen 2 år og Kirstine Maria Andersdatter 5 år.Farbror Nils Hansen Varlo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torgrim Sørnes

Den listen på Wikipedia er komplett (det er jeg som har lagt den ut).Det er ingen Mads Toppenhaug som ble henrettet i det 19.århundrede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

På folkemunne er han nok kalt Toppenhaug, men på den tiden tror jeg ikke han er kalt det i de skrivne kilder. Hvis Toppenhaug på den tiden var en plass (ikke selveier) under Sønsteby kan han være kalt Sønstebyeie, men helst tror jeg at han bare har farsnavnet til etternavn.I folketellingen for 1801 Modum er Chatarina Elisabeth 71 aar. Selveijer, gaard og Præste-enke eier av 'Synstebye' Det ser ut til at denne garden hadde mange tjenestefolk (Inderstarer og husmenn med jord.)Blant disse finner jeg Mads Nielsen 5 år. Han var sønn av Niels Christensen 37 år gift 2 gang med Lisbeth Olsdatter 36 år gift 1 gang. Niels drev med skov, agerbrug samt kjørsel. Han arbeidet vel for enka på gården.Om denne Mads er rett person vet jeg ikke, men alder passer godt med den tiden du nevner. Mvh. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Det ser ut til at denne Mads Nielsen lever ennå i 1865. Han bor også da på en plass under Sønsteby. P.nr 1238.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.