Gå til innhold
Arkivverket

[#56580] Bistand til å tolke kirkeboksinnføring i Holt 1817


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Kan noen veilede meg hvor disse to personene kan ha sitt opphav ? Ellev Ellevsen (et sted på Vegårdshei) og Helvig Andersdotter Joranstad. Aust-Agder fylke, Holt, Ministerialbok nr. A 5 (1813-1821), Ekteviede 1817, side 195. Mvh Hans Gangstø

bilete4233.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Ja der var det bedre. Er ikke så godt kjent på disse kanter. Hvilket sogn hører Eger, Vegårdshei til ca 1790-1795? Hvor er Joranstad ? Hvilke kirkebøker vil jeg finne disse i? Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

I den perioden du spør om var Vegårshei sogn et anneks under Gjerstad prestegjeld.Joranstad ligger så vidt jeg vet i Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt mer om Elev Elevsen Eger: Han bodde altså på plassen Eiker i Vegårshei da han giftet seg.I ft. 1801 er han 11 år (Elef Elefsen) og bor på en annen Vegårshei-plass - Bøykedalen.Husstanden han tilhørte i 1801 ser slik ut:Knud Osmundsen, 71 (2. ekteskap), husmannIngebor Olsdtr., 67 (2. ekteskap)Ane Rasmusdtr., 42, ugift, Ingeborgs datterElef Elefsen, 11, Anes sønn--------Ellef Ellefsen var altså født utenfor ekteskap. Han ble døpt ' d. 23 Søndag efter Trinitatis' (7.november) 1790 i Vegårshei: Lenke (se dåp nr. 25).Dåpsinnførselen lyder vel ellers omtrent slik:Eet Uægte Drengebarn fra Uxvaten. Nom: Elef. Moderen Pigen Ane Rasmusdat: der tienende paa Løve - til Barnefader udlagt ungkarl Elef Kiddelsen Løve. Test: Ane Svenungsdat: Uxvatten, Tori Ribe, Hans Lunstøl, Jørgen Skaadet, Christen Hansen Selaas.Normalisering av de omtalte gårds-/plassnavnene (som alle ligger i Vegårshei: Usvatn/Ufsvatn, Lauve, Ripe, Lundstøl, Skotet og Selås.Ellef Ellefsens far, Ellef Kittelsen Lauve, var nok f. 1769 som sønn til Kittel Grundesen Lauve (ca. 1724-1797) i hans ekteskap nr. 2 med Karen Jonsdtr. Moland (fra Søndeled)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hjertelig takk - det var velkomne opplysninger. Jeg sliter litt med manglende lokalkunnskap i disse kommunene. Jeg mener å ha sett en gang at det er en nettside med Vegårdsheislekter men klarer ikke ta den igjen. Finnes det noe slikt eller en bygdebok/gårdshistorie ? Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det finnes 3 bind gårds- og slektshistorie for Vegårshei (+ en egen utgivelse av slektstavlene). Forfatter: Hallvard Tveiten. De inneholder en del feil, men er ellers fyldige.Det finnes også bygdebok for Holt (Sv. Svensen), samt en gårds- og slektshistorie for Dypvåg (Danielsen/Jenssen), som også (bind III) omtaler gårder bl.a. i Holt og Vegårshei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.