Gå til innhold
Arkivverket

[#56609] Kjøpmann Ole Dahl vies til Helwig Maria Beichmann 26 jan 1810 i Oslo Domkirke.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

godt mulig født 1788 faaberg på dahl nedre, sønn av torger arnesen og doretha hansdtr. obs, har ikke lett etter dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Den er grei. Det er ikke ham jeg primært er ute etter. Jeg forsøker å kartlegge forbindelsen til/mellom en jomfru Maren Monsen, en kjøpmann Ole Monsen, en Møller og kjøpmann Ole Dahl i Xiania på denne tiden. Disse menneskene går igjen hos hverandre som både cautionister ved ekteskap og som faddere. Det er Maren Monsen jeg forsøker å finne opphavet til.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

da misforstod jeg første innlegg - og du må nok presisere nærmere - det er flere maren monsen, ole monsen, ole dahl og ikke minst møller i byen på denne tiden som kan passe på den generelle beskrivelsen.at man er fadder eller vitne i byen tilsier ikke nødvendigvis slektskap, det er faktisk mer unntaket enn regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Hei,'Ole Dahl' trigger en ryggmargsrefleks i meg og det blir fristende å henge seg på med et lite snøre blant folk som tittet etter folk med det navnet!En av mine nøtter er opphavet til Dorothea Marie Olsdatter Dahl, altså antakelig en datter til en Ole Dahl. Hun må være født 1760-63, så det er uansett en annen Ole enn den omtalte i denne tråden. Jeg vet en del om Dorothea Maries liv i Christiania, men altså ikke hvorfra hun kom. Andre som har sett på dette har spekulert i en angivelig bror Isak (Olsen Dahl?), uten at jeg vet opphavet til den opplysningen.Noen som har vært borte i disse eller potensielle foreldre?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg er enig med deg når det gjelder cautionister - der imot mht til faddere, finner jeg ofte slektskap til foreldre. Videre har jeg funnet at hvis man tar med for mange detaljer rundt et emne som dette, virker det forvirrende og svar uteblir. Når en Ole Monsen og en Ole Dahl - begge kjøpmenn stadig går igjen som faddere til en Maren Monsens barn, finner jeg det viktig å kartlegge disse fadderes opphav, i håp om å finne slektskap eller inngifte. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Eric.Din Dorothea Marie Dahl ligger nok en generasjon før den Dahl familien jeg forsøker å kartlegge. Jeg vil gjerne spørre deg om du har vært borti en Antonette Olava Dahl som var fadder til Maren Monsens (hun jeg leter etter) barnebarn i Gamle Aker kirke rundt 1860. Lurer på om Antonette Olava kan være datter av den kjøpmann Ole Dahl jeg leter etter siden han var fadder for Maren Monsens egne barn - og av den grunn kan ha slektskap til Maren Monsen.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Beklager Guro,Navnet Dahl forsvinner fra 1801 av ut av min interessesfære i det nevnte Dorothea Marie gifter seg til andre navn og jeg kan ikke huske å ha vært borte i Antonette. Det samme gjelder Monsen og de nadre navnene som kommer fram her.mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

jeg våger påstanden om at jeg har større oversikt over fadderbruk og slektskap i christiania på den aktuelle tiden enn de fleste andre, forsiktig sagtog vil du ikke bry meg med detaljer, selv når jeg etterspør disse, skal jeg ikke bry meg mer på denne tråden.uansett, lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Men kjære deg, jeg mente da ikke å fornærme deg på noen som helst måte. Jeg er fullstendig oppmerksom på at din kompetanse på dette området overgår de fleste. Jeg forsøker bare å kartlegge hvorfor etternavnet Dahl går igjen som faddere både hos barn og barnebarn av Maren Monsen, som jeg har problemer med å finne opphavet til. Jeg beklager så meget hvis jeg har har uttrykket meg slik at det ble misoppfattet. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.