Gå til innhold
Arkivverket

[#56552] Skilsmisse og gjengifte i k.bøker 1700-tallet


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Fra Berg i Østfold er 19.juni 1793 innført et [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7428&idx_id=7428&uid=ny&idx_side=-155>Lenke referat av skilsmisse ved kongelig bevilgning i København i 1793, under kong Christian 7, innført blant trolovelser.Paret Elen Cathrine Lund og Magnus Olsen Løcke hadde ingen barn. De hadde vært gift i to år. Skilsmissegrunnen oppgis å være uoverensstemmelser på grunn av en feil hun har (begått) og som han har oppdaget. Paret skrev et felles bønneskrift til kongen om å få ekteskapet oppløst.I følge hennes andre ekteskapsinngåelse i Moss feb. 1804 var begge ektefeller innvilget tillatelse til å gifte seg igjen. LenkeHer er min avskrift fra kirkeboka i Berg i 1793:*D. 19de Juni 1793 er efterfølgende Skilsmisse Bevilling indført, saalydende: Kop. En Rigsdaler stemplet Papier 1793. Christianus Septemus pp: giøre alle vitterlig: at eftersom Magnus Olsen Løche og hans Hustrue Ellen Cathrine Lund af Bergs Præstegield i Aggershuus Stift udi vort Rige Norge for Os allerunderdanigst have andragit, at de den Tiid de med hindanden have været i Egte. have de ikke avlet noget Barn tilsammen men at en af bemeldte Ellen Cathrine Lund for Egteskabet begaaet, og af hendes Mand opdaget Feyl foraarsaget, at deres Gemytter ikke stemmer overens, og at de vilde blive ulykkelige, om de skulle blive hos hinanden: Saa have Vi i anledning af deres allerunderdanigste den af os giorte Ansøgning og Begiering allernaadigst bevilget og tilladt, saa og bevilge og tillade: at de maa leve adskilte fra hinanden i henseende til Bord og Seng: Forbydende alle og enhver herimod, efter som foreskrevet staaer at hindre, eller udi nogen maade forfang at giøre under Vor Hyldest og Naade. Skrevet Paa Vort Slot Christiansborg udi Vores Kongelige Residentz Stad Kiobenhavn d 5te April 1793. Under Vort Signet (LS)Efter Hans Kongelige allernaadigste Befaling C:v: Brandt Schov Colbiørnsen Regersen(forts. side 336:)Forestaaende at være ligelydende med Registrant Bogen bevidner underskrevne Hans Kongelige Magestrats Justitz Raad og Archevarius udi det Danske Cancellie d 14de Juni 1793 H Knudsen. Rigtig Copie testerer Johan Rosing.*Se ellers tidligere tema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Så flink jeg er blitt med lenker! Gjør oppmerksom på at denne skilsmissen skjedde på Orkdalsøra i Sør-Trøndelag. Dagens Orkanger. Det var et strandsittersted på grensen mellom Orkdal og Strinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ane Jensdtr. Wilmann fra Orkdalen må ha vært en sterk kvinne, Bjørn!Finner dere flere skilsmisser (med gjengifte)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

To av mine aner som var gift med hverandre ble skilt allerede i 1682 ble skilt. Det var Halvor Olsen Sevle født ca 1645, og Jøran Knutsdatter født ca 1650. Disse var fra Sevle i Nore i Buskerud, men kom til Soknedalen Norderhov i Buskerud før de ble skilt. Denne saken var iallefall oppe den 24.02.1682: Jøran Knutsdatter hadde sin ektemann for retten på Ringerike på grunn av utroskap. Det sies blant annet at 'Manden på det tredje året har lagt sig i løst lefnet med Sigrid Helgesdatter, som ednu uforløst går med hans barn'. Han hadde også mishandlet sin kone med hugg og slag. Halvor ble dømt til å betale det løsøret han eide til Kongen(hadde forbrutt løsøret), og det som saken hadde kostet det offentlige. I tillegg måtte han betale 12 riksdaler i leiermålsbøter, og ekteskapet ble oppløst. Jeg ser jeg har henvist til debattnummer 9224 og 10045 på Digitalarkivet i slektsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk ikke med at både Jørand og Halvor ble gift pånytt igjen. Jørand var vel ikke helt enkel å leve med, og var innblandet i flere rettssaker. Heller ikke Jørans ekteskap med Even Iversen kan ha vært særlig vellykket, for i en sak den 30.01.1706 kommer det frem at Even 'ingen sinde har villet leve med hende som en ægtemand findes ansvarlig'.Den tidligere nevnte Sigri Helgesdatter som hadde fått barn med Halvor Olsen her kunne legge frem en ustemplet attest av 16.august 1690 på at hun hadde blitt gift med Halvor Olsen da hun den 08.07.1691 ble fengslet for å ha arvet 3 barn med han uten å være gift. Attesten av 1690 ble ikke godtatt av retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takk, Anne Lise!Nedrebø skriver i et annet tema her at det slett ikke var uvanlig med skilsmisse på 1600-tallet i Norge, og materialet er relativt lett å finne i domkapittelsprotokollene.Er noen av disse protokollene på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Opplysningene som jeg skrev om har jeg fra en jeg fikk tilsendt informasjon fra, og jeg vet ikke om domkapittelprotokollene er å finne på internett. Kanskje er det noe å finne i tingbøker, og jeg har oversikt over mikrofilmer med mikrofilmnummer for Ringerike/Hallingdal, Stjør-og Verdal og Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.