Gå til innhold
Arkivverket

[#56585] Hvem var Alette Lemvig, f. ca 1757, g 1792 i Bjørnør med Claus Cloumand Carlsen?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Claus Cloumand Carlsen og Aleth Lemvig (Lenvig) bodde på Halsøya i Vefsn i 1801, og kom dit fra Bjørnør i ST etter 1796 og før 1801:LenkeClaus Klomand og hans tvillingbror Jens ble døpt Dom iudica 1752 i Nærøy hvor faren Jørgen Carlsen var residerende kapellan. Mora var Magdalena Christina Hansen, som sikkert døde i barselseng, for det ble holdt likprediken over henne samme dag som guttene ble døpt. Jørgen Carlsen ble sogneprest i Bjørnør i 1765 og døde der i 1772 i Bjørnør 63 år gammel.Claus Claumand Carlsen ble 1792 gift i Osen i Bjørnør med jomfru Alette Lemvig. (forlovere Jens og Johan Ulrich Paasche).De hadde tre barn døpt i Bjørnør, alle med i FT 1801 Vefsen:Magdalene Kirstine d. 18/2-1793.Carine Helene, døpt 1 påskedag 1794Abel Maria Lorck, døpt 20/11-1796.En sønn Niels Andreas Winther ble født i Vefsn i 1801.Faddere på de tre jentene døpt i Bjørnør er bl a Jens og Johan Uldrich Paasche og deres respektive koner. Johan Ulrich Paasche var gift med Claus Cl Carlsens halvsøster Mille Christine (44 i 1801) og Jens Christian Paasche var gift med Christiana Beata Lemvig (46 i 1801).HVEM VAR ALETTE LEMVIG?Var Christiana Beata Lemvig gift med Jens Chr Paasche hennes søster eller en fjernere slektning av henne?Abel Maria Lork, 72 år og fattig enke på Hof i Orkdal, enke etter sal. Lemmich. Mannen het Jean Lemmich og døde der i 1798 72 år. Er det noen forbindelse til det faktum at Claus Cl Carlsen og Alette Lemvig døpte sin yngste datter Abel Maria Lorck?Alle innspill av interesse.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har nå lest tema 40893 og ser at Alette neppe var en søster av Christiana Beata Lemvig.Alettes etternavn er Lemvig ved vielsen i 1792, Lenvig i 1801 og Lemech ved sønnen Johannes' dåp i Vefsn 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har kun funnet en person på FS og det er Alette Rosenvinge Lemmich f.28/8 1761. Mere står det ikke utenom at hun ble gift ca. 1780 med Claus Clouman Carlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Berit, jeg tror dette kan være et spor. En Alethe ble døpt 1/9-1761 i Vår Frue med foreldre Jan Hansen Lemiche og Karen Hellena Rosenvinge (nr 41):LenkeFørste datter Magdalene Kirstine oppkalt etter Claus Carlsens mor, andre datter Carine Helene etter Alettes mor og tredje datter Abel Maria Lorck etter Alettes stemor i Orkdalen, enken etter Jan Lemmich som må ha vært gift to ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Magdalene Kirstine Carlsen var min svogers tippoldemor (jeg blir stadig mer sikker på det). Hun står som Karlsdatter i 1865 og født i Bjørnør og da hun døde, men nå har jeg fått sjekket kirkebøkene i Stamnes, og hun står som Carlsen ved vielse og ved de tre eldste barnas dåp som jeg har funnet. Et av barna het Alette Kirstine. Rosenvinge finnes også som andre døpenavn ved flere i etterslekten, bl a min svogers bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg glemte av å si at den ovenfor nevnte Alette i sjeleregister 1794 for Bjørnør står benevnt som Madam Alette LEMMICH.Hennes mor Karen Helene Rosenvinge er vel datter av sogneprest i Frosta Eiler Rosenvinge og Elen Junghans.Datteren Anna Elisabeth (foreldre Johan Lemmich og Caren Hellena Rosenvinge) ble døpt i Vår Frue 1/3-1767 (faddere: Etatsraad Henrich Hornemand, Mad: Jens Andreas Larsens, Jomfru G. Kaasbøll Rosenvinge, Hr Biskop Johan Ernst Gunnerus, Msr Thomas Junghans).Kiøbmand Johan Lemmichs hustru Karen Helene Rosenvinge ble begravet ved Vår Frue 4/5-1768 31 1/4 år (dødsårsak: Apoplexie).Året etter (4/5-1768) ble Enkemand og velfornæmme Negotiant og Borger af Trundhiem Johan Lemmich copuleret i Strinda/Lade med den dydædle Jomfru Abel Maria Lorch.De flyttet senere til Orkdal. Johan Lemmich ble begravet der 2/10-1798 72 år. Bosted: Øren.Hans fattige enke Abel Maria Lorch finnes på Hof i Orkdal i 1801:LenkeMitt spørsmål er :Hvem var Jan/Johan Hansen Lemmich og hvorfra kom han?På FS finner jeg en Hans Lemmich som 1713 blir gift med Alhed Jørgensdatter i Bragernes. Er dette et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Har bare fulgt med dette med et halvt øye siden dette var så laaangt fra Christiania.Men siden Hans Lemmich som gifter seg i Bragernes 1713 blir nevnt, kan jeg tilføye at han har en sønnedatter Alet Lemmich født 1760 på Vang (Hedmark), døpt 04.09.1760. Foreldrene er regimentskvartermester Iver Lemmich (nevnt i Ovenstad, men han kjenner ikke Ivers opphav) og Anna Penelope Pohlman.I tilfelle det har interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha. Det har så absolutt interesse. Jeg kastet mitt blikk på denne Hans Lemmich, nettopp fordi han hadde en kone ved navn Alhed. Derfor er din informasjon av interesse. Jeg fant kopulasjonen i Bragernes i 1713 i KB, men det står ikke hva han hadde for yrke. Tror jeg skal lete videre i KB for Bragernes.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har tidl. notert at det var viseborgermester og rådmann i Christiania, kjøpmann på Bragernes Hans Sørensen Lemmich som 1713 ble g.m. Alhed Jørgensdatter Neumann. Han var sønn av krigskommisær, assessor i overhoffretten, postmester, skipsreder og kjøpmann Søren Hansen Lemmich (d. 1760) og Petronelle Johansdatter Sommer.Jeg har notert 3 barn av Søren og Petronelle: Sogneprest Hof i Solør Severinus (Søren, Severin) Sørensen Lemmich (5 feb. 1695 Bragernes -) g.m. NN, en sønn Søren, Alhed Sørensdatter Lemmich (døpt 7. okt 1701 Bragernes - begr. 12 juni 1742 Vinger) g.m. sogneprest Johannes (Hans) Jacobus Christensen Smidt (Schmidt), foruten nevnte Hans g.m. Alhed.Kanskje Johan Hansen Lemmich (f. ca. 1726?) kan være sønn av Hans og Alhed, og isåfall oppkalt etter sin farmors far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare såvidt innom, Hans Sørensen Lemmich og Ahled Jørgensdatter Neumann hadde en rekke barn, de første døpt i Bragernes, deretter døpes barna i Vor Frelsers Kirke i Christiania etter at familien flyttet dit.Jeg har 17 barn til Søren og Petronelle.Dette får jeg komme tilbake til om det har interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du kan få disse barna av meg om du kan vente litt, enklest kanskje å sende på en e-post (det er ganske mange barn og kildedetaljer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg begynte såvidt på KB for Bragernes fra 1723 til og med 1728. Har aldri vært inne i disse kirkebøkene før. Jeg fant f. eks. 29/6-1723 Hans Sørensens barn Søren. Er dette da Hans Sørensen Lemmich? Så var det en innføring 4/5-1725, hvor presten har glemt å skrive barnets navn (faren var Hans Sørensen). Kanskje var Hans Lemmich på den tiden allerede flyttet til Christiania?Geir, finnes Johan/Jan blant de barna du har? Du får gjøre hva du selv finner enklest. astrrye+krøllalfa+online.noDet er veldig snilt av deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, det er Jan. Barn døpt t.o.m. 02.12.1720 er på Bragernes, fra 11.08.1722 i Vor Frelsers Kirke. Jeg har ikke adressen din på denne pc'en. Ikke sikkert jeg rekker å sende de to barnekullene (du ønsket begge?) før imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Geir, får jeg lov å henge meg på ønsket om begge barnekull pr. E-post? Jeg holder p.t. på med min mors slekt (Arveschoug) og hennes oldemors søster var g. Neumann, hvis tippoldefar var Jørgen Poulsen og Barbara Johansdatter Krefting. (Kan forøvrig ovennevnte Alhed Jørgensdatter Neumann også være en datter av disse to - Neumennenes stamforeldre? Min epost er hcarentz-krøllalfa-aol.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tusen takk, Geir! Men ta den tiden du trenger - jeg blir uansett bortreist i to uker f.o.m torsdag, og får nok ikke sett på noe fra deg før jeg er tilbake ca. 25. ds. mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.