Gå til innhold
Arkivverket

[#56637] Eier av Kirkeg. 11, Christiania i 1822.


Gjest Per Arne Gransæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Arne Gransæther

I forlovelseserklæringen (Oslo Domkirke, Forlovererklæringer, 1819 – 1824) den 18. desember 1822 mellom Peter Nielsen og Abigael Amundsdatter står det at hun var ”boende i sin egen gaard i Kirkegaden.” Antagelig er det Kirkegaten 11 for der bodde hun senest fra hun fikk det første barnet til sin død i 1873. Det er litt spesielt at en ung frøken fra Gjøsegarden i Vinger reiser til Christiania og kjøper seg en bygård.Jeg er meget takknemlig om det er noen som ved hjelp av andre kilder kan sjekke dette og eventuelt når hun kjøpte bygården?Mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Per ArneJeg vet ikke noe om Abigael Amundsdatter, men har slått opp om gaten for deg.I Oslo kommune er det et byarkiv, jeg tror de er de rette å søke opplysninger i denne saken. i Olos byleksikon Står det Kirkegata er en av de opprinnelige gatene i Cristian 4s byanleggfra 1624, og het opprinnelig Prindsens Gang senere Prindsens gade.fikk navnet da Vår frelsers kirke ( Oslo Domkirke) ble byggeti årene 1694-99 .Som gaten fører fram til, stod ferdigpå slutten av 1600 tallet.Flere av byens fremste familier hadde sine boliger i Kirkegata. Fleste av de gamle husene ble revet i løpet av 1800 talletog i den store brannen 14.04 1858.Begynnelsen på 1800 tallet var den byens paradegate.NR 11 Her lå i beg av 1800 tallet Nicolay Casparys 'Tracteursted', som senere flyttet til Tollbugata 15.s.125 i en gammel bok Cristiania i billeder af A Collet utgitt 1893 av J. W Cappelen forlg'Antallet finere Restauratører var i vores Fædrers Tid ligsaa beskedent, idet der i 1838 i den egentlige By kun fandtes syv saadanne, deriblandt de to i Hotellerne d Àngleterre og du Nord. Dessuten nævnes fa hine Tider Lysts, Her lå også Normans stedet 'Sorgenfri', nu Kommunens Eiendom, på Høiden bag Trefoldighetskirken. Det eides i flere Aar af Jacob Caspary, og her holdt Studenersamfundet til i Henrik Wergwlands Dage.' 1801 er det registrert 15 hus i Kirkkegata, du må søke på Sogn på Digitalarkivet. Desverre er det andre NR enn det vi kjenner i dag. Men kanskje navnet på Nicolay kan være til hjelp.Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

kirkegt.11 var tilsvarende matr.no.148 i søndre kvarter, du finner jacob jensen weile fra aalborg der i 1801 med med ektefelle. gården første gang i storbrannen 1694. selv om bare to bodde der i 1801, var det en relativt stor eiendom.til kjersti, det som står i byleksikonet er korrekt vedr prindsens, senere kirke gaden. forøvrig er det noen feil der vedr gamle gatenavn i alle fall i min utgave, 2. utgave om jeg husker retttil per arne, jeg kan sjekke hvem som var der i 1815 om det har interesse, men ved det året har jeg satt strek for arbeidet med christianias befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Tusen takk for opplysningene.Abigael var født 1895 og foreldrene solgte Gjøsegarden til hennes bror i 1811 så det er mulig at hun kjøpte Kirkeg. 11 før 1815 og jeg er svært takknemlig om Geir kan sjekke dette.Mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

ved starten på 1815 var jørgen engebreth brinch (også fra aalborg) eier, gift med karen maria agger og de bodde der med 4 barn og en tjenestepike.weile og kone var fremdeles i live og bodde i sitt gamle hus som losjerende, også de hadde nå tjenestepike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Tusen takk for hjelpen. Hvor kan en hente oversikt over eiere mellom 1815 og 1822? Finnes det noen opplysninger på nettet? Det ser ut til at Abigael og hennes familie eide kirkeg. 11 i over 50 år. Hennes datter Albertine bodde der i 1875 og er ført opp først. I 1900 bodde hun hos enka etter sin bror i Rosenkrantzg. 2Ved folketellingen i 1900 var det en 2 etasjers bygning. Etter antall personer som bodde der ser det ut til å være samme bygning i 1865 og 1900, er det fortsatt samme bygning? Hvilket nr har bygningen i dag? Er nr 1 ved festningen?Mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.