Gå til innhold
Arkivverket

[#56607] Ekteskapsbevilling


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Er det noen som kan fortelle meg om prester på 1700-tallet trengte kongelig bevilling for å gifte seg (i kraft av sitt embete)? Jeg ser bort fra krav om bevilling ved nært slektskap eller tidligere inngåtte ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Svaret i innlegg (2) tror jeg de fleste er klar over. Bakgrunnen for spørsmålet mitt er at jeg har kommet over en ane som var prest hvor det er angitt i kirkeboken at han har giftet seg ved 'kongel. benaadning', men her er det ikke tale om nært slektskap eller tidligere ekteskap for noen av partene. Dessverre har jeg ikke funnet bevillingen i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Lova (Kristian Vs Norske Lov) inneheld fleire reglar som prestane var underlagde. Eit mogeleg svar på spørsmålet her, er å finne i Bok 2, 11 Cap. Om Præsters Liv og Levnet, Forseelser og Bøder. http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_02_11.htmlTil dømes lyder Art. 13: 'Hvilken Præst til egte tager noget Qvindfolk, som af anden tilforn besovet er, eller befindis at have søgt Seng med sin Hustrue, førend de til Egteskab ere sammenviede, miste sit Kald efter lovlig Proces.'Det kan vere noko slikt det er gjeve dispensasjon frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.