Gå til innhold
Arkivverket

[#56605] Hvor ble de av?


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Carl Andreas Mikel Andersen Aamot (foreldre: Reinert Tobias Andersen og Thora Christiane Aamodt) f. 10.05.1870, Stavanger og død 02.03.1902, sted ukjent. Gift med:Elisabeth Olsdatter (foreldre: Martin Olsen og Alida Sophie Aanensen) f. 27.09.1875, Stavanger og døpt 07.11.1875 St. Petri Kirke, Stavanger.Carl og Elisabeth fikk følgende barn:Immanuel Aamot f. 26.11.1896, sted ukjent, død 28.03.1907, Waisenhusgade, Stavanger, begravd 11.04.1907, St.Petri kirke, Stavanger.Elfrida Aamot f. ca 1898, sted ukjent. Emigrerte til Illinois USA 18.09.1912. Finner henne i 1920 folketellingen på North Whipple Street, Cook, Chicago.Rigmor Thora Aamot f. 07.10.1900, sted ukjent, død 06.01.1973 i Oslo.Familien er å finne i 1900 folketellingen Tvedtegården 1, Bergen hvor Carl er oppført som typograf. Carl var egentlig boktrykker. Han underslo penger i en jobb han hadde som kasserer i menigheten de tilhørte, de flyttet etter dette til Bergen.Det jeg søker er følgende:Hvor døde Carl Aamot?Hvor er alle barna født? Se henvisning til sted i 1900 folketellingen, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f01301&gardpostnr=2260&personpostnr=10816&merk=10816#ovre>Lenke. Jeg har prøvd å lett i kirkebøkene for oppgitte plasser, men klarer ikke å finne de der.Når døde Elisabet Olsdatter og hvor?Hvem ble Elfrida gift med og når døde hun?Familien fikk tuberkulose og trolig så var det det Carl og Immanuel døde av. Rigmor ble derfor satt bort til ett søskenpar Ragnhild og Ole Bøe i Stryn (kilde Elsa Lystad, 'Hva er det med meg')(angivelig denne familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Trodde jeg hadde lett etter Elisabeth Olsdatter's død, men tydeligvis ikke. Fant henne her Lenke.Kan noen tyde hva som står under anmerkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Solfrid, lenken virker ikke fordi det er en midlertidig lenke som bare virker for deg. Du må kopiere det som står etter 'permanent sidelenke' for å vise til riktig side.Hvis den permanente sidelenken ikke er kommet fram, må du velge 'øverst' i nedtrekksmenyen for Bildeinformasjon.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Solfrid BEGGE lenkene virker!Greier ikke å tyde alt,men ser at det står Jesu Kristi kirke av sidste dagers hellige..... 19 juli 11.Jordfestet av St. Petris..Cap.(usikker her)Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Her er lenken til Immanuel's dødsfall: LenkeBle ikke barn av foreldre tilhørende Jesu Kristi Kirke registrert i kirkebøkene? Trodde alle fødte barn skulle registreres selv om de stod utenfor den Norske Stats kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Skal sjekke opp om der var skifte etter Elisabeth Olsdatter's død, men siden hun døde mens barna var små 11 og 13 år så er det vel lite sannsynlig de arvet så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Solfrid Vestaberg

Prøver å dytte denne tråden litt opp da jeg nå har fått vite at Elfrida var født 29 sep 1898 Nordfjordeid. Er det da mulig å finne henne gift og ihverfall død i USA? Jeg bruker ancestry.com, men mulig jeg ikke er så flink til å søke da jeg sliter veldig med å finne folk. Er det noen andre steder som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

En kandidat her, skal se om jeg finner henne i 1930 census:Social Security Death IndexName: Elfriede RadtkeSSN: 321-01-4188Last Residence: 90403 Santa Monica, Los Angeles, California, United States of AmericaBorn: 29 Sep 1898Died: Jul 1980State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Våre innlegg krysset hverandre. Her har vi dem i 1930, nå med 'arving'.1930 United States Federal CensusName: Alfreda AndersonHome in 1930: Lake, Humboldt, IowaAge: 31 Estimated birth year: abt 1899Relation to Head of House: WifeSpouse's name: Carl AndersonRace: WhiteOccupation: FarmerRent/home value: RentedAge at first marriage: 23 (hun) 31 (han)Parents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name AgeCarl Anderson 38 Alfreda Anderson 31 Thomas Anderson 4 7/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

I forhold til de opplysningene jeg har gitt i mitt hovedinnlegg så er vel det liten tvil om at dette er 'min' Elfrida Aamot? Vil bare forsikre meg om at andre mener det samme som meg før jeg legger inn alle opplysningene og ikke minst videreformidler dette til ei som har ventet spent i mange år med å finne slektninger etter sin tante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Ja, jeg hadde håpet å finne når de døde og om de fikk flere barn enn Thomas. Ikke minst om der er noen etterlevende fortsatt :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.