Gå til innhold
Arkivverket

[#56549] Min tippoldefar Brede Arnt Andersen, var han fra Leksvik eller Stadsbygd?


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Takk for det Christina, men her er det nok andre enn meg som bør ha æren for alle de opplysningene som er kommet frem om denne familien Jensen fra Hedmark. Uten hjelp fra mange gode hjelpere hadde jeg nok fortsatt stått på stedet hvil. Spesielt har Aud Marion vært helt fantastisk hjelpsom med opplysninger når det gjelder Sør-Trøndelag, og Steinar Vasaasen når det gjelder Hedmark. Via e-post vet jeg at du stammer fra Marias første utskeielse og jeg fra hennes tredje.Jo da, jeg har da gjort meg opp noen tanker om denne familien Jensen jeg også. (både mor og far og dattera:-) Fattigdom og nød kan vel bl.a. være en av forklaringene til denne familiens vandring og livsstil. Vi har vel alle en Maria Jensdtr. blant våre forfedre, og jeg har opptil flere av denne løsslupne typen blant mine (som ikke kan ha hørt om det 6. bud ”Du skal ikke drive hor”). En annen av mine tippoldeforeldre var en spesielt sprek kar på midten av 1800 tallet, han jobbet knallhardt (både i og utenfor ekteskapene) med å få opp folketallet på Sør-Helgeland. Resultatet var 11 barn med 5 ulike damer, 2 uekte barn laget Casanovaen før han var fylt 18 år og konfirmert.Det er jo et Guds under at jeg med gener fra sånne forfedre har klart å bo på samme sted og være monogam i 30 år:-)Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Ja, du har rett i det Hill-Gunn; vi har nok alle en eller flere i vårt slektstre som fikk en livsveg lik Marias. Jeg har også forsøkt å se litt på innføringa ved Margretes fødsel: Pigen Maria Jensdt Hulvandet og Fin Ungkarl John Pedersen af Sparboen født et Pigebarn der levede i 2 timer og i hjemmedaaben fik Navnet Margrethe i Svangerskapbets 33te Uge foranlediget ved Moderens fald fra en Broe (bru ?). Moderen har før født et Pigebarn med Mistanke (?) af at have forvoldt Barnets død og deraf ogsaa utstaaet Vand og Brød Straf. (det siste er jeg usikker på !)Anmeldelsen skedt 17 April 1854 ved Faderen og Fødelshjelper kone Karen Sophia Christiansdt Hulvandet hvorefter (her tror jeg presten Lassen har opptatt 'forklaring') - som derom har meddelt Distrigtslægen Indmeldelsen 18 April 1854.Jeg antar at det henvises til (30) i tema 43610, hvor Maria fikk et dødfødt barn med Brede Arnt. Jeg regner med at jeg kan få hjelp med tydning i morgen; da har vi møte i DIS-Austrått. Kjenner noen som er veldig gode på dette; det er flere ord jeg er usikker på ...Jeg håper kopiene jeg sendte lå i riktig rekkefølge ? - det gjorde ikke den kopien jeg beholdt selv ! (men heldigvis var jo sidene numrerte).mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christina dahl

'Pigen Maria Jensdt Hulvandet og Fin Ungkarl John Pedersen af Sparboen'Dette må da være før de ble gift og før samen bosatte seg i Åfjord. Hva fikk en sjøsame (for han kan neppe ha vært fjellsame!!?) til å kjøpe seg en husmanssplass?? Noen som vet hva han gjorde på Innherred, og hva som fikk ham til Åfjord? Maria bodde jo også ei stund i Sparbu, de kan ha kjent hverandre fra den tid... Spekulere og fantasere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

John Pedersen vil jeg tro drev med reindrift. Etter det jeg kan se, er ikke dødsfallet hans innført i kirkebøkene for Åfjord. Ikke godt å si hvor han ble begravet ...Dette er kopiert fra heimesida til Åfjord kommune: Det drives reindrift i fjellene inn mot Verran. Ved Skansen (fylkesvegen over til Malm) finner du samlingsplass for rein. Den brukes mest i november.-og litt mer info: [url="http://www.reindrift.no/?id=475&subid=0>http://www.reindrift.no/?id=475&subid=0 Det er vel ikke sikkert at Maria og John kjøpte/bygslet noen plass; kanskje hadde de bare ei stue ved Holvatnet ?Legger inn lenke til giftemålet igjen selv om dette er kjent fra før:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christina dahl

Ved dåpen til Petter Olaus står faren nevnt som 'fin og husmand'. Det bør vel tyde på at ikke er flyttsame? Men det kan selvfølgelig være en teknisk sak, eller feil. Uansett var vel husmannskontraktene bare på noen få år, så det ga rom for å endre på tilværelsen, om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Dersom du ser på vielsen til Maria og John, vil du se at 'brugommen forevist Attest om konfirmation fra Prest (Prost ?) Rothoff af Föllinge af 12te August 1844' - kan det være at John var svensk ? I alle fall ser det ut til at han ble konfirmert i Sverige i godt voksen alder !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christina dahl

Følling er i Steinkjer, omtrent like langt nord for Steinkjer, som Sparbu er sør, så han høres jo litt flyttsamisk ut. Men svensk kan ha ha vært, uansett. Årstallet er når John ba ba om å få attesten, ikke når han faktisk ble konfirmaert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei - mener jeg ved en eller annen anledning har sett at Rothoff var prest i Föllinge i Sverige ... Ja, du har selvfølgelig rett med hensyn til attesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Fant dette på 'nettet'En säregen organisation, speciell för samerna i Jämtland och Härjedalen, skapades 1746 genom tillkomsten av en särskild lappförsamling, Föllinge lappförsamling. Denna uppdelades kort tid efter tillkomsten i flera (Frostvikens, Hotagens, Hede och Undersåkers lappförsamlingar). Dessa lappförsamlingar var fristående från sockenindelningen i övrigt och omfattade större områden. Organisationen upphörde först 1942.Jeg fant opplysningene her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Vi er vel kommet 'ut på viddene' i forhold til Hill-Gunns spørsmål i denne tråden, men det kan kanskje bidra til at vi kan få vite mer om Maria Jensdatter også ? Maria og mannen er i alle fall umulig å finne i FT 1865.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christina dahl

Enig i at Brede er kommet litt i bakgrunnen her, men det er akkurat nå den eneste muligheten for å finne ut mer om Marias skjebne. John er vel død pr ft 1865, Jeg finner faktisk en som kan være vår Maria her Lenke, både navn, alder og fødested stemmer, men da må kirkebøkene saumfares, hvilket ikke bør være en altfor omfattende oppgave, for det må i så fall være et svært kort ekteskap siden hun beviselig var på Fosen i 1863 og igjen i 1868.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christina dahl

Det ser faktisk ut til at John kunne komme fra Sverige, ja, for presten Rothoff finnes verken pr 1865 eller i Erlandsen prestebiografier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeisanSkulle nesten tro dette var Brede Arnt og Maria som hadde funnet sammen igjen, men det er nok ikke de. Her gifter denne Børre Andersen og Maria Jensdtr. seg (nr. 20) Lenke:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Maria må ha blitt enke en gang mellom 1860 0g 1863. Ved sønnen Johan Martins dåp er hun gift med John Pedersen, men ved datteren Olene Margretes dåp i 1863 er hun oppført som enke.Jeg fant en innføring i kirkeboka (Åfjord) som ikke angår slekten, men tar den med som et eksempel på hva som kan ha tilstøtt John Pedersen: Lenke 'ihjelfrossen paa fjeldene mellom Sørdalen Værran paa hjemvandring til Skogn hendes Mand tilbragte Natten hos den døende og forfrøs fødderne.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christina dahl

Hill-Gunn: Jeg får ikke til å se denne siden ordentlig. Kan du oppgi kirkebok og side, plis?Til Aud Marions innlegg: Vet noen hvor det ble av lille Oline/Olene? Hvor var hun pr 1865 fx? Og pr 1900? Finner henne ikke i lokalsamfunnet, men jeg har ikke lett nøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Hill-Gunn har lenke til FT 1865 i (19); da er Oline/Olene sammen med far på Kjørem; han ble senere eier av denne gården. Det er lite opplysninger om ham i Åfjord og Jøssund Gårdshistorie bortsett fra at han er født i Verran ca 1840 - og at han i FT 1875 er selveier (på Kjørem) og ugift. 'Som pike har han Dorthea Paulina Mortinusd.' Oline/Olene er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christina dahl

Jøss! Ole er født ca 1840, mens Maria var født 1822. Jeg klarer ikke la være å undres over hva slags liv denne Maria hadde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Til ChristinaKildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 13 (1855-1879), Ekteviede 1862, side 236. Permanent bildelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061128350661.jpg>LenkeAv en eller annen merkelig grunn klarer jeg ikke å finne Oline verken vaksinert eller konfirmert i Åfjord. Mulig hun kan ha blitt satt bort til oppfostring i et annet prestegjeld. Dette kan være Oline i 1900 selv om alderen ikke stemmer helt LenkeNår det gjelder aldersforskjellen mellom Ole og Maria, så har det vel vært slik gjennom alle tider, unge menn liker modne damer med ”pjaksis” :-)En annen ting med Maria er at, selv om hun flytter mye har hun en egen evne til å unngå å bli registrert som utflyttet og innflyttet. Finner henne kun registrert innflyttet til Sparbu i 1841 (nr.33) Lenke og ut av Åfjord til Bjugn i 1868 (nr. 16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Noen flere brikker til puslespillet hvorav noe vel er kjent fra før:Maria Jensdatter ble ved ekstrarett på Morkestranda i Åfjorden 19.4.1850 dømt til 10 dagers fengsel på vann og brød for barnefødsel i dølgsmål (Fosen ekstrarettsprotokoll 1B09: 347b-348a). Under saken ble det framlagt en attest fra sokneprest Lassen i Åfjorden datert 15. april 1850, men Maria hevdet at hennes alder i attesten var for høy, da hun bare var 27 år. Hun sa at hun var kommet sammen med sine foreldre til Åfjorden, men hun hadde også vært i Sparbu inntil 1846. I undersøkelsesforhøret på Valsøya 15.4.1850 (ep 1B10:212-213b) opplyste Maria at hun var 27 år og at hennes foreldre var Jens Larsen og kone Margrete Andersdatter. og at hun var født på plassen Høysvestuen under gården Høysve i Furnes anneks til Vang prestegjeld. 6 år gammel reiste hun sammen med sine foreldre til Beitstad, hvor hun oppholdt seg i 13 år, da hennes foreldre flyttet med henne til Åfjorden for å kjøpe en part i Morkestranda [lnr 8d], der de ennå bodde. Hun hadde et barn som nå var 4¼ år som var hjemme hos hennes foreldre. Dette fikk hun mens hun tjente på Veie i Sparbu. Hun fortalte åpenhjertig at hun i slutten av september 1849, mens hun en kort tid oppholdt seg på Holvatnet, ble besvangret av Brede Arnt Andersen Holvatnet, som nå er borte på fiske. Kort etter kom hun tilbake til sine foreldre hvor hun var til slutten av november, da hun måtte forlate dem, da de ikke behøvde hennes hjelp, og deres forfatning var så måtelig at de ikke kunne underholde henne. Karl Larsen Mørreaune tok seg så av henne og lot henne komme til seg. Hun fortalte ikke med en gang at hun var fruktsommelig, men senere la hun ikke skjul på det, og snakket om det både med barnefaren som sine medtjenere og andre. Hun hadde ikke gjort forberedelser til nedkomsten som hun først ventet skulle skje ved St.Hanstider. Fredag 2.3. var hun beskjeftiget med å hente poteter opp fra kjelleren, men da utgangen var trang, støtte hun ved å gå opp bøtta mot livet, og hun følte at fosteret sank ned. Senere befant hun seg ille, men hun trodde ikke at dette skulle føre til for tidlig nedkomst. Av obduksjonsrapporten framgikk det at barnet var dødfødt. Sokneprest Lassens attest av 15. april 1850 lyder slik:”I den over Ind- og Udflyttede førte Protocol findes antegnet, at Pige Maria Jensdt i en Alder af 28 Aar indflyttede fra Sparreboen til Aafjorden d 2d – anden – September 1846 – attenhundrede, firti og sex, for at være hos sine Forældre Jens Lassen Høisvedeie og Margrethe Andersdt, der et Par Aar tidligere, efter et omvankende Liv, vare indflyttede til Morkestranden. Af den medbragte Attest fra Sogneprst Cormentan af 25 April 1841, sees bemeldte Pige Maria Jensdt Foldalen at være confirmeret i Eldens Kirke d 25de - femogtyvende - April 1841- attenhundrede, fire og en, og ifølge sednere Paategning at have sidste Gang communiceret ved Henning Annex i Sparreboen 6te Søndag efter Paaske 1845 – attenhundrede firtiogfem. Her i Præstegjeldet communicerede hun sidst 2den Pintsedag 1849 – attenhundrede firtiogni. Om bemeldte Piges forhen førte Liv paa de mange Steder, hun har omvanket, vides intet, og naar undtages, at hun ved Paasketider d.A. er anmeldt for, at have født i Dølgsmaal et dødfødt Pigebarn, hvortil Ungkarl Brede Arnt Andersen Hulvandet er udlagt som Fader, uden at Fødselsdagen er opgivet, har man paa hendes her førte Vandel intet havt at udsætte. Meddelt uden Betaling paa Reqvisition af Sorenskriveren i Fosen. Aae d 15 April 1850. Lassen Sognepræst til Aafjorden. Fremlagt ved en Extraret paa Walsøen den 19de April 1850. Joh Christie.”Ved Marias konfirmasjon i Elda kirke i 1841 opplyses at hun var 20 år og født på Vang på Hedmark. Presten noterte at hun hadde ”Saare ringe Fatteevne”, måtelig kunnskap, men ulastelig flid og oppførsel. Hun hadde hatt naturlige kopper det året hun ble konfirmert (Beitstad kirkebok 1836-48 741A06:154)Det barnet som Maria nevnte i sin forklaring ovenfor, var Johanne født 24.12.1845 og døpt i Åfjord kirke 27.8.1846. Faren var ungkar Johannes Larsen Stor-Rydden, en plass i Mære sokn i Sparbu prestegjeld. Det er notert at Maria Jensdatter kom til Åfjord for omtrent 1 år siden fra Sparbu og at hun oppholdt seg hos sin far på Morkestranda (Åfjord kirkebok 1830-47 655A04:89 nr 21).Dette ble ikke mye om Brede Arnt og hans slekt, men jeg kan legge til at hans far Anders Andersen Ersøy har hatt tilknytning til Holvatnet siden 1836, da eieren av Røsjøen, Ole Andersen, mente at Anders hadde tatt plassen Holvatnet i bruk uten hans samtykke. Året etter var det også uenighet mellom de to. Da hadde Ole drevet krøttera sine på den jorda i Holvatnet som Anders brukte og overfalt Anders med ”Hug og slag”. I 1842 hadde Lars Andersen Holvatnet stevnet Anders Andersen Holvatnet for Ørland forlikskommisjon fordi han skyldte 6 spesidaler i festepenger på en del av Holvatnet. Alle disse sakene ble henvist til retten, men jeg har foreløpig ikke undersøkt om sakene kom så langt.EB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.