Gå til innhold
Arkivverket

[#56551] skrifttyding


Gjest marit.elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit.elisebet totland

Er det noen som kan tyde hva som står til høyre under forlovere til par 17 i 1859: LenkeJeg har fått så utrolig god hjelp til å tolke uleselig skrift før, at jeg prøver meg igjen.Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan prøve, men jeg tror det blir mange hull og feil.Hand? ifølge tilladelse? i .... Resolution.. aflagt den 28. oktober .... Ed til ... på ikke at nevnt bruden? far? .. ved ægteskab eller forbind... ægteskabsløfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg prøver også: Hand i følge Tilladelse i høieste Resolution af 22 Juni 1859 aflagt den 28de October s. A. Ed til Thinge paa ikke at være bunden for Tiden(?) ved Ægteskab eller forbunden(?) Ægteskabsløfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit.elisebet totland

Takk for flott bidrag. Ved hjelp av opplysninger fra sidelinjen, har vi nå hele teksten: 'ifølge tilladelse i Kgl. Resolution af 22 juni 1859 aflagt den 22 october s.A. tilsagn paa ikke at være bundne for tiden ved ægteskab eller bindende ægteskabsløfte'Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Jeg tillater meg å komme med et noe avvikende lesingsforslag: 'Have ifølge Tilladelse i høieste Resolution af 22 Juni 1859, aflagt den 28de October s.A. Ed til Thinge paa ikke at være bundne for Tiden ved Ægteskab eller forbrudt[?]Ægteskabsløfte.'Eilert Bjørkvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Ja, Eilert Bjørkvik og Stig Nyberg; jeg tror dere har rett i at det handler om en ed. Dermed løser det gåten min. Det er altså de selv som må garantere/avlegge ed på at de kan gifte seg. Det gir mening. Jeg stusset på at staten kunne gi tillatelse uten å ha stadfestelse fra noen om at de ikke var i et ektesskap eller var bundet ved ekteskapsløfte.Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.