Gå til innhold
Arkivverket

[#56588] Hjelp til å tyde brudgoms fødested ved vielse i Sannidal, Telemark 16.07.1820.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

På nevnte dato giftet Elling Knudsen seg med pige Ane Fredriksdtr. Hun var født på Kongsberg, og brudgommen var født ved Arendal. Men kan noen hjelpe meg med å tyde det som står foran Arendal? Se post nr.16 på høyre side i kirkeboka. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet Reidar, men jeg får ikke det helt til å passe. Jeg mener navnet er en del lenger, og kanskle slutter med en d. Men du har rett i at den ikke er enkel.Tar med et utsnitt av teksten, kanskje det kan hjelpe. Mvh. Rune T.

bilete4235.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for nye innspill. Begge forslagene er gode, men jeg lar meg forvirre av den svarte prikken. Er det bare en blekklatt, eller er det ' prikken over ien'? Det eneste jeg føler meg rimelig sikker på er at ordet starter med tr og slutter på nd.Men jeg er ikke lokalkjent i området. Elling og familien er ikke å finne i 1801, de bor trolig i Dybvaag/Holt-området som dessverre mangler i tellingen. Jeg vil kanskje tro at stedsnavnet i kirkeboka ligger der. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Det står Trumesund ved Arendahl. Prikken over den andre u'en er nok bare en flekk som ikke er satt bevisst i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

At Elling er født ved Arendal betyr jo ikke at familien bodde i området i 1801. Man kan jo også lure på hvor paret har truffet hverandre. Når bruden er født i Kongsberg peker det på Buskerud. I FT 1801 finner jeg denne familien i Bragernes: LenkeDenne gutten er den eneste Elling Knudsen (med varierende skrivemåter) i nogenlunde rett alder som finnes i Sørøst-Norge i 1801.Forøvrig kan du selvfølgelig ha rett i at familien kan ha bodd i Holt/Dypvåg, som ikke er bevart for 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du kan selvsagt ha rett i det Øystein.Rett nok står det i kirkeboka at han var født ved Arendal, men det kan selvsagt bety at han bare bodde der ved vielsen. Og det er jo et stort problem at fedrene ikke er oppført ved vielsen i 1820.Men den fant sted i Sannidal, Telemark og ikke i Buskerud.Jeg har funnet en Elling Knudsen døpt i Dybvaag/Flostad 17.11.1793 med foreldre Knud Jensen og Maren Olsdtr. Den første datteren til Elling og Ane ble døpt Maren i 1818. Men det er heller ikke noe bevis for at det er rett Elling jeg har funnet.Jeg prøver nå å finne en eventuell konfirmasjon.Kan legge til at det i Øiestad, Aust-Agder ligger en gård Trommestad. Kan det være det som står i kirkeboka? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Finner dem i Sannidal kirkebok som faddere. Ser ut til at de var bosatt i Smedsbukta i Kragerø.m.v.h. Gunnar SK6-1DOP.TXF 1/1 206.3 kb ??,85,32,1839,Kragerøe,29,12,1838,21,05,1839,Søren,Ole,Sørensen,M,E,H,Ole,Sørensen,Sørensen,Smedsbugt,Skomager,Ane Kirstine,Thorkelsdatter,Hjemmedøpt af??,Elling,Knudsen,Knudsen,Smedsbugt,Arbejdsm.,M,Ane,Fredriksd.,Kone,K,Stina, Nielsd.,Thallakshavn,Pige,K,Knud,Evensen,Evensen,Smedsbugt,Arbejdsm.,M,Lars Jacob,Evensen,Evensen,Smedsbugt,Saugdreng,M,Knud Peter,Knudsen,Knudsen,Smedsbugt,M,#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det stemmer Gunnar. De bosatte seg i Smedsbukta, og det er der de bor ved alle barnedåpene mellom 1821 og 1833. Elling døde i Smedsbukt i 1850, og Ane 14 år senere i Sannidal, trolig hos en av døtrene.Men problemet er altså å finne opphavet deres. Det har vist seg å være en aldri så liten nøtt. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Jeg tror du kan være trygg på at Trumesund er det som i dag kalles Tromøysund, et navn Gunnar Sigdestad var innpå i innlegg (3). Dette er ikke et gårdsnavn men navnet på sundet mellom Tromøya og fastlandet. Altså en mer generell beskrivelse av området. Elling Knudsen kan ha vært usikker på hvor familien bodde da han var helt liten, eller de kan ha vært på farten eller i det hele tatt lite bofaste.Men du kan også ha funnet den riktige familien i Flosta. Legger opp lenke til kirkeboksiden: Lenke Denne familien var bosatt i Brorvig, eller Brårvik som man vil finne på et kart i dag. Brårvik ligger på Flosterøya ut mot havet. Ikke i det egentlige Tromøysund, men heller ikke langt unna.For folk som bodde langs Tromøysund vil det ellers i utgangspunktet være naturlig å lete i kirkebøkene for Austre Moland. Dette prestgjeldet lå på begge sider av Tromøysund, med Tromøy annekssogn på utsiden og Austre Moland hovedsogn på innsiden. Også Barbuområdet inn mot Arendal sentrum hørte til Austre Moland. Jeg har skummet igjennom det aktuelle tidsrommet uten å finne noe, men jeg kan sikkert ha oversett noe. Lykke til videre med jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Ser ut til at Elling hadde en sønn Lars Elling som døde 24 1/2 år gammel i 1849. Jeg finner ikke faren, Elling i Sannidal kb. Har du en dato på farens begravelse ? Kunne vært artig å se fødestedet der. Lenke SK6-1DOP.TXF 1/1 65.4 kb ??,33,28,1834,Kragerøe,11,02,1834,25,03,1834,Lars,Elling,Knudsen,M,E,H,Elling, Knudsen,Knudsen,Smedbugt,Arbejdsmand,Ane,Frederiksdatter,Hjemmedøpt,Halvar,Gunnuldsen,Gunnildsen,Thallakshavn, Arbejdsmand,K,Ane,Johannesdatter,Kone,K,Maren,Ell ingsdatter,Pige,K,Thrygve,Olsen,Olsen,Smedbugt,M,Søren,Thengelsen,Thengelsen,? ,M,#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen.Elling Knutsen døde 12.05.1860. Se post nr.37 i kirkeboka. Der er han oppgitt til å være 76 år gammel, mens alderen ved vielsen indikerer at han var født ca.1793. Men det står dessverre ingenting om fødested. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.