Gå til innhold
Arkivverket

[#56600] Boldevin Petersen gift i Sem i Vestfold 1726


Gjest Lena Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Eriksson

Boldevin gifte sig i Sem i Vestfold fylke 7/4 1726 med Martha Hansdatter. Hon var född omkr. 1698. Han blev borgare och handelsman i Laholm i Halland, Sverige. Paret fick många barn, kanske några föddes i Norge. Vet någon vilka personer var? I Sverige har jag hittat Bolvin 1738 första gången, när han blir löftesman för sin son Hans blivande svärfar, Peter Rydberg. (med hjälp av forskaren A Berg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Ketil, det var mycket spännande läsning, jag har skummat lite och det var ju bingo vad jag förstår! Tack! Får jag delge Anbytarforum i Sverige den del av uppgifterna som rör Boldevin och hans familj? Jag anger källan naturligtvis.Mvh, Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Vid närmare läsning tror jag Vidrik var den som kom att kalla sig Nor(d)berg i Sverige och att han gifte sig med Dorothea Maria Svensdotter Wulf. Dennas farfar var förmodligen skarprättaren i Skara Olof Wulf. Vidrik står antecknad som borgare i Falkenberg 1724 när han får sonen Johan, men soldat 1725 (son utan namn) samt 1726 (son Per). Boldevin kom att slå sig ner i Laholm tillsammans med Martha, inte så långt från Falkenberg. Hans barn fick namn som Kerstin, Hans, Per, Jakob och Vidrik. Dessa namn fanns ju bland hans halvsyskon i Sem om jag tolkat det hela rätt.Boldevins son Hans levde alltså en tid med en Klara Rydberg , dotter till borgaren mm Peter Rydberg som också levde i Laholm. Denne Peter ska vara far till Anna Maria Rydberg som det skrivits om här tidigare i debatt ang gjörtler Fredrik Halstensen.Men som alltid i släktforskning får man väl lägga in en liten, liten brasklapp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Boldevins mamma Katrine Kristoffersdatter var född ca 1680 och hade släkt på Strömsö, Drammen. Hon var gift 1 med en Peder Eriksen och fick sönerna Vidrik och Boldevin. 2 med Zakarias Markussen född 1668, död 1738. 2 döttrar, Karen och Anne Katerine. Samma år som hustrun dog, troligtvis 1722 köper han gården Aulerød i Sem i Vestfold. Omkring 1723-1724 gifter han sig med Kari Jakobsdatter. 1725 flyttar han till Østre Borge i Skjee.Styvsonen från första äktenskapet Boldevin gifte sig 1726 i Sem med Martha Hansdatter. Vem var hon?Och vem var Katrine Kristoffersdatter med släkt på Strømsø? Vet någon mer om denna kvinna? Eller hennes förste make?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det var skifte etter Katrine Kristoffersdatter Aulerød 27. juni 1725. Jeg vil anta at opplysningen om slekt på Strømsø er funnet i dette skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.