Gå til innhold
Arkivverket

[#56545] Joen Ogmundson Finsådal


Gjest erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t endresen

Min tipp-tipp-oldefar Joen Ogmundson (Jon Ommundsen) Finsådal var født i 1756. Han oppholdt seg på Finsådal og Fidjestøl i Øyslebø (se omtale i bygdebokøkene). Han ble enkemann i 1805 da min tipp-tipp-oldemor Kirsten Aanensdatter Krågeland døde, og senere ble han gift med Marte Knudsdatter Høye. Hun døde alt i 1810. Han ble siden gift 3. gang med Guri Torgrimsdatter Skaarsheia og kjøpte gård på Dahl i Søgne, Vest-Agder, i 1813. I bygdeboken for Søgne står det at gården ble solgt igjen allerede året etter, altså i 1814, men jeg har ikke lyktes å finne flere spor etter denne forfaderen min.Jeg skulle gjerne hatt eventuelle opplysninger om hans videre liv etter 1814 og frem til han døde, når og hvor.Noen som vet noe?mvhErling T. Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Ok, finner bare Holum/Øyslebø tilgjengelig på nettet, men da finnes han kanskje død i kirkebøker for Øyslebø/ Øyslebø, bøker som ikke er scannet enda?Takk i alle fall for informasjonen. Nå kan jeg legge på plass den brikken jeg har savnet så lengeErling T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest erling t endresen

Hei igjen, Jarl Berge. Jeg har vært på Statsarkivet i Kristiansand og lett i kirkebøkene over døde i Øyslebø i 1815, og finner han ikke død. Hvor har du hentet denne opplysningen om 1815 fra? Det jeg fant, var at 'Jeg Jon Omundsen' osv skjøtet bort Dal på månedstinget i Søgne 08.01.1814, så han må visst ha levd da. Fint om jeg kan bli henvist til en kirkebok hvor habns død er innskrevet... eller et arveoppgjør eller noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest erling t. endresen

Er det andre enn Jarl som kan hjelpe meg med en mer eksakt kildehenvisning til Joens dødsfall? Hvor er årstallet 1815 hentet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest erling t. endresen

Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9521&idx_id=9521&uid=ny&idx_side=-193>Lenke Permanent bildelenke: Lenke dåpen til hans barnebarn Jon f. på Solbjør, hvor Jon Ogmundsens 3. kone Guri Torgrimsdattter Brunvatten (OBS) er blant fadrenePermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkedåpen til hans barnebarn Peder døpt 22.05.1920, hvor Jon Omundsen og hustru er fadderePermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.