Gå til innhold
Arkivverket

[#56567] Åfjord, Sør-Tr: Henrikke Josefsdtr Lines, 1823 - 1928?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

I jakta på dei riktig gamle spør eg i dag etter denne kvinna, som i følgje DISgravregister skal vere fødd 20.05.1823 og død 22.02.1928. Fødselsåret stemmer bra med folketellinga 1900 Lenke - kan nokon med lokalkunnskap bekrefte eller avkrefte dødsår og dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Når eg likevel er på dei kantar - eg finn ei anna Josefsdtr på Lines ved ft 1900 Lenke - kan ho vere identisk med Anne Kjerstine Lines frå DISgravregister, f.04.12.1834 d.15.01.1939, viss dei datoane er rette då. Kan nokon bekrefte/avkrefte dette og, og eventuelt påvise slektskap mellom desse to Josefsdøtrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Litt tydeligere skrift i klokkerboken, angående dåpen til Henrikke:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bjørnør, Klokkerbok nr. 657C01 (1818-1868), Fødte og døpte 1823-1824, side 29. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16180&idx_id=16180&uid=ny&idx_side=-31>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Tusen takk! Då veit eg at fødselsdato og -år er rette, og at dei to var systre, så då blir det endå meir ynskjeleg å finne ut om begge verkeleg vart nær 105 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Aase!Angående Anne's mann,Samson Lines.Han heter Samson ANDERSEN Lines,ifølge Dis Treff. Fornavn Etternavn Sokn Fylke Periode Info om Nr Samson Andersen Lines Stoksund Sør-Trøndelag f.1835-d.1919 Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Ja, det finnes bygdebøker for Bjørnør. Så vidt jeg husker er det bind V som omhandler Stoksund. Jeg har ikke bøkene selv, men om du ikke får svar før, kan jeg slå opp i morgen kveld; da har vi møte på bibliotektet hvor de har alle bind.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mange takk for tilbodet - eg ventar i spenning. Eg er i utgangspunktet skeptisk, fordi feilkjeldene er mange, men det hadde vore 'stas' om dette verkeleg var to systre på nesten 105 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Aase Nå kan jeg bekrefte at begge disse søstrene ble 105 år gamle. Bygdeboka oppgir at Henrikke var gift, men barnløs og Anne var gift 2 ganger; andre gang med med Samson på Lines. Under omtalen av Henrikke (1823 - 1928) står følgende: 'Søstera Anne Kristine som døde 1939, var også 105 år da hun døde.'mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mange takk! Dette er sterke tal, som blir notert med glede. Dumt eg ikkje ba deg sjå etter om dei hadde fleire sysken, og om kor gamle dei i tilfelle vart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg tenke faktisk på å låne bindet som omhandler Stoksund, men ble opptatt med møtet. Så vidt jeg husker het faren Josef Josefsen ... men jeg skal sikkert innom bibliotektet snart og da kan jeg se etter. Jeg noterte at Anne K var gift med Andreas Jonassen Refsnes på Gården, Blindvåg i tida 1862 - 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilhelm Gravdal

Henrikke Josefsdatter Lines døydde 22. februar 1928 og vart gravlagd 1. mars 1928 i følgje Stoksund klokkerbok 1921-1937 hos Statsarkivet i Trondheim. Her vert elles fødselsdatoen sagt å vera 20 mai 1833, noko som må vera 10 år gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Nå har jeg fått Bjørnørfolket, bind V, i hus:1. Elen Marie: 1819 - 1885 2. Henrikke 3. Josef (IV): 1826 - 1918 4. Erik som døde en time gammel 5. Nella: 1830 - 1890 6. Anne Kirstinemvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.