Gå til innhold
Arkivverket

[#56631] Leter etter mulig taterslekt i området Våler/Solør/Finnskogen (Hedmark)


Gjest Kjersti Stubø
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Stubø

Jeg leter etter slektninger på min farmors side fra Våler/Solør-området og håper noen kan hjelpe meg. Det har versert rykter om taterslekt derfra, men vet ikke noe sikkert- og lurer nå på dette.Min oldefar het Anton Karolius Ingebrigtsen f.02.04.1866 - d.10.05.1956. Han var barn av Ingebrigt Olai Einarsen f.1830(-35) i Ofoten (står det i folketellinga for 1865) og Methe Abrahamsdatter Lindgren f.ca 1842. Methe er datter igjen av Abraham Lindgren f.ca 1801 i Sverige.Min tippoldefar Ingebrigt Olai Einarsen var barn av Einar Iversen Knashaug f.1794 som kom fra Våler sies det. Han var gift med Olea Nilsdatter (Nielsdatter?)Strasmoen (?) Min tipptipp-oldefar Einar Iversen Knashaug var sønn av Iver Pedersen Rognerud f.1750. Mor ukjent. Det ble sagt at Rognerudslekta flyttet nordover. Jeg og mine besteforeldre på denne siden kommer fra Narvik/Ofoten.Er det noen som vet noe om noen av disse? Da er jeg i såfall veldig takknemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ivar Pedersson ble født 1750 på Rognerud, Våler og døde 19.03.1797 på Foskerud (gard under Knashaug). Han ble gift 23.10.1781 i Våler kirke med Olia Olsdatter f. 1761 Glorviken, Åsnes, død 01.10.1830 Knashaug (Foskerud?).Ivars foreldre var Peder Eriksson f. ca. 1721 mellom Stræte, Våler og døde 24.04.1781 syndre Rognerud. Han ble gift 15.06.1745 med Eli Jonsdatter f. 1718 Bakåsen, Åsnes, og død 27.10.1801 Rognerud.Jeg har mer om disse og aner til noen av dem, men trenger tid til å samle stoffet. Du kan sende meg en e-post på adressa: akom(at)broadpark.no. (slik at jeg får di adresse). Når jeg får samlet det kan jeg da sende etterhvert som jeg får det klart. Peder Erikssons bror Ola Eriksson er min ane.Fint om du vet mer om hvem som flyttet fra Våler. Var det Einar Ivarsson og Olia Nilsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.