Gå til innhold
Arkivverket

[#56544] Norsk borger med Illinois som fødested


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har fått tilsendt amerikanske folketellinger 1910,1920,1930 fra amerikansk dame. De viser at vedkommende person/mann ble født i Illinois i 1907/1908. En nevø mener at den vedkommende er født i Oslo, fordi han var norsk under 2. verdenskrig. Så han kunne ikke delta i krigen. Slik forstod jeg det. Min tanke er at han fikk norsk statsborgerskap, fordi hans mor var norsk (og faren dansk).Foreldrene var kommet til USA ca. 1904. Moren fra Norge og faren fra Danmark. Så ble vedkommende født i Illinois.Mitt spørsmål er om min tanke er rett, at vedkommende fikk norsk borgerskap etter sin mor som kom fra Norge, selv om han ble født i Illinois?. At det kan skje slikt. Vedkommende er død for flere år siden.Uten barn.Er det noen som vet om det fins fødsler i Illinois 1907/1908 på nett? Er det noen som kan lenke til hjemmesiden der evt. fødselssider i Illinois på den tiden er?Imøteser svar.mvh. Kristin S.Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hei KristinDu kan søke på www.ancestry.com. som er en betalt tjeneste. Noe kan ses uten abonnement, men da får du ikke alle opplysninger. De har 14 dagers prøveabonnement. Jeg kan søke for deg, da må jeg ha navn på vedkommende evt. foreldrenes navn.Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hei Jon, du har sikkert rett i at fødselsregister ikke er på ancestry, men jeg tenker at søk i census 1910, -20 og -30 kanskje gir noen opplysninger.hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I innlegg 1 står det at de har folketellingene for 1910-1930, og at det der står at han er født i Illinois.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

hei igjenDer var jeg visst litt for rask, hadde ikke lest innlegg 1 orntlig - da er det ingen vits i å hjelpe Kristin med census. Ja, sånn kan det gå når man sitter ved pc´en til langt utpå.Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei I.Hansen, J.Torp,H.L.O.Eide!Takk for deres innlegg!Det var viktig å få vite at birth/fødselslister ikke finnes på nett. Jeg lurer på om slike lister kan fremskaffes på annen måte. Hvis, hvordan/hva må/skal gjøres for å skaffe og se i slike lister?Et annet spm. jeg lurer på som ikke er besvart etter det jeg kan se. Var/er det rett at en kunne være norsk statsborger selv om vedkommende var født i Illinois?mvh. Kristin S.Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Er du født i USA, så får du statsborgerskap der.Er du født i USA av norske foreldre, så kan du i tillegg få norsk statsborgerskap (dobbelt statsborgerskap).Men du gjør militærtjeneste i det landet hvor du bor.Trolig var det slik i 1940 årene også.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nå for tiden mener jeg at et barn som er født i USA automatisk blir amerikansk statsborger. Uavhengig av foreldrenes statsborgerskap. Om det var slik i 1907, vet jeg ikke, men det må det da være mulig å finne ut. Tidligere (og muligens fortsatt...her er jeg litt på gyngende grunn) kunne nordmenn ha dobble statsborgerskap, i alle fall fram til 18-års dagen. Jeg har selv venner som hadde norsk og amerikansk statsborgerskap fram til 18-års dagen, fordi de var født i USA av norske foreldre.Han du leter etter, som var født i Illinois, var altså høyst sannsynlig amerikansk statsborger (og muligens også norsk). Teknisk sett, kan han nok senere ha sagt i fra seg sitt amerikanske statsborgerskap og beholdt kun det norkse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei H.L.O.Eide og J.Torp!Takk for deres innlegg!Det ble litt mer avklarende.J.Torp, vet du eller evt. andre hvordan man skaffer fødselsattest fra Illinois? Det ville vært fint med lenke til evt. aktuell site/hjemmeside for å finne opplysninger om hvordan fremskaffe fødselsattest.mvh. Kristin S.Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Her skulle du vel kunne finne en delhttp://www.cyndislist.com/il.htm#RecordsForandring i norske lover ca 1979. Før den tid fulgte statborgerskap faren, nu også med moren. Må søke på ny før fyllte 22 år for å beholde norsk statsborgerskap. Før i tiden aksepterte ikke USA dobbelt statsborgerskap, fikk beskjed i Norge om å gjemme norsk pass for barna når vi ankom USA (de er født i USA)!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei Kristin,Jeg fikk rask og rimelig hjelp av damene Molly og Cynthia for å framskaffe attester for fødsel, vielse og død for slekt i Chicago.Foreslår du tar en titt på www.mollx.com og www.chicagogenealogy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk til J.Torp,E.Willenburg og K.Halvorsen for deres innlegg med lenker! Beklager litt sen takk. Har vært fraværende fra pcen noen dager. Jeg skal ta en titt på Chicago-sites,Ilinois-sites og på Cyndislist. Og evt. nevne det for amerikaneren.mvh. Kristin S.Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Kathy Bergan Schmidt

I don't know if this will help you or not, but it is now possible to purchase birth, marriage, and death records for Cook County online. There is a search feature so you can see if they have the record you want. If they have the record available, it's very easy to purchase a copy -- you can charge it to a credit card and download a copy into your computer.The site is www.cookcountygenealogy.com If you use Ancestry.com, it is one of the databases it will take you to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Kathy B.S.: Thank you very much for the posting with info about this site.I will take a look at this site cookcountygenealogy.com later when I have better time.Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.