Gå til innhold
Arkivverket

[#56546] Dom mot dragon Anders Andersen Hechelberg i 1748


Gjest Renate Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renate Gulbrandsen

Dragonen Anders Hechelberg fra Røyken tok saken i egne hender da dommen mot ham falt ('udi raserie havde [han] med Eet pistol skud ombragt sig self, efterat hans legeme efter Krigsrettens Kiendelse ware dømt til Christen Jord', se Lenke ), men hva var det han hadde gjort seg skyldig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Klokkerboka, nederst høyre side LenkeJeg forstår ikke teksten på samme måte som deg. For meg så ser det ut som krigsretten kom inn i bildet etter han var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Hei:) Jeg er ikke helt stødig i gotisk håndskrift, så jeg refererte bare til teksten i databasen, som jo er hentet fra ministerialboken. Jeg får en masse hull når jeg forsøker å lese klokkerbokteksten, men er dette relativt riktig? '- 24de July blev og Dragoun Anders Anderssen Hechelberg, som i --- og balryskab(?) faaet(?)ambragt Sig Selv med Et Pistol Skud efter Krigsrættens dom og kiendelse --- i kirkegaarden med Jords paakastelse af Præsten, uden Salving, Sang eller Klokkeklang; --- alders 28de aar.'Kan det være at han i utgangspunktet var dømt for noe, begikk selvmord og derved mistet retten til å bli begravet i 'Christen Jord'?Rare greier, dette her, men min transkripsjons hull til tross, synes jeg det virker mest naturlig at han fikk anbragt dette skuddet i etterkant av kjennelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg tolker teksten på samme måte som Berit. Uten at jeg kjenner nærmere til denne saken, vil jeg tro at det at han begikk selvmord var noe som vanligvis utelukket begravelse på kirkegården. Muligens er det nettopp dette krigsretten har avgitt kjennelse for, nemlig at han ikke var tilregnelig da selvmordet ble begått, (i 'Galenskab')og at han derfor kunne begraves på kirkegården likevel. Kanskje? Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Presten kaste jord på graven hans på kirkegården, men uten salving, sang eller klokker. Så da kan ikke det at han skjøt seg selv blitt betraktet som selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

så rent teoretisk kan han ha fått posttraumatisk stress-syndrom pga. noe krigsrelatert, og dermed vært utilregnelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Det nærmeste man kommer faktiske kamphandlinger, er den svensk-russiske krigen tidlig på 1740-tallet, men norsk deltagelse der høres ikke så sannsynlig ut...?Tenkte bare at hvis en militær myndighet kan avskrive selvmordet hans som galskap, må de vel ha hatt kjennskap til årsakene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Renate!Transkripsjon frå klokkarboka i (2):Onsdagen den 24de July, blev og Dragoun Anders Anderssen Heckelberg, som i Raserie og Galenskab havde ombragt sig selv ved Et Pistol-Skud; efter Kriigs-Rættens Dom og Kiendelse Gravfested i Kirkegaarden med Jords paakastelse af Præsten, uden Salving; Sang; eller Klokke-klang; udj sit Alders 28de Aar.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.