Gå til innhold
Arkivverket

[#56639] 'Sjømand fra Amsterdam'


Gjest Ingrid Askedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingrid Askedal

Har gjennom god hjelp i tema 41715Lenke ,fått god hjelp til å finne Andreas Tønnesenes foreldre Trenger nå hjelp til å finne Andreas sin far Tønnes Ved Vielsen 5/7 1804 kalles han ungkar og sjømand fra Amsterdam Trenger tips/råd om hvordan finne hans foreldre event søskenIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Grethe Flood

Du vel vel at Tønnes og Anne også hadde sønnen Gunder til dåpen i Kristiansand i mars 1811 - Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 3 (1778-1818), Fødte og døpte 1811, side 636-637. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9561&idx_id=9561&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-318>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Hei GreteVet om Gunder, men er dessverre ikke kommet noe næremere hvor Tønnes kommer fra. Tviler på han er fra Amsterdam med navnet Tønnes Arntsen Berg?? Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Mi første utfordring i slektsgransking var å finne ut om 'hollenderen' i slekta. Min t-oldefar Bernt Hansen (1791-1866) var født i Amsterdam. Det viste seg at begge foreldrene var norske, men gifta seg i Amsterdam 1786 og var der til ca 1795 [url="http://gw1.geneanet.org/index.php3?b=hasto〈=en;iz=26;p=baerent;n=hansen>LenkeHjelp til å finne informasjon i Amsterdams kilder har eg fått av Oddleif Hodne ved Statsarkivet i Kristiansand, og Kees Bentem her i Brukarforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Takk for tipset!Problemet er at jeg vet veldig lite om Tønnes Arntsen Berg Vet ikke når/hvor han er født eller når/hvor han døde Har bare sett navnet hans når han gifter seg og når barna blir døptIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Barent hadde dessuten tydeligvis 4 søsken: Margaretha Catharina døpt 1787, Johannes Fredrik døpt 1789 ant. med en moster som fadder, Christina døpt 1786 og nok en Margaretha Catharina døpt 1793: https://stadsarchief.amsterdam.nl/archieven/archiefbank/indexen/doopregisters/zoek/search.nl.pl?v1=govert&b1=&a1=hansen&fa1=1&r1=1&v2=&b2=&a2=&r2=0&d1=&m1=&y1=1780&d2=&m2=&y2=1810&rs=0&x=67&y=8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Hei ChristianHåper Harald Søren Storaker ser lenkene dinePrøvde å søke etter Tønnes på statsarkivet i Amsterdam sine sider uten å finne Noen som vet hva Tønnes blir på nederlandsk?:)Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

ChristianTusen takk for lenkene til nederlandske arkiv! Veldig interessant!IngridVed vielsen 1804 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9564&idx_id=9564&uid=ny&idx_side=-90>Lenke leser eg navnet som Tønnes Van der Berg, farende med And. Wiborg. Kanskje er det mulig å finne ut kven denne And. Wiborg var?Eg trur det er mest sannsynlig at Tønnes var født i Norge (kankje på ein Berge-gard på Sørlandet), reiste som ungdom til Holland, og har komme tilbake som godt voksen. Det ville vere ei god hjelp å finne alder ved død.Ved den tredje vielsen i 1804 er Tønnes Førei kausjonist. Han er også fadder ved dåpen 1805 Lenke Han har eg vore borti før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Angående Tønnes Førei.(innlegg 11) 'Din' Tønnes Førei i 1801 ? [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f18011001&gardpostnr=122&personpostnr=1092&merk=1092#ovre>Lenke Tønnes Jørgensen Førei/Føre giftet seg 14 juni 1775: Lenke Han ble født i 1747. Foreldre :Jørgen Jørgensen Føre og Maren Aanonsdatter. LenkeSøster Annikke Helene ble døpt i 1749: Lenke En bror,Jørgen ble døpt i 1751: Lenke Aanon ble døpt i 1753:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Søkte etter Teunis van der Berg på statsarkivet i Amsterdam sine sider Fant en som var vitne/fadder ved en dåp i 1784zoon Hendrik vader Hendrik Huebeek moeder Jacoba van den Berg getuigen Teunis van den Berg Helena van Vlieten pastor Winoldus Budde doop 12 april 1784 2e Paasdag religie Hervormd, Zuiderkerk bron 103 p. 71 (folio 36) nr. 9 Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Men søker du på Teunes (van der) Berg vil du finne at han hadde sjøl barn til dåpen 1798, 1802, 1805 0g 1807, og i 1792 og 1794 som Teunis van der Berg. Det kan neppe vere han som dukka opp i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Burde sikkert ha sett dette før, men satt og så på dåpen til sønnene Andreas og Gunder Her heter Tønnes Arntsen Berg og ikke van der BergAndreas mai 1805 Permanent bildelenke: LenkeOm han har fornorsket navnet sitt eller tatt tilbake det han het før han reiste ut vet jeg ikke Sannsynligvis det siste Har prøvd en gang før å finne ut hvor /når han døde i kirkebøkene uten å finne, men må nok prøve en gang tilIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.