Gå til innhold
Arkivverket

[#56593] Til Dagfinn Refseth: en bønn om hjelp vedr. Kari Eriksdatter Soknes


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Har du sett mitt spørsmål til deg i tema nr. 56362 om Kari Eriksdatter Soknes, innlegg 39? Jeg har problemer med å finne Kari Eriksdatters dåp i eller omkring 1766 og hennes konfirmasjon, som du mener skal ha funnet sted i 1783? Såvidt jeg kan se, er hennes fødselsår anslått ut fra hennes angitte alder, 35 år, i folketellingen 1801, så den behøver vel ikke å være helt korrekt?Jeg har forøvrig nå funnet at Jon Pedersen først giftet seg med Ragnhild Evensdatter Røttum 17.06.1779 og så, som enkemann, med Kari Eriksdatter Bonesvold 27.12.1798. Altså har Ragnhild rimeligvis avgått ved døden en gang før 1798, men heller ikke hennes begravelse har jeg klart å finne. Finns det kanskje flere kirkebøker for dette området enn de som ligger tilgjengelige på Digitalarkivet?Vennlig hilsen Hans Mathisen, som vil være takknemlig for enhver hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Hei,jeg har heller ikke funnet dåpen til Kari Eriksd. Soknes (født Bonesvold), men til og med kirkebøkene har sine mangler. Hun ble imidlertid konfirmert i Budal 27. april 1783, 17 år gammel. Gården Bonesvold ligger nesten på grensen til Budal, og på den tiden var det nok lettere for folkene der å dra til kirke i Budal enn til Støren. Budal var den gangen eget sogn, ble senere lagt under Støren.Det er riktig at Jon Pedersen Soknes først var gift med Ragnhild Evensd. Røttum. Hun døde i 1797, gravlagt i Støren 19.11.1797 som Ragnild Evensd. Sockness. Datoen for giftemålet mellom Jon Pedersen Soknes og Kari Eriksd. Bonesvold står heller ikke i kirkeboka, men det står at de ble trolovet 27.12.1798. Det er vel den datoen du også har funnet.Jeg tror fremdeles at denne Kari Eriksd. ikke kan være mor til Ingebrigt Eriksen. Hun var neppe taus på Soknes som fikk barn der i mars 1783 når hun ble konfirmert i Budal i april samme år som Kari Eriksd. Bonesvold.Neste mulige kandidat som mor er da Kari Eriksd. Grinden, født 1760. Navnet Grinden henspeiler på husmannsplassen Soknesgrinda under prestegården på Støren. Det var flere husmannsplasser her, men bygdeboka gir dessverre ikke svar på hvem hennes far, Erik Grinden, kunne være. Kanskje kan folketellinga 1769 kaste mer lys over saken.Ellers er du kanskje ikke klar over de kildene - også avskrifter av kirkebøker - som ligger på mine hjemmesider. Ta en titt på http://folk.ntnu.no/dagfinnr/slekt/index.html !mvh Dagfinn R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Hei,jeg har heller ikke funnet dåpen til Kari Eriksd. Soknes (født Bonesvold), men til og med kirkebøkene har sine mangler. Hun ble imidlertid konfirmert i Budal 27. april 1783, 17 år gammel. Gården Bonesvold ligger nesten på grensen til Budal, og på den tiden var det nok lettere for folkene der å dra til kirke i Budal enn til Støren. Budal var den gangen eget sogn, ble senere lagt under Støren.Det er riktig at Jon Pedersen Soknes først var gift med Ragnhild Evensd. Røttum. Hun døde i 1797, gravlagt i Støren 19.11.1797 som Ragnild Evensd. Sockness. Datoen for giftemålet mellom Jon Pedersen Soknes og Kari Eriksd. Bonesvold står heller ikke i kirkeboka, men det står at de ble trolovet 27.12.1798. Det er vel den datoen du også har funnet.Jeg tror fremdeles at denne Kari Eriksd. ikke kan være mor til Ingebrigt Eriksen. Hun var neppe taus på Soknes som fikk barn der i mars 1783 når hun ble konfirmert i Budal i april samme år som Kari Eriksd. Bonesvold.Neste mulige kandidat som mor er da Kari Eriksd. Grinden, født 1760. Navnet Grinden henspeiler på husmannsplassen Soknesgrinda under prestegården på Støren. Det var flere husmannsplasser her, men bygdeboka gir dessverre ikke svar på hvem hennes far, Erik Grinden, kunne være. Kanskje kan folketellinga 1769 kaste mer lys over saken.Ellers er du kanskje ikke klar over de kildene - også avskrifter av kirkebøker - som ligger på mine hjemmesider. Ta en titt på http://folk.ntnu.no/dagfinnr/slekt/index.html !mvh Dagfinn R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hjertelig takk, Dagfinn, for raskt og utfyllende svar. Takk også for henvisningen til din hjemmeside, som jeg ikke var klar over eksistensen av.Jeg deler din oppfatning vedr. Kari Eriksdatter Bonesvold. Det virker ikke sannsynlig at hun skulle ha fått en sønn på Soknes en måneds tid før hun ble konfirmert i Budal. Men likevel kan det vel ikke helt utelukkes?Den Kari Eriksdatter Grinden som du nevner, er jo en spennende kandidat. Særlig når du kan opplyse at navnet på hennes hjemsted, Grinden, er en kortform av Soknesgrinda. Hvis hun bodde på en plass under en av Soknesbrukene, forklarer jo det at hun skrives til Soknes ved sønnen Ingebrigts dåp.Du nevner en folketelling i 1769? Den er ukjent for meg. Vet du hvor/hvorledes man får tilgang til den?Ta gjerne kontakt på e-post: tophat-krøllalfa-norloff.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.