Gå til innhold
Arkivverket

[#56574] Hvem er Andreas Gundersen på Rolfsøy i Måsøy?


Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Nilssen

Min 4*tippoldefar Andreas Hermandsen blir konfirmert i iflg kb for Måsøy i 1831. Jeg forstår anm. her som at han er oppvokst hos Andreas Gundersen på Rolfsøy. LenkeAndreas Gundersen hjemmedøper 3 av barna til Andreas Hermandsen. I 1844, 1847 og 1851.Noen som har noen aning om hvem denne Andres Gundersen kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Marita Nilssen

Takk SisselDet jeg nå har er at ungk Andreas Gundersen, Reinø blir gift 11.11.1810 i Måsøy med pigen Anne Margrethe fra Torskefjord i Hammerfest sogn.Di får datra Anne Birgitte f 26.02.1814, Reinø. Jeg har ikke funnet flere barn, og har heller ikke klart å finne noe mere om dattera Anne B.Den 11.10.1849 dør kone Anne Margrethe Gundersen f Møllersdtr 60 år. Jeg antar dette er kona til Andreas. Hun skal altså være f ca 1790.Min forfar døper en av sine døtre Anna Margrethe, f 1841, dette kan jo være oppkalling av fostermora hvis det var så at Andreas Gundersen var fosterfar.Jeg har ikke klart å finne ut når Andreas Gundersen dør, så hvet ikke hvem hans foreldre er? Har heller ikke funnet Anne Margrethe i Torskefjord, Hammerfest på 1800 tellinga. Fikk parret flere barn enn denne ene datra i 1814?? spørsmålene er mange...mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Vigdis Varhaugvik

Se på debattene: 77821, 77173 og 77146, mulig du finner interessane opplysninger der. Mulig du er på feil spor?mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ved vielsen til Andreas Gundersen oppgis det at han er fra Reinøya (ligger mellom Rolfsøy og fastlandet). Hvis du ser på 1801-tellinga for Måsøy, så finnes det en Andreas (13 år) på Reen-øe. LenkeHan er riktignok oppført med etternavnet Christensen, men han er samtidig oppført som sønn til Gunder Aaunetsen og Gunild Andersdatter. Etternavnet kan rett og slett være feil, eller han kan muligens være en fostersønn til Gunder og Gunild. Uansett så tror jeg dette må være den Andreas du er på jakt etter. Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hva angår kona til Andreas Gundersen, Ane Margrethe (Møllersdatter?), så finnes det egentlig bare en aktuell kandidat blant konfirmerte i Hammerfest, nemlig Ane Margrethe Christophersdatter, konfirmert 1804: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=295&idx_id=295&uid=ny&idx_side=-190>LenkeDu finner henne her ved FT-1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.