Gå til innhold
Arkivverket

[#56549] Min tippoldefar Brede Arnt Andersen, var han fra Leksvik eller Stadsbygd?


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei alle gode hjelpereDa tar jeg opp tråden fra tema 43610 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=43610&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=3&antinnlegg=48#anker>Lenke i jakten på min tippoldefar Brede Arnt Andersen . Har lenge vært i tvil om det er den Brede Arnt Andersen som ble født 17/11- 1817 i Leksvik i N-Tr.lag, Lenke eller han som ble født 13/9 i 1826, Stadsbygd i S-Trøndelag som kan være min tippoldefar (nr.10) Lenke Han fra Leksvik ender opp i Vågan i Lofoten, hvor han blir gift 27/7 1858 http://www.geocities.com/vaagan_2000/e1858-59.htm Mens han fra Stadsbygd flytter fra Åfjord til Bjørnør i 1856 Lenke Ergo tror jeg det må være den fra Stadsbygd som må være den rette, men jeg er slettes ikke sikker. Som foreldre til Brede Arnt fra Stadsbygd er det ved hans dåp (nr.10) oppgitt å være Anders Andersen og Ane Hansdtr. Lenke Finner de gift mellom Brede Arnt sin fødsel og dåp Lenke men her heter moren Susanne Hansdtr.En av disse 2 Brede Arnt Andersen fikk med pike Maria Jensdtr. fra Vang i Hedemark min oldefar i 1851 (nr. 12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Kanskje lurt å sjekke UTFLYTTEDE fra Stadsbygd og Leksvik,samt INNFLYTTEDE på Hedmark(Vang)? Det kan jo gi svar på spørsmålet ditt.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Hill-Gunn Undres på om dette er Brede Arnts mor som dør 25 år gammel i 1828 (nr 29): Lenke - om dette stemmer: hvor vokste han opp da - kom kanskje til fosterforeldre ?mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Heisan Ann-Mary og Aud Marion, der var dere igjen min to gode hjelpere:-)Maria kom fra Hedmark, men tror ikke Brede Arnt kom derfra. Det er en av disse to trønder ungkarene jeg mistenker for å være min tippoldefar, men det forundrer meg ikke visst det dukker opp flere kandidater.Maria ble gift i Åfjord, men garantert ikke med Brede Arnt Andersen. La inn lenken til etterlysningen om Maria Jensdtr. siden det her kommer frem en del opplysninger om Brede Arnt. Tar for sikkerhets skyld å repetere noen av det viktigste.Det jeg vet er at en er født 17/11 1817 i Leksvik og en er født 13/9 1826 i Stadsbygd. Det som gjøre det så vanskelig å finne den rette Brede Arnt er at begge disse flytter både hit og dit.Det ser ut til at det er han fra Leksvik som 20 år gammel i 1837 flytter fra Stadsbygd til Leksvik (nr.7) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070905660538.jpg>Lenke , men finner han ikke innflyttet i Leksvik. I 1848 finner jeg at en Brede Arnt Andersen med bosted Hulvandet i Åfjord får en uekte datter i Leksvik Lenke I 1850 skjedde det at 'Pigen Maria Jensdt. født i dølgsmaal et pigebarn til hvem ungkarl Brede Arnt Andersen Hulvandet angivet at være fader (h.side) Lenke 16 mnd. senere blir så Brede Arnt Andersen bosted Hulvandet, far til min oldefar Johan. Mor Maria Jensdtr. I 1855 flytter så denne Brede Arnt Andersen (som trolig er født i Stadsbygd) fra Morkastranden (gården som foreldrene til Maria hadde) i Åfjord til Bjørnør/Roan (nr. 36) Lenke Og her er han registrert som innflyttet til Bjørnør/ Roan nr. 31) (Lenke men så forsvinner sporene etter han. Kan ikke finne han utflyttet fra Bjørnør eller død før 1858, med tanke på denne karen fra Leksvik som blir gift oppe i Lofoten i 1858 Lenke Her i 1865 som Arnt Brede fra Stadsbygd Lenke og i 1875 som Arnt Brede fra Leksvikstranden Lenke Dette må være han fra Leksvik siden alderen stemmer med f. 1817Når denne uekte datteren Hanna Birgitte Bredesdtr. fra Leksvik gifter seg i Bjugn 1883, er hennes far oppgitt som snekker og maler Brede Arnt Andersen (nr.1) Lenke når min oldefar gifter seg i 1884 Roan er far oppgitt som ungkar Brede Arnt Andersen, Hulvandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Hill-Gunn Jeg har hatt slekta di i minne siden vi sist lette. Når det gjelder Brede Arnt fra Leksvika fant jeg litt mer om ham i går som jeg la inn på DIS sitt slektsforum. Jeg er også nokså sikker på at det var han som dro nordover. Jeg har også sett etter konfirmasjonen til din (?) tippoldefar i Leksvik og Stadsbygd uten å finne ham. Ved foreldrenes vielse mener jeg å lese at Susanne Hansd. var fra Levanger - det står også gårdsnavn der, men jeg er ikke kjent med området/gårdsnavna. Kunne han vokst opp hos moras familie ?mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeisanTusen hjertelig takk for opplysningen Eilert. Da har jeg endelig fått beviset på at det er Brede Arnt fra Rissa som er min tippoldefar. Her har jeg leita over alt i kirkebøkene i både Nord-og Sør-Trøndelag etter beviset, og så lå det altså i Åfjorden (sånn er det når man ikke er kjent i området:-) Men, nå har jeg lastet ned Amtskartet over søndre Trondhjems amt, og takket være dine opplysninger fant jeg gården Ersøien på grensen mot Leksvik. Men dette Hulvandet (Holvandet) finner jeg ikke, heller ikke Morkastranden i Åfjord.Moren Anne Susanne var fra Levanger etter det som står ved vielsen, så jeg får ta en titt i kirkebøkene der for å finne hennes opphav. Faren er oppgitt å være 27 år da han gifter seg og fra Ersøen. Selv om det ikke stemmer med alderen, tror jeg det kan være han som blir konfirmert her i 1814 som 17 åring (nr.37) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070905660146.jpg>Lenke I så fall må dette være han i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hmmm, nå skjønner jeg ingen ting, hvor ble det av innlegget til Eilert som viser at Brede Arnt ble konfirmert i Åfjord ? Lenke???? Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Hill-Gunn Merkelig at Eilerts innlegg forsvant - jeg har opplevd det samme i en annen 'tråd'. Uansett; glad at din tippoldefar omsider er identifisert ! Holvatnet ligger nå i Rissa kommune. Jeg legger en lenke til hjemmesida deres, midt på høyre side finner du kart, søk på stedsnavn Holvatnet når du har fått opp kartprogrammet, så vil du se hvor plassen/vatnet er. Målestokken blir vel ikke så grei, men du skal finne både Gjuvatnet og Svanavatnet i nærheten. http://www.rissa.kommune.no/mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Jeg har også undret på hvor det ble av innlegget. Jeg fant det ikke på oversikten, men det var blant innleggene. Det kom imidlertid ingen automatisk tilbakemelding fra Digitalarkivet, så jeg ante at noe hadde gått galt. Men nå prøver jeg innlegget på nytt:Blant konfirmanter i Åfjord kirke 1. oktober 1843 finnes som nr 7/43 Brede Arnt Andersen, født 13. september 1826 på Ersøya (ikke øy, men gård i Skaudalen) i Rissa (sokn i Stadsbygd prestegjeld). Hans foreldre oppgis å være Anders Andersen Hulvandet (Holvatnet) og Anne Susanne Hansdatter. Han ble karakterisert som god i kristendomskunnskap, og han var flittig. Holvatnet ligger i Stjørna (nå Rissa kommune) som i 1843 tilhørte Ørland sokn og prestegjeld. Det var ikke uvanlig at folket i Holvatnet søkte kirke i Åfjorden. Det kan også nevnes at Ersøya kan betraktes som nabo til Holvatnet, da den var blant de nærmeste gårdene på østsida av prestegjeldsgrensa.Eilert Bjørkvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiaMerkelige saker det der, trodde faktisk en stund at jeg hadde sett syner eller drømt :-) Da har jeg funnet Hulvandet og Morkastrandet på kartet, det er så mye mer interessant når man vet hvor plassene lå / ligger der ens forfedre en gang vandret. Men hvor det ble av Brede Arnt etter at han dro til Bjørnør har jeg ikke funnet ennå. Han er ikke å finne i ft. 1865, heller ikke død eller utflyttet før den tid fra Bjørnør. Tror jeg har funnet dåpen til hans far Anders Andersen Ersøen Lenke Noen som kan oversette det som står i teksten under?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Hill-GunnI dag begynte jeg å undres over hva Brede Arnt trenge en utflyttingsattest for, utstedt et 1 år etter at han dro fra Åfjord; Jo,helst at han skulle inngå giftemål ! - og her er brudgommen, gift 29. september i 1856; par nr 26: LenkeSom du ser er bruden 14 år eldre enn brudgommen, så det er vel ikke sikkert han fikk barn i ekteskapet.Kanskje er det mulig å finne flere opplysninger om ham i Bjørnør-bøkene; i alle fall ble han gift med ei enke på Lines.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

I Sigurd Brattgjerd: Bjørnørfolket. Gårds- og slektshistorie for Bjørnør. Folk og heimer før 1975. Stoksund (Stoksund 2001), s 649 finnes mer om Brede Arnt Andersen som ifølge bygdeboka døde på Grøttingen i 1881.Det som står under dåpen til Anders Andersen, har ikke noe med ham å gjøre: 'Same Dag og same Stæd blev tillige Den hellige Confirmations Forretning holdet i Hovedkirken hvorved Unge Mennisker af bægge Kiøn bleve bekræftede i deres Daabes Løvte.'Eilert Bjørkvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeisanJeg har sagt det før og gjentar det gjerne, det er bare MAKALAUST hva du Aud Marion finner. Tusen takk til deg og Eilert for de nye opplysningene.Da ser det ut til at jeg har fått det meste av livsløpet fra vugge til grav på min tippoldefar Brede Arnt. Nå er det foreldrene som står for tur. (håper de ikke er like gjenstridig å oppspore:-) Den boken du refererer til Eilert, er det bind 5 om Bjørnørfolket? Når det gjelder bygde-og slektsbøker fra området, hvilke bøker omtaler Ersøen i Skaudalen i Rissa. Ser på DIS at det er 4 bygdebøker for Stadsbygd, 2 bygdebøker og 3 gårds- og slektshistoriebøker for Rissa. Hvem og hvilket bind av de bør jeg låne? Har forstått det slik at det står lite om mine forfedre som bodde på Morkastranden og Hulvandet i Åfjord og Jøssund gardshistorie. Stemmer det?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Ja, det er bind 5 om Bjørnørfolket.Gårds- og slektshistorien for gamle Rissa kommune er ikke kommet så langt som til Ersøya, og det blir vel noen år før den kommer så langt. Verket er kommet til Melhus, gammelt gårdsnummer 24 i Rissa, mens Ersøya har gnr 48. Når det gjelder Åfjord, er Maria Jensdatter nevnt i H K Hansen: Åfjord og Jøssund gårdshistorie. Bind II 1801-1875 (Trondheim 1956), side 30.Når jeg har engasjert meg litt i dette spørsmålet, er det fordi jeg arbeider med bygdebok for gamle Stjørna kommune, der Holvatnet ligger, og det er derfor også av interesse for meg å få rede på folk som har vært i området, både hvor de kom fra og hvor det ble av dem. Jeg kom på sporet etter flere opplysninger om Maria Jensdatter, så uten å love for mye, kan det være at det senere kan komme noe mer om henne.Eilert Bjørkvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Takk for opplysningene Eilert. Da får jeg prøve å fjernlåne disse bøkene. Det er en ting jeg lurer på, ikke at det er så viktig, men det kunne nå ha vært artig å vite likevel. Brede Arnt døde jo ikke før i 1881, men hvorfor er han ikke å finne i ft. i 1865 i Bjørnør? (Eller er jeg som er dårlig til å lete) Har virkelig spekulert på hvor det ble av denne tippoldemoren min Maria Jensdtr. etter at hun flyttet til Bjugn i 1868. Hun er heller ikke å finne i ft. 1865 i Åfjord. Etter det jeg kan se var det ft. både i Åfjord og Bjørnør i 1865 Noen forklaring på hvorfor enkelte ”datt ut” i disse tellingene?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg kopierer inn May Oldens innlegg fra en tidligere tråd ang Maria og familien hennes:'Morkastranden, løpenr. 8 d, 25/7 markl. På dette lille bruk var det hyppig skifte av oppsittere. 1. Kristian Jensen, f. ca. 1813 på Toten, sønn av Jens Larsen, ble 30. oktober 1843 gift med pike Karen Sofie Kristiansd., f. ca. 1811 i «Strøms sogn i Audalen pgd.», datter av Kristian Johannesen. Den 2. mai 1843 hadde Kristian Jensen bygslet plassen Morkastranden av Simen Olsen «for seg og sin kone» mot avgift og arbeid. De fikk en datter, Kristine, f. 13. april 1843, og flyttet nok snart bort. 2. Jens Larsen kjøpte bruket av Simen Olsen ved skjøte av 15. juni 1845 for 10 daler, og 14. oktober 1845 var det skyldsetting. Vi kjenner intet til denne mann, men han var gift. Formentlig var de eldre folk. Det nevnes en Maria Jensd. som ca. 1845 kom fra Sparbu, og det heter at hun var hos sin far på Morkastranden, det kan være en datter. Hun nevnes 27. august 1846 på Morkastranden. 3. Anders Jensen, f. ca. 1811, fikk 5. september 1846 skjøte av Jens Larsen for 30 daler og kår til Jens Larsen «og kone», som ikke nevnes mere, Andersen Jensen var ungkar, og det heter at han allerede i 1874 reiste til Flatanger i Bjørnør. Imidlertid har han vel beholdt Morkastranden noen år ennu'Dette er faktisk alt som står om familien i H.K. Hansens Åfjord og Jøssund Gårdshistorie,bind II, side 30.Det er merkelig at vi ikke skal finne noen av dem i FT 1865; jeg er ikke engang i stand til å finne kona til Brede Arnt !mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Takk Aud Marion, for at du ”holder trådene sammen” Jeg hadde selvfølgelig glemt at jeg hadde de opplysningene, da slipper jeg jo å låne den boken :-)Prøvde også å søke etter Brede Arnt sin kone i håp om å finne han i 1865, men fant kun denne Elen Matisdtr. som var skilt og kanskje litt for gammel [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1632&kenr=010&bnr=0049&lnr=000>LenkeTakk Ann-Mary for lenken. Trivelig å se at det er flere enn meg som stammer fra familien som kom fra Hedmark til Åfjord. Skulle noen av de ønske kontakt for å utveksle opplysninger om felles forfedre, er min epost hilljen (krøllalfa) online.noKom til å tenke på Maria Jensdtr. i dag. Det var da merkelig at hun ikke fikk barn før i 1856, enda hun giftet seg med John Pedersen i 1854. Vel, her er hun igjen (nr. 8) Lenke Dessverre døde dette barnet som vel var oppkalt etter Marias mor Margrete. Klarer å tyde at det var hennes 4. leiremål og hans 2. Noen som kan tyde resten for meg?Er det mulig at dette også er ”min” Maria Jensdtr. ? (nr. 39) Lenke Finner far og datter her i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Hill-Gunn Ja, det kan godt være at du nå har funnet enda et barn til din Maria Jensdatter. Ser jo at hun er enke og hun er ung nok til å få barn. Det blir nok ikke enkelt å finne mannens dødsfall. Familien drev med reindrift, så han behøver nødvendigvis ikke å være gravlagt i Åfjord. Jeg har noen kopier som jeg sender deg i dag vedr Holvatnet og folket som har bodd der. Dette er det jeg klarer å lese av anmerkningene ved Margretes dåp: 'Moderens 4 leiermaal og faderens 2. Oppgaven skedt ved faderen og Christian Jensen Hulvandet. Moderen anmeldt verdslige øvrighet 11 april 1854.'Christian Jensen er jo Marias bror og fødselhjelperen hans kone Karen.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Hill-Gunn Jeg hadde ærend på biblioteket i dag og tok samtidig en titt i bind V av Bjørnørbøkene, side 649. Det er ikke så mye som står om Brede Arnt, så jeg skrev det like godt av: 'Elen er datter til Randi og Mathias Nilsen Sørgård. Ho brukte i 1826 namnet Nordgård. Hvor John (første mannen hennes) kom fra er ukjent. Brede Andersen er født i Stadsbygda. Han kom i 1856 til Lines for å tjene.Familien bodde på Nordgård de første åra. I 1830 er det brukt navnet Langvik, og da John omkom på sjøen 16.9.1847 er han kalt Johan Langvik. I 1865 losjerte Elen Margrete på Grimneset, og i 1875 på Vollan. Ho er oppgitt som fraskilt, strikker og spinner. Da ho døde 1890 er Lines oppgitt som bosted. Brede døde 1881 som inderst på Grøttingen.'Elen Margrete og første mannen hennes fikk 10 barn mellom 1826 og 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk Aud Marion for alle opplysningene, du er en knupp:-)Jeg finner Elen Margrete født 15. juli 1804, altså var hun ca 52 år da hun giftet seg med 30 år gamle Brede Arnt. Hun ble gift 1.gang 8.november 1826 med Johan Andreasen (nr. 10) LenkeJeg klarer ikke å tyde alt som står ved Margretes fødsel og død i 1854, er det noen som kan tyde for meg?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen hjertelig takk Aud Marion for tilsendte artikkel om Hulvandet / Holvandet fra årbok for Fosen 1994. Kjempe artig å lese om dette og se kart over stedet hvor ens forfedre en gang vandret. Jakten på mine tippoldeforeldre har i allefall vist at det var mange flere av mine forfedre enn Maria som må ha hatt opphold der for kortere og lengre perioder. Brede Arnt må ha bodd der, og begge Marias foreldre samt hennes bror Christian Jensen med familie. Nå har jeg også fått forklaringen på hvorfor Marias 1. barn ble kalt ”hukkert Johanna”, mest sannsynligvis har hun bodd i Hukkertheimen/ Kristiansrommet en periode. Siden denne artikkelen er skrevet for 14 år siden lurer jeg på om det ble noe av kraftverksutbyggingen i området.Begynte så smått å se på foreldrene til Brede Arnt. Moren Susanne Hansdtr. f. 30.sept. 1802 (nederst v. side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925690269.jpg>Lenke flytter 26.mai 1826 fra Skogn til Stadsbygd (nr. 22) Lenke og meldt innflyttet Alset i Stadsbygd her (nr. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christina dahl

Hei!Har ikke noe å bidra med, annet enn at jeg må få slenge meg på takksigelsene til Hill Gunn! Dette dere driver og sliter med, og bruker sånn tid på, er også mine forfedre, og dermed har også jeg stor glede av, ikke bare de konkrete navn-og-dato-opplysningene, men alt rundt; geografi, kilder osv. Tusen takk!Og så må jeg få stille spørsmål om 'livsførselen' til denne familien. Idag hadde knapt nok noen reagert, men for 150 år siden kan ikke hennes levevis vært særlig 'normal'? Maria hadde 6 søsken, og de var alle født på hver sitt sted, i Hedmark. Deretter beveget familien seg nordover, via Steinkjer til Fosen. Det må da ha vært noe spesielt med disse? Opposisjon mot 'the establishment'? Romanføde, denne gjengen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.