Gå til innhold
Arkivverket

[#56569] Oppslag bygdebok for Åmot,Hansstuen.


Gjest Else Kari U.Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Er det noen der ute som har mulighet til å slå opp i bb for Åmot bind 1 for meg ? Skulle gjerne visst hva som står om Pernille Pedersdtr gm Hans Iversen i Hansstuen under Nedstu Skramstad. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har ikke bygdeboken foran meg nå, men jeg hadde et innlegg om denne familien i tema nr 55720 - LenkeI bygdeboken kalles Pernille for Simensdatter, og det står at hun var fra Grinihagen eller Blikstad (- hvis jeg ikke husker helt feil). Dette er ikke riktig - Pernille var fra Rødsdalen i Åmot og datter av Peder Knutsen og Goro Halvorsdatter.Jeg skal slå opp i bygdeboken når jeg kommer hjem ikveld, så kan jeg gi flere opplysninger både derfra og fra mine egne notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Tore ! Det var nettopp svar fra deg jeg håpet på,det var nemlig den debatten jeg leste der du skrev at 'det som stod om Pernille var feil'Mitt utgangspunkt er en Pernille Pedersdtr som havnet i Vang,ved hennes vielse i 1834 sies hun å være 32 år og har attest på at hun er vaccineret i Aamot av Lars Tingstad.Finner en Pernille Pedersdtr som er reg utflyttet fra Aamot til Rommedal i 1825,sies da å være 23 år.Den eneste Pernille Pedersdtr som konfirmeres i Aamot som stemmer i alder er jo nettopp Pernille fra Rødsdalen.Men hun blir altså da gift med Hans Iversen i 1830 (dog lyver hun på alderen der,men det er ikke uvanlig) Ser også ut til at hun er fadder for en av søsteren Helene sine barn.Så akk jeg må vel slå fra meg denne Pernille som formoder! Men hvem kan min Pernille være? Blir ikke lett dette tror jeg.Takk for raskt svar Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

På side 394 i Åmot bygdebok bind 1:Hansstua var et bosted under Nedstu Skramstad der Hans Iversen Tingstad bodde som innerst. Han var født 1791 og døde 5/9 1855 gift 1830 Pernille Simensdatter Blikstad (Grenjehagen) f. 8/1 1804. De hadde 5 barn, de to første født på Tingstad, de andre i Hansstua.1. Gurine Hansdatter 20/6 1830 2. Iver Hansen 5/6 1833 3. Peder Hansen 12/12 1840 4. Anne Serine Hansdatter 25/3 1845 5. Martea Hansdatter 2/4 1847Pernille Simensdatter bodde her ennå i 1865. Det fantes ikke jordbruk her. Senere bodde Simen Pulsen Snarud i Hansstua etter han flytter fra Persstua. Av andre som bodde i Hansstua, var Minda og Ole Børresen (senere Kvernå og Bø) og Maria og Ola Olsson (senere Gundastua).Detter er alt som står om Hansstua i bygdeboka. Jeg kan skaffe flere opplysninger om Pernille hvis du ønsker. Jeg har registrert alle som er født i Åmot fra 1786 til 1883.Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, da fikk du gjengitt opplysningene fra Åmot bygdebok, og som du ser, er hun feilaktig kalt Simensdatter i bygdeboken, ref. mitt første innlegg over. I tillegg til barna som bygdeboken nevner, mener jeg det også var en Tollef Hansen, men det må jeg altså se etter når jeg kommer hjem.Men uansett - du må nok avskrive denne Pernille som for-moderen som havnet i Vang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei Else Kari!Det stemmer i bygdeboka står det Simensdatter. Jeg har sjekket med kirkeboka og under vielsen 22/7-1830 står det:Pige Pernille Pedersdtr. tjener på Skramstad 27 år.Jeg har sett på født og finner 2 Pernille Pedersdtr. født i 1804, 2 i 1797,1 1 1795 og 1 i 1787.De to i 1804 er vel mest aktuelle hvis den oppgitte alder ved vielsen er riktig.Det er mulig det kan være noen flere, men jeg holder på og registrere disse og mangler 1806 - 1810. (Blir vel ferdig i løpet av kvelden/natten).Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Takk igjen! Da har jeg kanskje et spor ,som jeg slo ifra meg i første omgang siden 'Pernille Rød' ikke hadde noen bror Peder !Men sammen med Pernille flyttet også en Peder Pedersen til Rommedal,han er 20 år,altså f ca 1805. Det kan være disse var søsken,siden de flyttet samme dag til Rommedal.Finner desverre ingen ev disse reg innflyttet hverken i Rommedal eller Vang. Men disse inn og utflytterlistene er meget mangelfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei igjen!Ingen av de to Pernille'r som er født i 1804 har noen bror som heter Peder.Hvilke opplysninger har du om 'din' Pernille? Jeg har registrert alle døpte 1786 - 1883 (manger 1806-1810), samt noen konf. og vielser i samme tidsrommet så det er mulig jeg kan finne noe hvis du mener hun kommer fra Åmot.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det eneste jeg har som jeg skrev i innlegg 3 er at hun ved vielsen har attest som sier at hun er vaccinered i Åmot av Lars Tingstad.Alder oppgis å være 32 (i 1834) Ikke mye å gå på. Sitt første barn fikk hun i 1828 med en Svensk Skindfellmaker, barnet ble døpt Petronelle. Pernille bor da i Furnes. uægte barn nr 2 Lars (min ane)får hun i 1831 med skomager Ole Larsen hun bor da i Vang. De gifter seg i Furnes i 1834 deretter får de tre barn til.Jeg har ikke funnet noen dødsfall på Pernille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

HeiJeg så på konf. og fant bare den ene Pernille konf. i 1820. (født 1/7-1804). Den andre finner jeg ikke som konf. og heller ikke blant døde. Det er mulig hun han flyttet fra Åmot før konf. Jeg har ikke registert de som er vaksinert. Kommer tilbake med mer hvis jeg finner noe.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Takk igjen,det er mulig hun var ukonfirmert da hun flyttet,det er jo heller ikke sikkert det er den Pernille Pedersdtr som er registrert utflyttet i 1825, 23 år gammel som er min heller :) Lite å gå på desverre. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Nå har jeg sett i mine nedtegnelser om familien på Hansstuen under Skramstad, og uten at det bringer trådstarter noe nærmere en løsning på hennes problem, vil jeg likevel for fullstendighetens skyld bare bekrefte det jeg antyder i innlegg 6 her ovenfor, nemlig at Hans Iversen og Pernille Pedersdatter i tillegg til barna som er nevnt i Åmot bygdebok og i Else Granums innlegg 4, også hadde en sønn Tollef Hansen, født 4/11 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Du har vel også i ettertid siden debatt 55720 funnet ut av hvor Pernilles mor Goro Halvorsdtr kom fra ? Hvis ikke så fant jeg iallefall ut det før jeg måtte avskrive henne på mitt anetre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ifølge bygdebok for Ytre Rendalen var hun født 1763 under Nordre Fiskvik datter av Halvor Nilsen N Fiskvik gm Marit Olsdtr Søstu Otnes.Disse ble viet 1759 Goro og søsteren Kari f 1760 flyttet til Åmot i 1788. Hvor Kari ble gift med Kristen Kristensen Deset og Goro da med Peder Knudsen. Alt dette er hentet fra bygdeboka så det må vel sjekkes med kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Tusen takk for den opplysningen - den er verd å undersøkes nærmere!Da ble det plutselig litt ombyttede roller her - du som den opprinnelige trådstarter/spørsmålsstiller bidrar med opplysninger til en som egentlig bare hadde tenkt å bidra med svar og hjelp. Det er når informasjon utveksles på denne måten at dette forumet er på sitt beste!Så derfor benytter jeg anledningen til også å spørre andre av forumets lesere med Åmot-/Sør-Østerdal-kunnskaper om Pernille Pedersdatters farmor, Kari Karlsdatter. Jeg påtreffer henne første gang når hun gifter seg 30/4 1753 med Knut Pedersen (av den gamle slekten på Rød nordre). I 1801 bor Kari og Knut som almisselemmer på Rød, og hun oppgis da å være 75 år gammel.Kari Karlsdatter dør som fattiglem på Rød i 1803 (begr.4/12) og oppgis da å være 78 år gammel. Kari må derfor antas å være født engang på 1720-tallet.Kanskje peker patronymikonet Karlsdatter ut av Åmot - mannsnavnet Karl har ikke vært mye benyttet der i bygden (- bortsett fra på Arnestad store der Karl-navnet opprinnelig kom fra Deset tilbake på 1600-tallet).Er det noen som vet hvor Kari Karlsdatter i Rødsdalen kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

En kandidat: Kari Karlsdatter Strand, konfirmert i 1748, fjerde kolonne, nedre tredjedel: LenkeFinner ingen Karl under Strand i Stor-Elvdalsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Siden det spørres om Pernille Persdatters bestemor her, tillater jeg meg å ta opp et problem angående en av hennes tippoldemødre også. Det gjelder Anne 'Olsdatter', farmora til Knut Persen Rød.Anne 'Olsdatter' var gift med Ola Persen (ca. 1660-1737) på Rød. Hun var mor til Per Olsen på Rød og Ola, Arne og Marit. I Åmot bygdebok er Anne 'Olsdatter' ikke nevnt, men i skiftet etter Anne Olsdatter på Kynnberget i Elverum i 1778-79 nevnes Anne 'Olsdatter' Rød som faster til Anne Olsdatter Kynnberget. Mora til Anne Olsdatter Kynnberget (født på Mykju i Løten 1710) er kalt Kari Andersdatter Koppang i skiftet. Faren er ikke nevnt, men jeg har påvist i artikkelen 'Et mammutskifte på Kynnberget i Sørskogbygda i 1778-79' i Tjukke Slekta nr. 2/2004 at han het Ola Taraldsen og var bruker på Mykju (ikke nevnt i Løtenboka).Det er rimelig sikkert at Ola Taraldsens patronym er korrekt. Som nevnt i artikkelen må enten Anne 'Olsdatter' Røds patronym være feilskrevet i skiftet for Taraldsdatter, eller så er Ola og Anne halvsøsken med felles mor. Flere søsken er ikke nevnt i skiftet.Artig om noen vet noe om opphavet til Anne 'Olsdatter' Rød og broren/halvbroren Ola Taraldsen Mykju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Til Tore: Ytre Rendalsboka, s. 247 og 363:Kari Karlsdatter, f. ca. 1724, fra Utstu Åkre i Ytre Rendalen ble gift med Tarald Olsen Søndre Hagen.Kari Karlsdatter, f. ca .1721, fra Søndre Hagen i Ytre Rendalen ble gift med Sevat Andersen Bortstu Åkre.Dermed er det ingen av disse to. Eliminering er også ei hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takk for hjelpen med å finne Kari Karlsdatter! I jakten på kandidater er det greit å kunne eliminere noen, også.Jeg har med stor interesse lest artikkelen i Tjukke Slekta om ''mammutskiftet'' på Kynnberget. Jeg er i det hele tatt imponert over nivåhevingen de siste årene i dette medlemsbladet til Sør-Østerdal Slektshistorielag, først og fremst innholdsmessig, og også utseendemessig. Her er det blitt mange grundige artikler de siste årene og mye interessant lesning for oss med slektstilknytning til dette området.Så får vi se om det dukker opp opplysninger om Kari Karlsdatter Rødsdalen og Anne Olsdatter Rød, enten i denne tråden - eller kanskje i en artikkel i Tjukke Slekta...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei Else KariTilbake til Pernille Pedersdatter.Jeg fant Pernille Pedersdatter 23 år utflyttet fra Åmot til Romedal i 1825, Åmot mini 5: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603350068.jpg>Lenke (1825 nr. 4)Etter dette skulle hun være født i 1802, men det er ingen Pernille Pedersdatter født i Åmot i 1802. Men i listen over innfl. i 1823 fant jeg Pernille Pedersdatter 21 år. og hun kommer da fra Romedal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja det ser ut til at den Pernille Pedersdtr som flyttet ut fra Åmot i 1825 er den samme som flyttet dit i 1821,der får jeg da også bekreftet at hun er confirmert 5/10 1823. Jeg fant henne både konfirmert og utflyttet til Åmot i kirkeboka for Romedal.Men det er litt rart at min Pernille Pedersdtr ved vielsen da har attest på at hun er vaccineret i Åmot av Lars Tingstad ? Denne Pernille fra i Romedal ble vaccineret av O Jensen i 1817,hun kalles også gårdmannsdatter når hun flytter til Åmot. Det er noe som skurrer,synd jeg ikke har fått lært meg disse lenkene,ser det er godt forklart både her og der men...får prøve å få datter`n min til å vise meg:)Vielsen til Ole Larsen og Pernille Pedersdtr er 29/12 1834,viede nr 13 i Furnes klokkerbok. Kirkeboka er ikke scannet ser jeg.Ellers får jeg prøve å følge opp denne Pernille i Romedal for å se om hun ble der eller om hun kan være aktuell.Det finnes en Pernille Pedersdtr i Vang 1865 logerende i Frydenberg hun er 67 år f i Åmot,men hun kalles ugift. Vrien denne dama!Takk for god hjelp ! Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Bare rot med disse Pernillene og attester ! Den som flytter fra Romedal til Åmot i 1823 er datteren til Peder Halvorsen og Anne Oudensdtr Bratvold Hun blir f i 1802 og konfirmert i 1816. Men den Pernille som kommer til Åmot fra Romedal sies å være confirmert 7 oct 1823,hvis jeg ikke leser helt feil. Eller er det attesten på at hun er konfirmert som er skrevet 7/10 1823 i forbindelse med flytting ? Noen som har noen mening om det ?Kanskje noen som har bygdebok for Romedal som kan slå opp under Bratvold å se om det står noe om denne familien ? Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Når det gjelder attesten så tror jeg nok dette er en attest fra presten i Romedal som bekrefter at hun er konf. og ugift da hun flytter, jeg tror det var vanlig.Hvis jeg ikke 'snør inne' før imorgen så er det mulig jeg skal en tur på Riksarkivet og da kan jeg se i bygdeboka om det står noe der.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.