Gå til innhold
Arkivverket

[#56606] Som ånd i en fillhaug


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

I Christiania (Strandgade 30) finner vi i FT 1875: John Pedersen logerende tømmermand fra Gudbrandsdalen f 1848. Han passer som hånd i hanske med bror til min oldefar som var født i Vågå (Vaage), men som har forsvunnet for meg. F.eks. var ikke veien lang til emigrantskipene. (Han var ugift). Sier takk til all hjelp. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel, her er snekker som passer med navn og i alder, men denne karen bor tydligvis i Amerika og er gift der 1905?LenkeHar du lett i emigrantlister mellom 1875 og 1900?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn den karen du tror kan være bror av din oldefar , her i Oslo i 1875: LenkeKan det være det står noe i bygdebøker om han skulle ha emigrert?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Gunn, Takk for at du hjelper ! Det finst ikke bygdabok med familier fra Vågå. Du har truffet helt rett ved at han bodde hos sin mor i 1865. Deres veier skilles og hun flytter til Rennebu med flere barn som hun hadde, forøvrig med onkel til Knut Hamsun. Så han er deretter en ensom svale. Det jeg gjerne skulle hatt hjelp til, er søk i emigrantprotokollene samt landssøk i FT 1900, da jeg ikke er så flink med Digitalarkivet. Beste hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg Johns dåp her : nr. 27, grei å lese i 150% forstørelse.Venstre s. i kirkeboka. LenkeHan er ført opp som uekte, foreldre ikke gift.Jeg kan godt lete litt i emigrantkilder, men har ikke funnet noen annen passende kandidat i emigrantlistene fra Kristiania, til nå i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Forslag: Som tømmermand kan han kanskje ha vært utfor en ulykke, så mulig du kan finne han død i Kristiania mellom 1875 og 1900. Kanskje noen vet hvilket kirkesogn Strandgade 30 tilhørte i Kristiania? Tror kanskje det kan være Grønland kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.