Gå til innhold
Arkivverket

[#56542] Finnes navnet Christence brukt i Inderøy eller omegn før 1750?


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Det virker på meg som om Christence er et svært sjeldent navn i dette området. Det er tydelig at en må skille mellom navnet 'Christence' og kiersten eller kirsten (flere varianter). Dette kommer frem av kirkebøkerne hvor Christence Andersdatter, som er den personen jeg prøver å finne opphavet til, alltid nevnes 'Christence' i motsetning til andre som bruker navnet 'kiersten' i forskjellige varianter.Min slektning 'Christence' er født mellom 1724-1727, men ukjent hvor.Jeg har sett en variant 'Anne Chirstina' f.1737 i Inderøy. Hun var datter av Oluf Ottersen og Golla HastadDet er en Christiana Hustad gravlagt 1738. Hvis 'Christiana' er en variant av 'Christence', vil jeg tro dette må være en slektning, men sikker kan jeg ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg har noen med navnet Christence/Christense fra Østlandet, og i de kildene jeg har, er navnet alltid blitt skrevet slik, så det er nok regnet som et eget navn, også på FamilySearch. Jeg søkte for moro skyld på Christence Andersdatter født rundt 1725, og fant noen få, bl.a. denne:LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk for svar.I de søkbare databasene for Inderøy, som ligger tilgjengelig her på digitalarkivet finner jeg faktisk bare en person med navnet Christence, nemlig Christence Andersdatter.Jeg håper at noen kan ha vært borti navnet i andre kilder såsom bygdebøker, skifteprotokoller, tingbøker etc.Jeg vil jo tro, at mest sannsynlig har Christence fått navnet ved oppkalling av en bestemor eller oldemor, men unntak forekommer jo selvsagt.Den Christence som nevnes i Familysearch er litt langt unna, uten at en kan avskrive henne av den grunn. Men det var sannelig ikke mange treff på dette navnet for året 1725 pluss minus 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Forskjellige varianter med Christense/Chistense/Christine: Brur Christense Andersdatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=vi17291733&gardpostnr=105&personpostnr=210&merk=210#ovre>Lenke1750:Lars,med mor Christense Andersdatter og far Joen Larsen Stenen.Barnet født paa Hiten.:Lenke 1754:Ole,med mor Christense Andersdatter og far Joen Olsen Hogstad.:Lenke1756:Peder,med mor Chistence Andersdatter og far Joen Larsen Hogstad:Lenke 1759:Barbro,med mor Christense Andersdatter og far Joen Olss. Hogstad.:Lenke1761:Joen,med mor Christine Andersdatter og Joen Olsen Hogstad:LenkeSkifte:Joen Larsen Hogstad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk for svar.Jeg skulle ha nevnt at Christence Andersdatter er hovedpersonen i tema 56444, hvor jeg egentlig tar opp spørsmålet om Christense Andersdatters herkomst.Jeg stusset ved at John Hogstad noen ganger dukket opp som Olsen og noen ganger Larsen, men det kan ikke være tvil om at han er den samme personen. Det riktige navnet må være John Larsen Hogstad.De hadde tilsammen 9 barn, men jeg har en mistanke til at flere av barna falt ifra unge. Dette er noe jeg vil få svar på i skiftet.Når det gjelder skiftet etter Christence Andersdatter og John Larsen Hogstad, har jeg selv ingen mulighet til å sjekke dette før om to til tre uker. Men jeg vil se om jeg kan få hjelp av Statsarkivet i Trondheim før den tid. Det er jo både oppgitt hvilken skifteprotokoll og hvilken side skiftet skrevet inn på i protokollen. Det skulle dermed være lett å finne frem.Jeg begynner så smått å lure på om jeg ikke kan ha sett dette skiftet før og ikke fått noe særlig ut av det, men vi får se hva som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Stusset på Joen Olsen og Joen Larsen jeg også,men ser da ut til at det er samme mann?Lykke til med letingen1Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.